ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به بیانیه پنج کشور: سقوط هواپیما را دستاویز مطامع سیاسی نکنید

موسوی می‌گوید جمهوری اسلامی همکاری «بسیار روان و فراتر از انتظار» با هیئت‌های اعزامی این کشورها انجام داده و او از برگزاری نشست پنج کشور متعجب است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران از برگزاری نشست پنج کشوری که گروهی از شهروندان خود را در جریان انهدام هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران از دست داده‌اند اظهار تعجب کرد و گفت جمهوری اسلامی همکاری «بسیار روان و فراتر از انتظار» با هیئت‌های اعزامی این کشورها انجام داده است.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران جمعه ۲۷ دی‌ماه در واکنش به برگزاری نشستی در لندن با حضور پنج کشوری که شهروندان آن‌ها در انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین جان باختند، گفت: «ما از همه طرف‌ها درخواست می‌کنیم که موضوعات انسانی به‌خصوص این حادثه غم‌انگیز را دستاویز مطامع و ژست‌های سیاسی نکنند.»

موسوی با بیان این‌که جمهوری اسلامی «همکاری بسیار روان و فراتر از انتظار با هیئت‌های اعزامی این کشورها انجام داده است»، افزود: « تقریباً همه اجساد شناسایی شده‌اند و همکاری و بررسی‌های فنی با تشریک مساعی و شراکت همه طرف‌ها در جریان است. با این حال عجیب است وزیر امور خارجه کانادا یک روز پس از انجام امور اولیه و تداوم شناسایی تقریبا همه اجساد و سایر همکاری‌ها چنین بیانیه‌ای خوانده و بیش از آن خواستار دسترسی کنسولی می‌شود که در همان روز اول حادثه صرفاً به خاطر ابعاد انسانی این قضیه اعطا شده است.»

روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه، وزیران خارجه کانادا، اوکراین، افغانستان، بریتانیا و سوئد، پنج کشوری که شهروندانشان در جریان انهدام هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران کشته شدند، نشست مشترکی در سفارت کانادا در لندن برگزار کردند و خواهان پرداخت غرامت از سوی ایران به خانواده‌های قربانیان، بازگرداندن پیکر جان‌باختگان و دسترسی کامل مقامات کنسولی و بازپرسان به پرونده این سانحه و تحقیقات مستقل و معتبر در این‌باره شدند.

آن‌ها همچنین اعلام کردند که سطح همکاری ایران به‌طور کلی خوب بوده است، اما این کشورها باید در هر مرحله از تحقیقات نظارت داشته باشند.

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر خارجه کانادا روز گذشته گفت: «درباره ایران بر این پایه قضاوت می‌کنیم که چقدر به خواست خانواده‌ای قربانیان توجه می‌کند. باید مطمئن شویم حقایق کشف می‌شوند و تحقیقات در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام می‌شود. فقط سوگواری کافی نیست و ایران پس از پذیرش مسئولیت منهدم کردن هواپیما باید همکاری کامل انجام بدهد. دنیا به ایران نگاه می‌کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این‌باره افزود جمهوری اسلامی در چند سال گذشته خواهان فعال شدن نمایندگی‌های کنسولی در ایران و کانادا بوده اما دولت وقت کانادا «به خاطر مسائل سیاسی و همراهی با آمریکا برای فشار به شهروندان ایران و ایرانی‌تبارها حتی حاضر به گفتگوی مستقیم در این رابطه نشد و اکنون هم معلوم نیست با چه انگیزه‌ای این اظهار نظرها و طلبکاری‌ها انجام می‌شود».

کانادا در سال ۲۰۱۲ کلیه روابط سیاسی‌اش را با ایران را با استناد به حمایت جمهوری اسلامی از بشار اسد، موضوع برنامه هسته‌ای ایران، تهدیدات علیه اسرائیل و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه قطع کرد.

چهارشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه، چند ساعت پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در خونخواهی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در اثر اصابت موشک سامانه پدافند هوایی سپاه، هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران منهدم شد. ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز از جمله ۵۷ نفر از اتباع کانادا در این فاجعه جان خود را از دست دادند. بیشتر مسافران پرواز ۷۵۲ ایرانیان دو تابعیتی مقیم خارج از کشور بودند که برای دیدار با خانواده‌شان به ایران سفر کرده بودند. برخی از مسافران این پرواز دانش‌آموختگانی بودند که در ۱۹ دانشگاه کار و تحصیل می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.