ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی طالبان: ادامه گفت‌وگو با آمریکا درباره توافق‌نامه‌ صلح

سخنگوی طالبان می‌گوید گفت‌وگو با زلمی خلیل‌زاد و هیئت آمریکایی از چهارشنبه آغاز شده و مؤثر بوده است. طالبان از توافق بر سر کاهش خشونت‌ها می‌گویند اما دولت افغانستان خواهان آتش‌بس است.

سخنگوی طالبان اعلام کرد که مذاکرات با هیئت آمریکایی در قطر از چهارشنبه آغاز شده و ادامه خواهد یافت. او این مذاکرات را مؤثر خواند. طالبان در این مذاکرات خواهان توافق‌نامه‌ای برای کاهش خشونت‌ها هستند اما دولت افغانستان خواهان آتش‌بس است.

عکس از آرشیو

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان جمعه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه در توئیتر نوشت هیئت‌های مذاکره‌کننده آمریکا به مسئولیت زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و هیئت طالبان به ریاست عبدالغنی برادر از روز چهارشنبه ۲۵ دی / ۱۵ ژانویه در قطر در حال گفت‌وگو هستند.

شاهین گفته است این مذاکرات مؤثر بوده اما تا چند روز دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

گروه طالبان اعلام کرده است که گفت‌وگو بر سر امضای توافق‌نامه‌ صلح افغانستان و مراسم امضای آن در دوحه جریان دارد.

آسوشیتدپرس پیش از این گزارش داده بود که طالبان بر کاهش خشونت‌ها برای یک دوره ۷ تا ۱۰ روزه توافق کرده‌اند اما سلام رحیمی، وزیر دولت افغانستان در امور صلح روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه گفت کاهش خشونت‌ها برای دولت قابل قبول نیست و برای آغاز گفت‌وگوهای میان طرف‌های افغان طالبان باید آتش‌بس را بپذیرد.

رحیمی نتایج مذاکرات یک سال گذشته میان آمریکا و طالبان را چشمگیر ندانست.

پیش از آن صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان نیز گفته بود که طرح دولت برای آغاز گفت‌وگوهای صلح به‌جای کاهش خشونت‌ها تأمین آتش‌بس است. او گفته بود: «کاهش خشونت معنای دقیق نظامی، حقوقی و جنبه‌ی عملی ندارد. منظور ما از آتش‌بس، همان آتش‌بسی است که دو سال پیش، در روزهای عید در کشور برقرار شد.»

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ پاکستان روز پنج‌شنبه در یک پیام ویدئویی از آمادگی‌ طالبان برای کاهش خشونت‌ها خبر داده بود. قریشی این آمادگی طالبان را گامی به سوی توافق صلح در افغانستان دانسته بود.

وزیر خارجه پاکستان در مورد چگونگی «کاهش خشونت» جزئیات بیشتری ارائه نکرد اما گفت تأمین صلح در افغانستان به سود پاکستان نیز هست.

پس از حمله‌ طالبان به کابل و کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ نفر دیگر در ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر مذاکرات بین طالبان و آمریکا با هدف پایان دادن به جنگ متوقف شده بود. زلمی خلیل‌زاد در اوایل ماه دسامبر گذشته مذاکرات با طالبان را برای دستیابی به آتش‌بس و حل و فصل جنگ ۱۸ ساله در افغانستان از سر گرفت اما بار دیگر در پی حمله انتحاری به پایگاه نظامی آمریکایی در بگرام، هیئت مذاکره‌کننده آمریکا گفت‌وگوهای خود با طالبان در دوحه قطر را برای مدت کوتاهی به تعویق در آورد.

قرار است پس از امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان، مذاکرات میان طرف‌های افغان نیز در مدت دو هفته آغاز شود.

به‌گفته برخی منابع در قطر، زلمی خلیل‌زاد پس از دریافت رسمی طرح کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان، به کابل سفر خواهد کرد و با رهبران دولت وحدت ملی دیدارهایی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    دانسته باشیم که چندین سال پیش ازآنکه درایران به تظاهرات برعلیه حکومت پهلوی بانجامید امریکا و اروپا درمذاکرات انچنانی با خمینی وجمعی ازآخوندها درایران همچون طالیبان های افغانستان درمذاکرات آنچنانی بودند ..حکومت پهلوی هم بدرستی ازاین مذاکرات باخبر بود ولی درمقابل امریکا واروپا نمی توانست اقدامی کند وبه همین دلیل هم بود که حکومت پهلوی هیچ اقدام آنچنانی همانند خامنه ای برعلیه تظاهرات مردم مخالف نکرد زیراکه موردی باخته می دانست - - خانواده پهلوی برای حفظ جانشان هم بود ایران را ترک کردند - امپریالیست واستعمارگران جهانی وضمیمه آن بانک داران ومنابع خواران جهانی نه حقوق بشری برای مردمان جهان سوم قائل بوده وهستند و آنها را همانند تاریخ برده داری شان درافریقا بعوان برده گان به رسمیت می شناسند - واقعا" تا چه حدو اندازه نفرت آور وچندش آور است که امریکا به مردم ایران چین وچنان برای ازادی و رفاه شان وچپاولگری و جنایت حکومت آخوندی می گوید وازطرف دیگر گوشی تلفن بدست منتظر پیام علی خامنه ای است که بله مردم با چنین رژیمی هم می توانند خوشبخت شوند - مردم ایران تنها با دشمنی حکومت اخوندی طرف نیستند بلکه دشمن تر وخیانت پیشه تر هم امریکا واروپا وضمیمه ان روسیه وچین هستند