ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر کانادا: به خانواده‌های جانباختگان کمک مالی می‌کنیم

ترودو تأکید کرد که این کمک‌ها با غرامتی که ایران می‌بایست بپردازد تفاوت دارد. بازخوانی جعبه سیاه نیز در اولویت است و همینطور ارجاع پرونده به شورای امنیت.

نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد که اولویت دولت او در وهله نخست حمایت از خانواده‌های جانباختگان پرواز ۷۵۲ است. در وهله بعدی به پایان رساندن تحقیقات پیرامون این فاجعه و ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از تکرار آن.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا

پنج‌شنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه وزیران خارجه کانادا، اوکراین، افغانستان، بریتانیا و سوئد در اجلاس چندجانبه‌ای در لندن با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند که به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند و به خواست خانواده‌ها احترام بگذارد و پیکر جان‌باختگان را به آن‌ها بازگرداند. آن‌ها همچنین از ایران خواستند تا دسترسی کامل مقامات کنسولی و بازپرسان به پرونده سقوط هواپیما را فراهم سازد و تحقیقات مستقل و معتبر در این‌باره صورت گیرد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، جمعه ۲۷ دی/ ۱۷ ژانویه در یک نشست خبری که در اتاوا برگزار شد بر هر دو این موضوعات تاکید کرد. ترودو گفت دولت کانادا به خانواده جانباختگان پرواز ۷۵۲ ، ۲۵ هزار دلار امریکا می‌پردازد. نخست‌وزیر کانادا اما تأکید کرد که این مبلغ یک کمک اولیه برای تأمین نیازهای فوری خانواده‌هاست و با غرامتی که ایران می‌بایست به آن‌ها بپردازد کاملاً تفاوت دارد.

جاستین ترودو سقوط هواپیمای خطوط بین‌المللی هواپیمایی اوکراین را با یک فاجعه ملی مقایسه کرد و گفت که این فاجعه کانادا را به زانو درآورد.

چهارشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه، چند ساعت پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در خونخواهی قاسم سلیمانی، در اثر اصابت موشک سامانه پدافند هوایی سپاه، هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران منهدم شد. ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز از جمله ۵۷ نفر از اتباع کانادا در این فاجعه جان خود را از دست دادند. بیشتر مسافران پرواز ۷۵۲ ایرانیان دو تابعیتی مقیم خارج از کشور بودند که برای دیدار با خانواده‌شان به ایران سفر کرده بودند. برخی از مسافران این پرواز دانش‌آموختگانی بودند که در ۱۹ دانشگاه کانادا کار و تحصیل می‌کردند. ترودو در ادامه نشست خبری خود گفت:

«خواستار یک تحقیق جامع درباره سرنگونی هواپیمای اوکراین هستیم و به فشار بر ایران ادامه می‌دهیم. ایران باید مسئولیت کامل سرنگون کردن هواپیما را به عهده بگیرد.»

 محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه اوکراین از آمادگی ایران برای انتقال اجساد شهروندان اوکراینی و نیز مشارکت دادن متخصصان اوکراین در تحقیقات جعبه سیاه اعلام آمادگی کرد. ترودو درباره انتقال اجساد قربانیان کانادایی گفت تاکنون هیچکدام از شهروندان کانادایی به کانادا بازگردانده نشده‌اند. ۲۰ خانواده در گفت‌وگو با دولت کانادا خواهان بازگرداندن اجساد عزیزانشان به آن کشور هستند. تردو اعلام کرد که دولت ایران در این زمینه همکاری می‌کند.

نخست‌وزیر کانادا در این نشست خبری خواهان بررسی جعبه سیاه هواپیما در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد و احتمال داد که ایران جعبه سیاه را به فرانسه تحویل دهد.

ترودو همچنین اعلام کرد که دولت کانادا تلاش خواهد کرد پرونده انهدام هواپیمای اوکراین را برای پیشگیری از تکرار چنین فجایعی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.

قضیه ساقط کردن هواپیمای مسافربری و کشتن ۱۷۶ نفر جای کمرنگی در خطبه‌های نماز جمعه خامنه‌ای داشت. رهبر جمهوری اسلامی که بعد از هشت سال پشت تریبون نماز جمعه تهران قرار گرفته بود از توضیحات فرماندهان سپاه درباره ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی تشکر کرد. در زبان ولی فقیه، که فرمانده کل قوا هم هست، لفظ «مسئولیت» جاری نشد. در روزهای گذشته معترضان خواهان استعفای خامنه‌ای شده بودند.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوایی سپاه هم که عوامل زیر فرمانش با پرتاب دو موشک هواپیمای مسافربری اوکراینی را منفجر کردند، در میان نمازگزاران حضور داشت. دوربین تلویزیون دولتی او را لبخندزنان نشان داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    با نگاهی به متن زیر بلانسبت هر خری فرق بین مُرده گردانی! و زِنده گردانی را بروشنی درک خواهد کرد: امروز دکتر فاضلی از اساتید دانشگاه تعریف میکرد:یکی از اقوام نزدیک ایشان از مسافرین آن هواپیما بود ودر کانادا اقامت داشت پدرومادر پیر آن مرحوم اما همچنان در تهران زندگی میکنند و اینروزها در تنهایی و بیکسی؛ داغدار جوان خود هستند با این حال چند شب پیش تلفن خانه زنگ میخورد همینکه گوشی را برمیدارند یک نفر به انگیسی میگوید من جاستین ترودو نخست وزیر کانادا هستم بعد به کمک مترجم نیم ساعت تمام بااین پدرو مادر صحبت میکند با گریهء مادر گریه میکند جویای حال پدر میشود و در نهایت به آنها اصرار میکند به کانادا بروند و تضمین میدهد که دولت کانادا هزینهء زندگی و درمان آنها را برای همیشه تأمین کند حتی شمارهء موبایل خصوصی خود را میدهد و میگوید در هر زمانی که نیاز وکاری داشتند مستقیما نماس بگیرند . گویا نخست وزیر کانادا در دیدار با جمع بازماندگان پرواز اوکراین از دوستان آن مرحوم شمارهء خانهء پدر و مادر را گرفته تاشخصا تسلیت بگوید ... حتی مقایسهء اینهمه محبت یک نخست وزیر خارجی با رفتار رهبران حکومتی ایران توهین به انسانیت ست برای این جماعت حاکم تازه بدوران رسیده ملت ایرا رعیت و آنها اربابند حالا چقدررعیت کشته شده ارباب را چه باک!

  • سرباز ایرانی

    برخلاف ادعای مقامات دلیل محکمی وجود دارد که ثابت میکند شخص روحانی و دولت از اولین ساعت در جریان کامل سرنگونی هواپیما توسط موشک سپاه بوده اند و عامدانه به مردم دروغ گفته اند. زیرا رییس سازمان هواپیمایی تنها ساعتی پس از این فاجعه بطور رسمی (و برخلاف رویه معمول) اعلام کرد که جعبه سیاه را به خارج از ایران نمیفرستیم و خود ما بدون نیاز به کارشناسان خارجی در این زمینه تحقیق میکنیم. جالب است بدانید که هنوزهم رژیم (پس از پذیرش سرنگون نمودن هواپیما) از تحویل جعبه سیاه به طرف ثالث (حتی کشور دوست و برادر فرانسه) خود داری میکند و کارشکنی رژیم در این زمینه به مشکل بزرگی برای اوکراین و کانادا تبدیل شده است. براستی چه مکالماتی در جعبه سیاه ثبت شده که رژیم بشدت از افشای آن نگران است؟ احتمالا مکالمات مرکز پدافند و برج کنترل که ثابت میکند پس از اصابت موشک اول و با آگاهی کامل از اینکه چه چیزی را زده اند موشک دوم را شلیک کرده اند تا کار تمام شود.

  • nader

    در کانادا اگر فردی شخص دیگری را مضروب کند بلافاصله دستگیر و بعنوان مجرم جنایی دردادگاه محکمه میکنند. تمام کسانیکه مسيول انتقال موشک به منطقه پرواز هواپیما در فرودگاه بوده و اجازه پروازبه هواپیما داده و با دو موشک بیش از ۱۷۰ نفربیگناه را کشته باید در دادگاه جنایی محاکمه شوند. ظاهرا نقشه داشتند که آمریکا را مقصر اعلام کنند ولی نمیدانستند که منطقه ایران تحت نظارت ماهواره ها هستند!

  • حقیقتگو

    جناب تردو انکار نمی دانند برخانواده گان ایرانی حادثه سقوط هواپیما چه می گذرد و از مدتی پیش تحت تهدید وفشار مقامات حکومتی و سپاه هستند واگرچنین کمک مالی نصیب شان شود با هیلکوپترکاندائی برفرازمنزلشان کمک مالی دریافت نخواهند کرد بلکه باید ازبانک های ایران کمک مالی آنهم نه دلار بلکه با کاغذآخوندنشان اسکناس حکومتی - ودرحقیقت این کمک مالی دلاری نصیب همان قشونی خواهد شد که هواپیما را با موشک زدند..برای خانواده های ایرانی باید حساب های بانکی دربانک کانادا و یا سوئیس افتتاح شود وتنها این خانوداه ها حق دسترسی به آنها داشته باشند..