ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان خواهان پشتیبانی اروپا از مداخله نظامی ترکیه در لیبی شد

در آستانه برگزاری کنفرانس برلین برای کمک به حل مناقشات لیبی، اردوغان در یادداشتی در وبسایت «پولیتیکو»، حمایت اروپا از مداخله نظامی ترکیه در لیبی را ضروری دانست.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از اروپا خواسته که از مداخله نظامی ترکیه در لیبی حمایت کند. او گفته چنین حمایتی برای پایان دادن به مناقشه‌ها ضروری است. ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی تحت حمایت سازمان ملل حمایت نظامی می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هنگام سخنرانی در پارلمان/ عکس از آرشیو چهارشنبه ۱۶ اکتبر/۲۴ مهر

اردوغان نظرات خود را شنبه ۲۸ دی/ ۱۸ ژانویه در ستونی در وبسایت پولیتیکو منتشر کرد. این نظرات کمی پیش از کنفرانس برلین مطرح می‌شود که قرار است روز یکشنبه ۲۹ دی/۱۹ ژانویه برای کمک به حل مناقشات لیبی در سطح روسای دولت‌ها برگزار شود.

در کنفرانس برلین، آلمان و سازمان ملل تلاش خواهند کرد که طرف‌های درگیر در طرابلس را وادار به پذیرش یک معاهده آتش‌بس و سازوکار اولیه برای اجرای آن کنند.

ترکیه از دولت فیاض السراج، موسوم به دولت وفاق ملی حمایت می‌کند و خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی در شرق را یک کودتاچی خوانده است.

اردوغان در پولیتیکو نوشت: «با در نظر گرفتن این نکته که اروپا کمتر به ارسال پشتیبانی نظامی به لیبی تمایل دارد، گزینه معلوم (برای اروپایی‌ها) این است که با ترکیه همکاری کنند، که پیش‌تر وعده کمک نظامی را داده است.»

او افزود: «ما نیروهای امنیتی لیبی را آموزش می‌دهیم و به آنها کمک می‌کنیم تا با تروریسم، قاچاق انسان، و سایر تهدیدهای جدی علیه امنیت بین‌الملل مبارزه کنند.»

دیپلمات‌های فعال در آماده‌سازی کنفرانس برلین گفته‌اند که این نشست قرار است به حفتر و ارتش ملی لیبی فشار وارد کند تا حمله ۹ ماهه به طرابلس را بعد از یک هفته آتش‌بس موقتی متوقف کنند. اما این کنفرانس تلاش نخواهد کرد که واسطی برای تقسیم قدرت بین دو طرف نزاع باشد.

انتظار می‌رود حفتر و سراج هر دو در برلین حاضر شوند. همچنین حضور اردوغان و رهبران روسیه، مصر و سایر قدرت‌های اروپایی و عربی پیش‌بینی شده است.

لیبی کشور نفت‌خیز شمال آفریقا از سال ۲۰۱۱ و خیزش تحت حمایت ناتو که به سقوط و کشته شدن معمر قذافی منجر شد، در آشوب به سر می‌برد.

اردوغان گفته است که اگر دولت مشروع لیبی سقوط کند، گروه‌های شبه‌نظامی اسلامی همچون داعش و القاعده «زمین حاصلخیزی برای رستاخیز دوباره پیدا خواهند کرد.»

حفتر از حمایت امارات متحده عربی، مصر، اردن، و شبه‌نظامیان سودانی و چادی، و پیمانکاران جنگی روسیه برخوردار است. فرانسه نیز تا حدی از نیروهای حفتر حمایت کرده است.

در طرف دیگر، ترکیه با ارسال نیروی نظامی از دولت سراج حمایت کرده تا تعادل نیرو تا حدی جلوی تک‌تیراندازان روسی برقرار شود. دیپلمات‌ها می‌گویند که صدها سرباز ترکیه از میدان جگ سوریه به سمت لیبی روانه شدهاند.

کنفرانس برلین در تلاش است که طرف‌های درگیر در لیبی را وادار به پذیرش شش نکته کند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفته که این نکات شامل آتش‌بس دائم، اجرای مقررات تحریم تسلیحاتی سازمان ملل که تا کنون بارها نقض شده و بازگشت به دور سیاسی مذاکرات صلح است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.