ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بسیاری از روستاهای سیل‌زده بلوچستان هنوز شناسایی هم نشده‌اند ــ گفت‌و‌گو با یک فعال بلوچ

«با انتشار اخبار در فضای مجازی و رسانه های مستقل مدیران برای حفظ ظاهر مجبور شدند به مناطق سیل زده سر بزنند ولی هیچگاه در کانون بحران سیل وارد نشدند.»

سیل در استان سیستان و بلوچستان پس از بارش‌های کم‌سابقه بیش از یک هفته پیش آغاز شد. به گفته احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان، پیک آب در رودخانه‌های این استان به بیش از ۳۰ هزار متر مکعب در ثانیه رسیده بود.

با وجود گذشت چندین روز، هنوز امدادرسانی به این منطقه روند مناسبی ندارد. فعالان و امدادگران از مردم خواسته اند که در تهیه اقلامی همچون چادر جهت اسکان، روفرشی ضخیم، تشک نانو، پتو، ملحفه، بالشت کوچک و لوازم گرمایشی کمک نقدی یا غیرنقدی کنند.

«زمانه» برای اطلاع از وضعیت در بخش‌های سیل‌زده استان با یک فعال بلوچ با نام مستعار «محسن بلوچ» گفت‌و‌گو کرد.

تأثیر سیل در اطراف چابهار

▪️ وضعیت سیل امروز بیش از یک هفته پس از آغاز آن در سیستان و بلوچستان چگونه است؟

وسعت و گستردگی سیل بنا به گفته مسئولین استان که آمارهای رسمی را در اختیار دارند چند برابر سیل گلستان بود.

امداد رسانی کاملاً مردمی و خودجوش با همکاری همه‌جانبه موسسات مردم‌نهاد صورت گرفت. کارشناس ستاد بحران آقای لطیفی در شبکه اول سیما روز دوم سیل را در سطح پایین اعلام کرد و به‌صراحت از عدم دخالت سازمان بحران اشاره کرد.

مسیر های صعب العبور هنوز باز نشده و بسیاری از روستاهای سیل‌زده تا کنون شناسایی هم نشده است .

امروز راه منطقه دراهو بزمان که عمدتا طایفه شهلی بر هستند، بعد ۱۲ روز باز شد.

فیلم زیر یک پیرزن از دشتیاری، روستای بل باغ دادمحمد راهبر را نشان می‌دهد. در ویدئو، مرد فیلمبردار می‌پرسد که خانه‌ات چی شده، پیرزن می‌گوید باران آمده و خانه‌ام خراب شده، جایی ندارم.

ویدئوهای زیر هم همگی ابعادی از تخریب سیل را نشان می‌دهند:

▪️ آیا مردم محلی از روند امدادرسانی راضی‌اند؟

امدادرسانی صرفا در مواد خوراکی خلاصه شده. مردم محلی به هیچ وجه راضی نیستند چون مسئولان دولتی در روزهای اول به‌هیچ‌وجه درکنار مردم نبودند.

ناگفته نماند با انتشار اخبار در فضای مجازی و رسانه‌های مستقل مدیران برای حفظ ظاهر مجبور شدند به مناطق سیل‌زده سر بزنند ولی هیچگاه در کانون بحران سیل وارد نشدند.

▪️ به جز مشکلات امدادرسانی در سیل، دلیل دیگری برای نارضایتی وجود دارد؟

نارضایتی مردم چند وجه دارد:

یک. برپا نکردن اردوگاه‌های اسکان اضطراری علی رغم تخریب منازل مردم

دو. رها شدن ۳۰۰تمساح پوزه کوتاه ایرانی بنام گاندو در اثر سیل که هیچ اقدامی جهت جمع آوری این حیوان صورت نگرفته است. مثلاً عکس زیر را ببینید. تمساحی است که در مسیر سیل زخمی شده و به خانه یکی وارد شده و بعد زنگ زده اند محیط زیست که بیاید آن را ببرد.

سه. با توجه به شغل مردم بلوچ که دامداری است، در اثر سیل احشام اهلی زیادی تلف شده اند ولی خبری از تیم‌های بهداشت محیط در منطقه نیست با اینکه با گرم‌شدن هوا انواع بیماری‌ها شیوع پیدا خواهد کرد.

چهار. مردم از برخوردهای بد مدیران عصبانی شدند. یا مثلاً شستشوی جاده کلانی در یکصد کیلومتری چابهار که شهرداری چابهار به مناسب بازدید روحانی [رئیس‌جمهوری] آن را در این وضعیت شست و مردم محلی هم عصبانی شدند.

▪️  آیا به نظر مردم محلی این سیل قابل پیشگیری یا تخفیف بود؟

عوامل مهمی در گستردگی سیل موثر بود:

یک. لایه روبی نکردن رودخانه ها از سیل قبلی محدود تا امسال

دو. عدم تخلیه آب سدها ودر نتیجه سرریز شدن سدهای منطقه

سه. بازسازی نکردن‌سد های خاکی محافظ مناطق مسکونی که چند سال قبل در طوفان گونو تخریب شده بود منجربه وارد شدن آب به مناطق مسکونی شد

چهار. آماده نبودن نهادهای امدادی علی رغم اعلام و پیش بینی هواشناسی.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Hasani

    کفش ۳۷۰ پوندی محمدجواد آذری جهرمی در نماز جمعه خبر ساز شد این هفته با حواشی و اتفاقات بسیاری همراه شد که یکی از آن‌ها کفش‌های وزیر-قطع - ارتباطات ! در نمازجمعه بود؛ کفش‌هایی که تصاویر نشان می‌دهد ظاهرا از برند آمریکایی نوبل - قیمت چند صد دلاری - بودند!. وزیر ?! در این مورد هنوز واکنشی نشان نداده است.!