ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عصر انقراض: انسان آینده شاید در سیاره‌ای خالی زندگی کند

مسئول تنوع زیستی ملل متحد از دولت‌ها خواست برای حفظ طبیعت جدیت داشته باشند. در مجمع جهانی اقتصاد ازدست‌رفتن تنوع زیستی به عنوان سومین خطر بزرگ پیشاروی جهان به بحث گذاشته می‌شود.

رئیس جدید کنوانسیون ملل متحد درباره تنوع زیستی از دولت‌های جهان خواست که با جدیت نشان دادن در زمینه محیط زیست از ادامه فجایع اقلیمی جلوگیری کنند. الیزابت ماروما مرما هشدار داد که روند کنونی انقراض جانوران زمانی بشر را با جهانی خالی مواجه خواهد کرد.

اعتراض محیط زیستی در بوردو؛ روی پلاکارد به از بین رفتن ۶۰ درصد جمعیت حیوانات به دست بشر در نیم قرن گذشته اشاره شده: «جمعه سیاه: ۶۰ درصد تخفیف روی تنوع زیستی» ــ عکس: NICOLAS TUCAT / AFP

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، الیزابت ماروما مرما دوشنبه ۲۰ ژانویه / ۳۰ دی و در آستانه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس به رهبران جهان هشدار داد که اگر نتوانند در سال جاری برای مقابله با روند انقراض جانوران به نتیجه مشترک برسند، بشریت در آینده باید کل سیاره زمین را وابنهد.

ماروما مرما به دولت‌ها هشدار داد که ۲۰۲۰ نباید «یک سال دیگر از کنفرانس‌ها» درباره فاجعه اقلیمی باشد و آنها باید علیه جنگل‌زدایی، آلودگی و تغییرات اقلیمی دست به اقدام مشخص و قاطع بزنند:

«کسب و کارها، اجتماع‌های محلی، جامعه مدنی، جوانان، همه ما که تحت حکومت دولت‌ها هستیم، باید دست به اقدام بزنیم. برای سال‌ها درباره این اقدام حرف زده‌ایم. اما باور کنید، ما نیاز به یک اقدام تحول‌بخش داریم تا تفاوتی ایجاد شود.»

قرار است در مجمع جهانی اقتصاد سال جاری، ازدست‌رفتن تنوع زیستی به عنوان سومین خطر بزرگ پیشاروی جهان به بحث گذاشته شود.

به گفته مرما، تخریب زیست‌بوم‌های پشتیبان حیات در سیاره، همچون صخره‌های مرجانی و جنگل‌های استوایی، باعث شده که انسان با خطر زندگی در «جهانی خالی» با «عواقب فاجعه‌بار برای جامعه‌ها» روبرو باشد:

«زندگی آدم‌ها به تنوع زیستی وابسته است، اما شاید همیشه این وابستگی مشخص نباشد یا به آن توجهی نشده باشد. سلامت بشر در نهایت به زیست‌بوم‌اش بستگی دارد: وجود آب پاکیزه، سوخت و منابع غذایی.»

یک جنگلبان حامی کرگدنها در کنار یکی از دو کرگدن ماده سفید شمالی باقی‌مانده در جهان، ۲۰ مه ۲۰۱۸ در کنیا. آخرین کرگدن مذکر این گونه یک سال پیش از آن مرده بود ــ عکس: TONY KARUMBA / AFP

دانشمندانی از سرتاسر جهان مه گذشته هشدار دادند که اکنون نرخ تخریب طبیعت و جاندارانش بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از متوسط آن در ۱۰ میلیون سال گذشته است. دلیل اصلی:‌ مداخله بشر در طبیعت و گرمایش جهانی زمین به علت انتشار گازهای گلخانه‌ای به دست بشر.

انسان‌ها عاملان اصلی ششمین عصر انقراض انبوه جانوران در تاریخ سیاره هستند.

به گزارش سرشناس‌ترین متخصصان بین‌المللی حیات وحش، ‌بشریت از سال ۱۹۷۰ تاکنون  ۶۰ درصد از جمعیت پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها و خزندگان را نابود کرده است. متخصصان هشدار داده‌اند که نابودی حیات وحش در حال حاضر تهدیدی آنی است برای تمدن بشر.

مرما قرار است مذاکره‌کننده اصلی برای دستیابی به توافقی بر سر تنوع زیستی همچون توافق اقلیمی پاریس باشد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مژگان

    چهارده سال پیش فیلمی علمی-تخیلی به نام "پس فردا" (The Day After Tomorrow) بروی صحنه آمد, که داستانش مربوط به تغییرات اقلیمی افراطی در چهارگوشهء جهان بود, و بی اعتنایی و انکار اولیهء رئیس جمهور آمریکا در برخورد با این تغییرات. البته در پایان فیلم رئیس جمهور آمریکا به اشتباه خویش اقرار کرد و عذر خواهی و ... متاسفانه در جهان واقعی چنین امری به هیچ وجه از سوی شخص بیسواد, مسخره و ابله ای مانند ترامپ انجام نخواهد گرفت. تاسف بار از همهء اینها اخباری است که هر روز در مورد تغییرات عجیب و غریب اقلیمی منتشر میشود. اخباری که انگار یکی از صحنه های فیلم "پس فردا" است. برای مثال امروز گزارش ها حاکی از ریزش تگرگ هایی به قطر ۷ تا ۱۰ سانتیمتر در استرالیا بود, که شیشه های بسیاری از ماشینها را شکست و داغان کرد. ریزش تگرگ هایی به این بزرگی در زمانی اتفاق می افتد که استرالیا شاهد عظیم ترین آتش سوزی ها در تاریخش می باشد. آتش سوزی هایی که به گفتهء نخست وزیر آن کشور چندین ماه, تا فصل بهار ادامه خواهد یافت. شایان تذکر است که خود این جناب نخست وزیر معروف است به "ترامپ استرالیا" و یکی از منکران سرسخت تغییرات افراطی اقلیمی. فقط حیف که یکی از آن تگرگ هایی که امروز در استرالیا فرود آمدند به کلهء این نخست وزیر اصابت نکرد, تا عقلش بیاد سرجاش!

  • هوشنگ

    شاید پرسش این باشد که نسل بشر می تواند از این بحران محیط زیست جهانی جان سالم بدر برد و آیا در قرن آتی در کرهء زمین انسانها آینده ای خواهند داشت یا نه؟ اگر اخبار مربوط به تغییرات اقلیمی را به دقت دنبال کنیم, می بینیم که تقریبا هر روز یک مطالعه یا بررسی جدید پیدا می شود که می گوید محاسبات قبلی کاملا اشتباه بوده یا تغییرات جاری را دست کم گرفته است. سال گذشته بیشترین میزان پخش کاربن در کرهء زمین و گرمترین سال در تاریخ بود. امسال هم به احتمال قوی این روند ادامه خواهد داشت. دلیلی نیز وجود ندارد که تصور کنیم سال آتی چندان تفاوتی با گذشته خواهد داشت. در این میان دلقک های احمقی مانند ترامپ نیز پیدا میشوند و هنوز در انکار این تغییرات آخر الزمانی هستند. پرسش اساسی تر این است که اصلا نسل بشر شایستگی زیستن بر روی کرهء زمین را دارد یا نه؟ تا اینجای داستان که پاسخ بدین پرسش منفی بوده است.