ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکز آمار: شاخص تورم ۳۸,۶ درصد، تورم اقلام خوراکی دو برابر آن

تورم بخش مسکن و اجاره‌بها حدود ۲۳ درصد، بهداشت و درمان ۲۶.۴ درصد و حمل و نقل (با افزایش ۳ درصدی نسبت به ماه قبل) ۴۶.۶ درصد اعلام شده‌اند.  

مرکز آمار ایران شاخص تورم سالانه دی‌ماه را ۳۸,۶ درصد اعلام کرد. جزئیات گزارش این مرکز اما حاکی از آن است که تورم اقلام خوراکی مانند گوشت و سبزیجات به ۷۰ درصد می‌رسد. تورم بخش مسکن و اجاره‌بها حدود ۲۳ درصد، بهداشت و درمان ۲۶,۴ درصد، حمل و نقل (با افزایش ۳ درصدی نسبت به ماه قبل) ۴۶,۶ درصد اعلام شده‌اند.

در گزارش مرکز آمار ایران نرخ کشوری تورم در دی ۹۸ برای گوشت قرمز و ماکیان ۶۹,۷ درصد اعلام شده است.

مرکز آمار ایران سه‌شنبه، یکم بهمن‌، شاخص تورم سالانه دی‌ماه را ۳۸,۶ درصد اعلام کرد. براساس گزارش این مرکز تورم در ماه دی نسبت به آذر ۱,۴ درصد کاهش داشته است و بدین ترتیب از شتاب افزایش قیمت‌ها ۱,۴ درصد کاسته شده است.

نرخ تورم سالانه به معنای درصد تغییر میانگین شاخص قیمت در سال منتهی به دی ماه و نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٣٨ درصد (با ١,٣ درصد کاهش نسبت به ماه قبل) و برای خانوارهای روستایی ٤٢,٢ درصد (با ١,٦ درصد کاهش) اعلام شده است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در دی ۹۸ را نیز ٢٦,٣ اعلام کرد. این نرخ درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد و به این معناست که خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٦,٣ درصد بیشتر از دی ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

گزارش مرکز آمار همچنین حاکی از آن است که نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ٩٨ در مقایسه با آذر ۹۸،  ١,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ٤,٠ واحد درصدی به ٢٤,٠ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠,٣ واحد درصدی به ٢٧,٤ درصد رسیده است.

براساس اعلام مرکز آمار خانوارهای شهری به ٢٦,٢ بیشتر از دی ۹۷ ( با ١,٤ درصد کاهش نسبت به ماه قبل) و خانوارهای روستایی به  ٢٧,٠ درصد بیشتر (با ١,٩ درصد کاهش) هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم ماهانه یا درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل نیز در دی ٩٨ با کاهش ٢,٤ درصدی به به ٠,٨ درصد رسیده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٠,٣- درصد و ١,٤ درصد بوده است.

مرکز آمار در گزارش خود نرخ تورم ماهانه را با تفکیک خانوارهای شهری و روستایی، به ترتیب  ٠,٩ درصد (٢,١ واحد درصد کاهش نسبت به آذر ۹۸) و ٠,٥ درصد (٣,٧ واحد درصد کاهش) اعلام کرد.

طبق این گزارش در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» (انار، موز و هندوانه) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

جزئیات گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم اقلام خوراکی‌ها در ۱۲ ماهه منتهی به دی‌ ۹۸ با تنها ۰,۴ درصد کاهش به رقم ۵۲ درصد رسیده است. تورم در برخی از این اقلام مانند انواع گوشت و سبزیجات به حدود ۷۰ درصد می‌رسد.

به همین صورت تورم بخش مسکن و اجاره‌بها حدود ۲۳ درصد، بهداشت و درمان ۲۶.۴ درصد و حمل و نقل (با افزایش ۳ درصدی نسبت به ماه قبل) ۴۶.۶ درصد اعلام شده‌اند.

مرکز آمار درحالی از کاهش نرخ‌های تورم خبر می‌دهد که برخی از کارشناسان نرخ تورم اعلام‌شده از سوی این مرکز را «غیر واقعی» می‌دانند. حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه در ابتدای دی سال جاری نرخ تورم در بخش مواد غذایی را بیش از ۸۰ درصد اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.