ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داستانخوانی مریم سطوت در کانون ره‌آورد آخن

بیان ادبی زندگی یک چریک در سال‌های دور

داستانخوانی و جلسه پرسش با مریم سطوت، نویسنده رمان «مادی نمره بیست» در کانون ره‌آورد آخن.

روایتی مستند و دست اول از زندگی چریک‌ها در ایران در سال‌های قبل از انقلاب: رمان «مادی نمره بیست» نوشته مریم سطوت. این نویسنده در نشست ادبی کانون ره‌آورد آخن بخشی از رمانش را خواند و با مخاطبان این اثر در گفت‌وگو قرار گرفت.

جمعه ۱۷ ژانویه/ ۲۷ دی: جلسه داستانخوانی مریم سطوت در کانون ره‌آورد آخن (عکس: کانون ره‌آورد)

کانون ره‌آورد در شهر آخن آلمان جمعه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه جلسه‌ای را به داستانخوانی مریم سطوت و گفت‌وگو با او اختصاص داد. گرداننده این برنامه مهری معمارحسینی، از اعضای سابق فدائیان خلق و زندانی سیاسی دوران حکومت محمدرضا پهلوی بود.

رمان «مادی نمره بیست» نخستین رمان مریم سطوت را انتشارات فروغ در کلن تابستان سال گذشته منتشر کرد و به زودی با استقبال گروهی از خوانندگان علاقمند با تاریخ مبارزات چریکی در ایران روبرو شد. این کتاب روایتی است از درون سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران در سال‌هایی که این سازمان در اواخر دوران حکومت پهلوی دوم زیر ضربات مهلک قرار گرفته بود و شالوده آن فرومی‌پاشید. داستان در کشاکش زندگی عاطفی و کنش سیاسی روایتگر رمان که حاوی بخشی از تجارب نویسنده در سال‌های دور است اتفاق می‌افتد.

 «مادی» به جوی و نهرهایی گفته می‌شود که شیخ بهایی در زمان صفویان برای تقسیم آب زاینده‌رود در اصفهان احداث کرد.

مریم سطوت: مادی نمره بیست، کلن (آلمان): انتشارت فروغ ۲۰۱۹/۱۳۹۸

مهری معمارحسینی در معرفی رمان «مادی نمره بیست» گفت:

«مریم توانسته است از سبکی ادبی در نوشتن داستانش استفاده کند که تلطیفی زیبا در فضای خشن و سرد زندگی چریکی به وجود می‌آورد. هنر بیان ساده و عریان آن لحظات واقعی زندگی، قابل‌تقدیر است. بازگشت به زندگی قبل از مخفی شدن و به تصویر کشیدن آن، بستر شکل‌گیری بسیاری از چالش‌های فکری اوست که خواننده را مشتاق و پیگیر داستانش می‌کند. او عاشق می‌شود و عواطف زیبای آن دوران شیدایی را در کلنجار بزرگ با آیین‌نامه‌های زندگی درون تیمی می‌بیند. تردید می‌کند آیا این عشق درست است؟ آیین‌نامه‌ها نفس او را بند می‌آورند.»

روایت مریم سطوت نخستین تلاش برای یافتن بیان ادبی – داستانی در نقل احوال چریک‌های ایرانی است و به این سبب که بر تجربه نویسنده اتکا دارد، علاوه بر ارزش ادبی، از برخی لحاظ یک مستند تاریخی هم به شمار می‌آید.

پیش از برنامه آخن، مریم سطوت به ترتیب در گوتنبرگ سوئد و در محل انتشاراتی فروغ در كلن آلمان کتابخوانی داشت و جمعه ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه در برلین کتاب خود را معرفی خواهد کرد.

داستان‌خوانی مریم سطوت در کانون ره‌آورد آخن:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پرسش و پاسخ با مریم سطوت در کانون ره‌آورد آخن:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    متأسفانه این کتار فعلاً برای خوانندگان داخل کشور در دسترس نیست. البته این کتاب را نباید «نخستین تلاش برای یافتن بیان ادبی – داستانی در نقل احوال چریک‌های ایرانی» دانست. قبل از ایشان داستان بلندی به قلم ناصر وحدتی به نام «داستان سیاهکل» چاپ شده که در آن به پاره ای مسائل مربوط به عملیات سیاهکل اشاره شده است.