ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشارکت هیأت ایمنی حمل و نقل کانادا در بازخوانی جعبه سیاه

دولت ایران از این شرکت مرجع خواست که بازخوانی حعبه سیاه هواپیمای اوکراینی «هر زمان و هر جا» که اتفاق بیفتد به عهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس هیأت ایمنی حمل و نقل کانادا ( TSB) می‌گوید دولت ایران از این شرکت دعوت کرده که در فرایند بازخوانی حعبه سیاه هواپیمای اوکراینی «هر زمان و هر جا» که اتفاق بیفتد مشارکت کند.

جعبه سیاه: بحث بر سر اطلاعاتی است که به ۲۰ ثانیه از پرواز در فاصله بین اصابت موشک اول و دوم سپاه به هواپیما اتفاق افتاد. هیأت ایمنی حمل و نقل کانادا در تحقیقات شرکت می‌کند

چهارشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه، چند ساعت پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در خونخواهی قاسم سلیمانی، در اثر اصابت دو موشک سامانه پدافند هوایی سپاه، هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران منهدم شد. متخصصانی از نهادهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح همراه با تیم اعزامی از کشور اوکراین تیم بررسی سانحه را تشکیل داده‌اند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هفته گذشته در یک نشست خبری از ایران خواست جعبه سیاه هواپیما را برای بازخوانی اطلاعات به فرانسه بفرستد. شامگاه پنجشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن شورای امنیت اوکراین اعلام کرد منتظر تصمیم ایران برای دستیابی به جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون‌شده این کشور است و متخصصان ایرانی، کانادایی و فرانسوی احتمال بازبینی این جعبه‌ها را در کی‌یف بررسی کرده‌اند. چند ساعت بعد از اعلام این خبر اما هیأت ایمنی حمل و نقل کانادا ( TSB) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی همچنان در ایران است و قرار است در این کشور هم اطلاعات آن بازخوانی شود.

ایران از نظر فنی امکان بازخوانی حعبه سیاه هواپیما را ندارد. در دومین گزارشی که سازمان هواپیمایی کشوری منتشر کرده بود گفته شده بود که ایران ارسال جعبه سیاه هواپیما به فرانسه و اوکراین را بررسی می‌کند. اما بعد از مدتی حمید اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که جعبه سیاه هواپیما به عنوان یکی از اجزای اصلی مربوط به تحقیقات سانحه در ایران می‌ماند. این اطلاعات متناقض یا از سردرگمی مسئولان هواپیمایی کشوری نشان دارد و یا اینکه نمایانگر این واقعیت است که آن‌ها مرجع اصلی تصمیم‌گیری نیستند.

هیأت ایمنی حمل و نقل کانادا ( TSB) مرجع ایمنی حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی در کشور کاناداست. این شرکت مرجع در بیانیه خود اعلام کرده است که هیأت دومی از کارشناسان را برای بازخوانی و بررسی جعبه سیاه هواپیما به ایران اعزام می‌کند. اما هنوز مسئولان ایرانی زمان بررسی جعبه سیاه هواپیما را مشخص نکرده‌اند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد جمهوری اسلامی ایران ممکن است مایل باشد بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای منفجر شده با دو موشک سپاه پاسداران را به تعویق بیندازد. ۲۰ ثانیه بین اصابت موشک اول و موشک دوم فاصله است. اتفاقی که در آن ۲۰ ثانیه افتاد به لحاظ امنینی برای سپاه پاسداران و روشن شدن  آن که مرجع تصمیم‌گیری برای انفجار هواپیما چه کسی بوده است اهمیت دارد. سپاه پاسداران ابتدا درباره انفجار هواپیما در اثر اصابت موشک سامانه پدافند هوایی روسی سکوت کرد و بعد از سه روز که مسئولیت به عهده گرفت، درباره اصابت موشک دوم سکوت کرد و بعد هم امیر علی حاجی‌زاده، مسئولیت انفجار را به عهده یک «بنده خدایی» که اپراتور سامانه بود و امکان ارتباط با فرماندهی سپاه را از دست داده بود گذاشت.

در این فاجعه کم‌سابقه ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز از جمله ۵۷ نفر از اتباع کانادا جان خود را از دست دادند. بیشتر مسافران پرواز ۷۵۲ ایرانیان دو تابعیتی مقیم خارج از کشور بودند که برای دیدار با خانواده‌شان به ایران سفر کرده بودند. برخی از مسافران این پرواز دانش‌آموختگانی بودند که در ۱۹ دانشگاه کانادا کار و تحصیل می‌کردند. هواپیمای منفجر شده از نوع بوئینگ ۷۳۷ ساخت آمریکا بود. به همین سبب یک هیأت آمریکایی هم علاوه بر کارشناسان اوکراینی و کانادایی در تحقیقات این سانحه شرکت دارند. ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، روز گذشته در طی سخنانی در یزد کشته شدن ۱۷۶تن بر اثر شلیک موشک پدافند سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی را در حد «یک حادثه» تخفیف داد که دشمنان به بهانه آن سعی دارند ایران را ناامن جلوه دهند. رئیسی گفت:

«امن‌ترین نقطه دنیا جمهوری اسلامی ایران است و این مسائل [هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری اوکراینی] در جای جای دنیا رخ می‌دهد و ما هم اطلاعات آن را داریم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    چرا ؤزیم آخوندی ازآنچه درجعبه سیاه ضبط شده است هراس دارد ؟ حالا که ؤزیم آخوندی پذیرفت که با دوموشک هواپیمااوکراین را ساقط کرده است پس چه موردی می تواند باشد که ازتحویل جعبه سیاه هواپیما به اوکراین هراس دارد؟ درجعبه سیاه هواپیما تمامی مکالمات بین خلبان وکمک خلبان وبرج مراقبت فردوگاه ضبط میشود - حقیقت محض ترس رزیم آخوندی ازاین مکالمات است - تصورمن دراین مورد این است فرد وافرادی که قبل ازسوارشدن به هواپیما می بایستی دستگیرمیشدند ولی بدلیل بی اطلاعاتی مقامات فرودگاهی انها به هواپیما سوارشدند وهواپیما هم به پروازدرامد که بعد مقامات فردوگاه متوجه شدند که این فرد ویا افرادی نمی بایسته سوارهواپیما میشدند که درنتیجه به خلبان هواپیما دستور بازگشت به فردوگاه را می دهند وخلبان ازدستورسرپیچی کرده وبه پرواز ادامه میدهد ولی با دستور به مقامات فردوگاه که این فرد وافرادی نباید زنده به اوکراین برسند دستوربرای شلیک موشک ها به هواپیمای اوکراین صادر شده است ...حالا این فرد وافراد که مرگشان برتمامی سرنشینان هواپیما ارجهیت داشته است باید را ازعناصرحکومتی و جداشده گان ازحکومت آخوندی دانست که مبدا انچه میدانند درخارج برملا کنند..

  • nader

    این نقشه از قبل تهیه شده ای بوده که همزمان هواپیمای اکراین را با حمله امریکا سرنگون کنند. دلیل تاخیر غیر فنی و به خاطر چمدون چند مسافر! هم فقط این بوده که می خواستند از ارباب و منابع اطلاعاتی ان اطمینان داشته باشند که حمله اغاز شده. حالا روسیه یا به اشتباه یا به عمد با توجه به پرواز هواپیماهای اف 35 و سایر داده های اطلاعاتی به سپاه اعلام می کند که حمله اغاز شده و حالا موقع هدف دادن هواپیمای اکراینی هست. ولی ترامپ و پمپئو یا از قبل با توجه به منابع اطلاعاتی که در سپاه و بیت دارند متوجه این نقشه می شوند و یا به محض اینکه خبر شلیک موشک در تهران اندکی زودتر از اغاز رسمی حمله امریکا را دریافت می کنند فوری عملیات را متوقف می کنند. بلافاصله ترامپ اعلام توقف عملیات را می کند و سخنرانی خود را لغو می کند. روز بعد ترامپ کاملا از موضع حمله انتقامی عقب می نشیند و عوضش از اروپا بابت این خویشتن داری درخواست تعهد به اجرای مکانیزم ماشه را می کند و روز بعد از ان این ترامپ است که اولین بار خبر از احتمال موشک خوردن هواپیمای اکراینی را اعلام می کند و در واقع ترامپ و پمپئو دسیسه ای را که سپاه و مستشاران نظامی خارجی انها را برای امریکا پهن کرده بودند به خود انها بر می گرداند. بیت وسپاه هم که متوجه لو رفتن نقشه و شکست برنامه می شوند سه روز تلاش می کنند که کل مسئله را انکار کنند. ولی دیگر خیلی دیر است. تنها مسئولان تحقیقات بین المللی بدنبال این باشند که به چه دلیل هواپیمای اکراینی را مسئولان فرودگاه به دلیل بهانه چند چمدان یک ساعت مجبور به تاخیر کردند خیلی مسایل و افراد و عمدی بودن سقوط مشخص می شود.