ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات مجلس: انتقاد واعظی از «ذهنیت‌های خراب» علیه روحانی

با نزدیک شدن انتخابات مجلس بار دیگر جناح‌های حکومتی انتقادها به یکدیگر را تندتر کرده‌اند. مسئله رد صلاحیت‌های گسترده در این دور باز هم به موضوع اصلی اختلاف‌ها تبدیل شده است.

در ادامه انتقادهای جناح‌های مختلف حکومتی از یکدیگر در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، از یک سو طرفداران دولت و حسن روحانی و همچنین گروهی از اصلاح‌طلبان، و از سوی دیگر اصول‌گرایان و شورای نگهبان بر سر رد صلاحیت‌های گسترده علیه هم سخن می‌گویند. رئیس دفتر حسن روحانی می‌گوید ذهنیت برخی خراب است و برداشت‌های غلط از سخنان روحانی می‌کنند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌ جمهوری ایران

در روزهای گذشته انتقادهای دولت و اصلاح‌طلبان از رد صلاحیت‌های گسترده کاندیداها توسط شورای نگهبان بالا گرفته است. رد صلاحیت‌ها باعث انتقاد حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جلسه هیئت دولت و هشدار او نسبت به امکان کاهش مشارکت مردم در انتخابات اسفند شده بود. شورای عالی اصلاح‌طلبان نیز با انتقاد از رد صلاحیت‌ها نتیجه انتخابات را «قابل‌پیش‌بینی» خوانده است. اصلاح‌طلبان می‌گویند بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای مطرح‌شان رد صلاحیت شده‌اند. صلاحیت‌ ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس نیز پذیرفته نشده است. دولت حمایت از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را دلیل رد صلاحیت شماری از نامزدها عنوان کرده اما شورای نگهبان این موضوع را تکذیب کرده است. در روزهای گذشته انتقادهای متقابل نمایندگان دولت و عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان این تنش‌ها را تشدید کرده است.

در ادامه چنین فضایی، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری جمعه ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه بار دیگر از سخنان حسن روحانی پشتیبانی کرد و گفت: «اعتقاد داریم مجلس باید ترکیبی داشته باشد که همه نمایندگان مردم در آن حضور داشته باشد. خودشان یک کارهایی می‌کنند از یک کلام دعوت آقای رئیس‌جمهور مبنی بر این‌که همه باید در انتخابات حضور داشته باشند؛ به دلیل آن که ذهنیت خراب است برداشت‌های خودشان را می‌کنند.»

حسن روحانی دوم بهمن‌ماه در جلسه هیئت دولت تلویحاً در انتقاد از رد صلاحیت‌ها در شورای نگهبان گفته بود: «چنین انتخاباتی مورد رضایت ما نیست و هیچ وقت نخواستیم که در انتخابات حضور مردم کم‌رنگ باشد.»

روحانی ۲۵ دی نیز در جلسه هیئت دولت گفته بود: «همه آن‌هایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن‌جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید.»

عباسعلی کدخدایی در واکنش به سخنان روحانی در توییتر نوشت: «جنجال برای تأیید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس‌جمهوری در این پروژه ضد ملی تأسف‌بار است. البته‌ نمی‌دانستیم عدم تأیید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است».

این اظهارات کدخدایی موجب شد تا روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری و برخی از اعضای دولت علیه او موضع‌گیری کنند.

مسئله داماد روحانی

محمود واعظی روز جمعه درباره این‌که گفته می‌شود انتقاد روحانی نسبت به رد صلاحیت‌‍‌های صورت گرفته برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل رد صلاحیت داماد اوست، گفت: «آقای رئیس‌جمهور همیشه از حضور تمامی جریان‌ها در انتخابات حمایت کردند؛ بازگردید به چهار سال قبل،‌ چهار سال قبل هم داماد ایشان در کاراز انتخابات حضور داشتند؟ آیا همه افرادی که برای حضور در انتخابات رد صلاحیت شدند داماد رئیس‌جمهور بودند؟»

کامبیر مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی متولد شهرستان اهر آذربایجان شرقی و ساکن تهران است و از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت ‌نام کرد اما رد صلاحیت شد. او در واکنش به این اقدام در صفحه اینستاگرام خود «نسبت داشتن با رئیس‌جمهور» را دلیل رد صلاحیت خود دانسته و خطاب به عباسعلی کدخدایی نوشت: «نسبت داشتن با کسی نباید باعث تأیید یا رد صلاحیت شود، اما چرا جاده شما یک‌طرفه است؟»

واعظی با اشاره به سخنان سخنگوی شورای نگهبان گفت: «آقای کدخدایی گفتند رئیس‌جمهور ناراحت رد صلاحیت بستگانش است یکی هم به ایشان جواب داد شما ۱۰ هزار نفر را رد کردید همه این ۱۰ هزار نفر از بستگان رئیس‌جمهور هستند؟»

«عصبانیت» روحانی

از سوی دیگر رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان نیز این روزها حملات خود به حسن روحانی را بیشتر کرده‌اند. خبرگزاری فارس چهارشنبه ۲ بهمن در گزارشی با عنوان «دلیل عصبانیت این روزهای روحانی چیست؟» به موضوع فساد مالی نزدیکان روحانی و دست‌اندرکاران دولت او، از جمله حسین فریدون، برادر روحانی که به اتهام اخذ رشوه و رد مال به مبلغ ۳۱ میلیارد تومان به ۵ سال حبس قطعی محکوم شده، محاکمه شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت دولت یازدهم به اتهام احتکار دارو، و بازداشت پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی به اتهام خصوصی‌سازی‌های بدون ضابطه، اشاره کرد و سخنان اخیر حسن روحانی علیه «مبارزه با فساد» قوه قضائیه را ناشی از فشار بر او به دلیل این دستگیری‌ها خواند.

«فارس» در ادامه به درگیری‌های لفظی روحانی و شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌ها نیز اشاره کرد و در پایان نوشت: «این روند در ماه‌های پایانی دولت تدبیر و امید می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری برای کشور در پی داشته باشد و به جای ساخت فضایی برای حضور حداکثری مردم تخم اختناق و نفاق را در کشور بپاشد.»

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز در بیست و نهمین جلسه خود که دوم بهمن با حضور دبیران کل احزاب برگزار شد، ضمن انتقاد از رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان و ضمن انتقاد به نحوه اعلام مواضع سخنگوی شورای نگهبان در مواجهه با اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده، رفتار شورای نگهبان را «نقض بی‌طرفی این نهاد» و «عاملی برای بی‌اعتمادی به نهاد انتخابات و جایگاه مجلس» خواند.

شورای عالی اصلاح‌طلبان اعلام کرد که با رد صلاحیت‌های گسترده امکانی برای ارائه لیست از سوی آن‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مشاوره حقوقی اوستا

    سلام با تشکر از مطلب خوبتون ***