ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات در عراق برای خروج آمریکا و تشکیل ارتش یکپارچه

تظاهرات به دعوت مقتدی صدر برگزار شد. گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران در آن شرکت کردند. مخالفان جوان جنبش ضد حکومتی عراق نسبت به تظاهرات ضدآمریکایی موضع مثبتی نشان ندادند.

در پی فراخوان مقتدی صدر، روحانی شیعه، هزاران نفر در بغداد علیه حضور آمریکا در عراق دست به تظاهرات زدند. گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران نیز در این تظاهرات شرکت کردند. جنبش ضد حکومتی عراق نسبت به تظاهرات ضدآمریکایی موضع مثبتی نشان نداد.

۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن: تظاهرات شهروندان عراقی در بغداد برای خروج نظامیان آمریکایی از آن کشور

صبح جمعه ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه تظاهرات ضد آمریکایی در منطقه الجادریه بغداد آغاز شد. تظاهرات‌کنندگان به دعوت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و از روحانیان پرنفوذ شیعه به خیابان‌ها آمدند تا مخالفت خود با حضور نظامی آمریکا را اعلام کردند. آن‌ها با پوشیدن کفن شعار‌هایی علیه آمریکا سر دادند.

این تظاهرات با عنوان «تظاهرات میلیونی» برگزار شد.

انگیزه اصلی برگزاری چنین تظاهراتی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون فرمانده الحشد الشعبی، توسط نیروهای آمریکایی در عراق بود.

نمایندگان شیعه پارلمان عراق ۱۴ دی / ۴ ژانویه در واکنش به ترور قاسم سلیمانی در بغداد در جلسه فوق‌العاده پارلمان، با ۱۷۰ امضا قطعنامه غیرالزامی اخراج سربازان آمریکایی از خاک عراق را به تصویب رساندند. دونالد ترامپ در واکنش به قطعنامه پارلمان عراق، آن کشور را به اعمال تحریم‌های اقتصادی تهدید کرد. وال استریت ژورنال نیز به نقل از چند مقام عراقی که نام آن‌ها فاش نشده ادعا کرده است که دولت آمریکا به دولت عراق هشدار داده که اگر قطعنامه پارلمان مبنی بر خروج سربازان آمریکایی از آن کشور را پیگیری کند حساب دولت عراق در «بانک فدرال رزرو» در نیویورک را مسدود خواهد کرد.

از فراخوان مقتدی صدر که ائتلاف او در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ بیشترین آرا را به‌دست آورد، گروه‌های اصلی شیعه، از جمله هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح در پارلمان، حشد الشعبی گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران و کتائب حزب‌الله گروه زیرمجموعه آن، حمایت کردند.

مقتدی صدر همزمان با تظاهرات ضد آمریکایی روز جمعه بیانیه‌ای صادر کرد. او در این بیانیه آورده است: «می‌کوشیم که از همه راه‌های مسالمت‌آمیز سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و مردمی استفاده کنیم تا به هدف اصلی خود که تعیین جدول زمانی برای خروج عملی و واقعی اشغالگران است برسیم.»

مقتدی صدر همچنین خواهان بسته شدن «همه پایگاه‌های نظامی آمریکایی در خاک عراق» و «دفاتر شرکت‌های امنیتی آمریکایی»، و همچنین بسته شدن «آسمان عراق به روی پروازهای جنگی و تجسسی» آن‌ها در این کشور و لغو «توافق‌نامه‌های امنیتی با اشغالگران» شد و در همین حال افزود: «کشورهای همسایه در تعامل ما با اشغالگران در صورتی که حاضر به خروج از عراق نشود و بخواهد بماند حق دخالت ندارند.»

او همچنین بر ادغام گروه حشد الشعبی در وزارتخانه‌های دفاع و کشور تأکید کرد وگفت: «اگر هم این ادغام صورت نگیرد حشد الشعبی به‌عنوان بخشی از نظام امنیتی کشور باید کاملاً متعهد به اجرای همه تصمیمات صادره از جانب فرمانده کل نیروهای مسلح باشد.»

مقتدی صدر از دولت عراق خواست تا با همه کشورهای همسایه پیمان منع تعرض براساس احترام متقابل به حاکمیت ارضی کشور و براساس میثاق سازمان ملل امضا کند.

روز جمعه تدابیر شدید امنیتی در منطقه سبز بغداد، محل ساختمان‌های دولتی و سفارت‌خانه‌های خارجی از جمله سفارت آمریکا برقرار بود و موانعی در اطراف این محل ایجاد شده بود. پلیس و نیروهای حشد الشعبی نیز خیابان‌های منتهی به الجادریه  و میدان کهرمانه، مناطق شروع تظاهرات را بسته بودند.

برای شرکت در این تظاهرات اتوبوس‌هایی طرفداران مقتدی صدر را از شهرهای جنوبی عراق به بغداد آوردند.

طرفداران مقتدی صدر از ساعت ۵ بامداد جمعه برای تدارکات این تظاهرات بسیج شده بودند.

خبرگزاری رووداو اقلیم کردستان عراق گزارش داده است که سفارت آمریکا در بغداد هشداری درباره حمله به این سفارت‌خانه بر دروازه خود نصب کرده بود.

آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است ژنرال فرانک مکنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا بامداد جمعه ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه در جمع خبرنگاران گفته است که نظامیان آمریکایی تا زمانی نامشخص در منطقه خواهند ماند.

تظاهرات روز جمعه همزمان با آغاز موج جدید اعتراضات ضدحکومتی در عراق برگزار می‌شود. این اعتراضات پس از کشتن قاسم سلیمانی به‌مدت چند روز متوقف شده بود اما بار دیگر از سر گرفته شده است.

مقتدی صدر کمابیش از این اعتراضات پشتیبانی کرده است اما مخالفان ضدحکومتی از فراخوان او علیه حضور آمریکا در عراق حمایت نکرده‌اند و از آن بیم دارند که این تظاهرات اعتراضات آن‌ها را منحرف کند.

چهره های جبهه صدر تأکید کرده‌اند که تظاهرات ضدآمریکایی روز جمعه اعتراضات مردمی را هدف قرار نمی‌دهد.

شیخ صلاح العبیدی، سخنگوی مقتدی صدر، روز چهارشنبه به رسانه‌های دولتی عراق گفت كه تظاهرات ضد آمریكایی نه در میدان التحریر، مرکز تظاهرات طرفدار اصلاحات که در تقاطع دانشگاه بغداد در الجادریه برگزار می‌شود. او گفت: «ما مخالف اعتراضات نیستیم.»

با این حال معترضان عراقی نسبت به اعتراضات ضد آمریکایی موضع مثبتی نشان نداده‌اند.

محمد موسی، یکی از این معترضان که از ۱۰۹  روز پیش در میدان التحریر علیه حکومت حضور دارد به رووداو گفت: «ما براساس دلایلی به خیابان می‌آییم. اگر مقتدی صدر یا اشخاص دیگر دلایل دیگری دارند باید به میدان دیگری بروند، ما مکانی را برای خود می‌خواهیم، اگر آن‌ها می‌خواهند سربازان خارجی را اخراج کنند، دور از ما اعتراض کنند.»

جواد کاظم، یکی دیگر از معترضان نیز گفت: «میدان التحریر مردم عراق را نمایندگی می‌کند و ما از هر کسی که از اصول و خواسته‌های ما حمایت کند استقبال می‌کنیم. با این حال، اگر آن‌ها می‌خواهند به اهداف سیاسی خود برسند، امیدواریم که در مکانی دیگر دور از میدان التحریر تظاهرات کنند.»

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق چهارشنبه ۲ بهمن / ۲۲ ژانویه در حاشیه برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. صالح در این دیدار بر یک عراق مستقل و با ثبات و در صلح با همسایگانش تأکید کرد. آنچه که مطرح نشد خروج نظامیان آمریکایی از عراق بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sina

    پاسدار حسن عباسی: «شیوه پول درآوردن سپاه چه جوریه؟ سپاه یک جاسوس می‌گیره (جیسون رضائیان). (آمریکا) گفت تو رو خدا بدش، (گفتیم نه پولش را بده) یک میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار می‌گیره دولت تا این جاسوس را تحویل بده. لذا با یک جاسوس ! گرفتن یک میلیارد دو میلیاردی که دولت میخواد بده به سپاه (درمیاره) حالا شهید سپاه یعنی قاسم سلیمانی را که می‌زنند دولت سه میلیارد دلار فقط از خونبهای قاسم درآمد خالص از قطر داشته!».

  • nader

    بسیاری از شرکت‌کنندگان با اتوبوس از دیگر مناطق عراق به پایتخت آورده شدند. شبه‌نظامیان حشدالشعبی نزدیک به حکومت ایران نیز در این تظاهرات شرکت کردند. مقتدی صدر که در جریان اعتراضهای ضدحکومتی فعالیت‌های خود را محدود کرده بود، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فعالیت‌های خود را از سر گرفته است. نیروهای امنیتی حکومت عراق اقدامات شدیدی برای حفاظت از تظاهرات نیروهای صدر انجام دادند. این در حالی است که نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان به تظاهرکنندگانی که خواهان برچیده شدن فساد و حسابرسی از حاکمان عراق هستند شلیک می‌کنند!. صدر می‌خواهد عراق را از نیروهای آمریکایی خالی کند تا نیروهای حکومت ایران کنترل عراق را به دست بگیرند. چرا صدر خواهان اخراج سپاه پاسداران از عراق نمی‌شود ؟!.

  • کارو

    جالب است که سالهاست که بخش های مهمی از خاک عراق، در نقاط شمالی در اشغال رژیم نژادپرست ترکیه است، و نه تنها دولت اقلیم کردستان از این اشغالگری استقبال می کند، بلکه حکومت مرکزی عراق نیز نسبت به آن بی تفاوت بوده و هست. اگر قرار باشد «اشغالگر» از عراق خارج شود، ایران و ترکیه هم باید بروند. ترکیه باید از استان دهوک و اربیل خارج شود و 24 پایگاه نظامی و امنیتی اش در کردستان عراق را تعطیل کند. ایران هم باید دخالت نظامی و امنیتی و سیاسی اش را در عراق تمام کند. فقط در این صورت است که خروج آمریکا به معنای پایان اشغالگری خواهدبود. در غیر این صورت خروج آمریکا تنها یک شعار توخالی و پوششی خواهد بود برای دخالت قدرت های منطقه ای مانند ایران و ترکیه. ضمن اینکه حکومت اقلیم کردستان عراق با خروج نیروهای آمریکا مخالفت کرده و در شرایطی که رژیم ایران به بهانۀ کشته شدن قاسم سلیمانی خاک کردستان عراق را هم موشک باران کرده، اگر قرار باشد خروج آمریکایی ها به رخدادهای بعدی از قبیل فشار سیاسی و نظامی به کردستان عراق، اشغالگری در کرکوک، راه انداختن دار و دسته های مزدور در کردستان عراق، ورود حشدالشعبی به کردستان، یا در مراحل بعدی حتی فشار سیاسی به اقلیم کردستان و احیاناً حذف مادۀ 140 قانون اساسی و یا گنجاندن لغو خومختاری و فدرالیسم در تغییر قانون اساسی عراق منجر بشود، واقعاً باید در این شعار با اندکی احتیاط و دوراندیشی نگریست.