ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«در بند ۷ زندان قرچک چه می‌گذرد؟»-گزارش سپیده قلیان از وضعیت زنان زندانی

بند ۷ قرچک مصداق اصطلاح «بازار شام» است، ترکیبی از زندانیان قتلی و زندانیانی با عنوان اتهامی «فساد و فحشا» در این زندان نگهداری می‌شوند که حاصل ورود ابراهیم رئیسی به قوه قضاییه است.

سپیده قلیان، فعال مدنی که اخیرا از زندان آزاد شده است در یک رشته توییت با عنوان «در بند ۷ زندان قرچک ورامین چه می‌گذرد؟» گزارشی از وضعیت زنان محبس در این بند داده است. به نوشته قلیان، این بند تا ۳۸۰ نفر ظرفیت دارد اما با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی تعداد زندانیان بیشتر از این شده است. او نوشته پرونده‌سازی سیستماتیک و با تاکید و توجهی بیش از پیش، بخشی از پروسه‌ سرکوب زنان است که در این زندان پیگیری می‌شود.

زندان قرچک ورامین: کهریزک زنان - عکس: آرشیو

سپیده قلیان که دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸ از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود، با اشاره به اینکه بند ۷ قرچک مصداق اصطلاح «بازار شام» است، نوشته که ترکیبی از زندانیان قتلی، جرائم خاص (حمله مسلحانه) و زندانیانی با عنوان اتهامی «فساد و فحشا» در این زندان نگهداری می‌شوند. او تاکید کرده با ورود ابراهیم رئیسی به قوه‌ قضاییه، طرح «مبارزه با فساد و فحشا» راه افتاد و زنان بسیاری با اتهامات واهی بازداشت شدند.

این در حالی است که پیش‌تر با گرفتن تعهد، این زنان معمولا با این عنوان اتهامی وارد زندان نمی‌شدند اما به نوشته قلیان، با عناوین عجیب و غریبی که زنان را راهی زندان قرچک می‌کنند، عملا هر زنی یک مروج بالقوه‌ فساد و فحشاست.

این فعال مدنی در توییت خود به پرینت حکم دختری اشاره می‌کند که در آن «فساد و فحشا از طریق بستنی خوردن به صورت شهوت‌انگیز در خیابان» و اتهام یک دختر متولد ۸۰ ترویج فساد و فحشا از طریق عکس گرفتن بدون روسری در خیابان اعلام شده است. بر اساس این گزارش، برای این زنان وثیقه‌های سنگینی تعیین شده است و یک زن به خاطر مانتوی جلو باز، به دلیل عدم تامین وثیقه، ۶ ماه منتظر وقت رسیدگی دادگاه بوده است.

پیش‌تر مینو اصلانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان، از طرح «منع بستنی خوردن زنان در پیاده‌روها» خبر داده بود اما به دلیل واکنش‌های مجازی این گفته خود را تکذیب کرد.

همچنین بر اساس این رشته توییت، افرادی که در رابطه با کمپین چهارشنبه‌های سفید (مخالفت با حجاب اجباری) بازداشت می‌شوند نیز، عنوان اتهامی‌شان «فساد و فحشا از طریق ترویج بی حجابی‌» است و به بند۷ منتقل می‌شوند.

سپیده قلیان تاکید می‌کند که نگهداری این زنان در کنار زنانی با جرایمی مثل قتل زمینه آزار و اذیت بیشتر آنها را فراهم می‌کند. او با اشاره به اینکه زنان مجرم و متهم به قتل خود قربانیان سیستم قضایی و سرکوب ۴۰ ساله زنان هستند، نوشته است که این زندانیان به دلیل اینکه مدت مدیدی را در زندان می‌گذرانند دست‌آویز خوبی برای زندانبان‌ها می‌شوند و زندانبان‌ به کمک آنها به سرکوب قوت می‌بخشد. کتک خوردن و تحقیر با کلماتی مثل جنده، تنها قسمتی از رنج این زنان است‌.

این فعال مدنی با اشاره سحر خدایاری (دخترآبی) که با عنوان اتهامی ترویج فساد و فحشا از طریق حضور در محیط های مردانه مدتی در این زندان بود، می‌گوید که او تا روز آخر دلهره‌ داشت که پدرش متوجه عنوان اتهامی‌اش بشود.

 به نوشته سپیده قلیان، معاونت سلامت زندان قرچک در پاسخ به اینکه چرا زندانیان با عنوان اتهام قتل با زندانیان طرح فساد و فحشا در یک بند هستند گفته است که این سیاست سازمان زندان‌ها برای تادیب هرچه بیشتر زنان خیابانی است.

سپیده قلیان با اشاره به طرح‌های «دستگیری عمومی» که برای ارعاب اجرا می‌شود و عموماً طبقات فرودست را قربانی می‌کند نوشته است که بسیاری از این افراد حتی امکان تامین وثیقه را هم ندارند و عموماً کف‌خواب هستند و شرایط به مراتب بدتری نسبت به باقی زندانیان دارند.

قلیان نوشته است: «چند ده زن زندانی در قرچک ورامین و چند هزار زن دیگر در سایر زندان‌های کشور، در این طرح‌های خانه‌برانداز روانه‌ زندان شده‌اند تا برای قوه‌ قضاییه و رئیس تمامیت‌خواه آن، رزومه‌ فساد ستیزی بسازند.»

سپیده قلیان اولین بار در آبان سال گذشته و در جریان اعتراض‌های کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه بازداشت شد. او و اسماعیل بخشی که همزمان با هم دستگیر شده بودند، پس از آزادی اعلام کردند در دوران بازداشت شکنجه شده‌ و تحت فشار «اعتراف اجباری» کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان

    در کجای قرآن نوشته یا در کدام تاریخ بی طرف نوشته که زنان باید تا این اندازه لباس بپوشند؟