ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نبرد تن به تن نوجوانان محله هرندی برای تهیه پول و مواد

نوجوانان محله هرندی برای مبالغی بسیار اندک و چیزی حدود ۲۰هزار تومان، مبارزه‌ تن به تن می‌کنند؛ مبلغی که تنها به اندازه تامین یک نوبت مواد مخدر مصرفی آنهاست.

روزنامه همشهری، در گزارشی از محله هرندی تهران، خبر از رواج نوعی قمار و شرط‌بندی در این منطقه حاشیه‌ای تهران می‌دهد که در آن، پسران عمدتا نوجوان برای کسب هزینه مواد مخدر، دست به مبارزه‌های تن به تن می‌زنند. محله هرندی چند سال است به عنوان منطقه‌ای درگیر با انواع آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، کارتن‌خوابی و تن‌فروشی شناخته می‌شود.

نوجوانان منطقه هرندی برای حدود ۲۰ هزار تومان تن به مبارزه‌ تن به تن می‌دهند - عکس از آرشیو

بر اساس این گزارش، عبدالوهاب حسن‌وند، رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر تهران «دریافت گزارش‌هایی مبنی بر قمار با کودکان معتاد» در محدوده محله هرندی به نیروی انتظامی را رد کرده اما در عین حال گفته است پاک‌سازی محور شوش، هرندی و دروازه غار از اولویت‌های نیروی انتظامی تهران است که در همه بخش‌های آن از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری از جرایم، پلیس امنیت، سرکلانتری‌ها و کلانتری محله به طور مستمر پیگیری و اجرا می‌شود.

 حسن‌وند تایید کرده که بیشترین آسیب‌ها متوجه کودکان معتاد و کارتن‌خواب است که بدسرپرست یا رها شده و بی‌سرپرست هستند.

گزارش روزنامه همشهری خبر می‌دهد که نوجوانان در این منطقه برای مبالغی بسیار اندک و چیزی حدود ۲۰ هزار تومان تن به چنین مبارزه‌ای می‌دهند. مبلغی که تنها به اندازه تامین یک نوبت مواد مخدر مصرفی آنهاست. بسیاری از آنها نیز از سوی پدر و سایر اعضای خانواده وادار به چنین مبارزاتی می‌شوند.

لیلا ارشد، مدیر خانه خورشید که در حوزه کاهش آسیب‌های اعتیاد زنان فعالیت می‌کند در مصاحبه با همشهری، با اشاره به اینکه تعدد خرده فرهنگ‌ها در یک محله و مهاجرت‌پذیری بستر مناسبی برای بروز انواع آسیب‌ را در آن به وجود می‌آورد، تاکید کرده عوامل فرهنگی، اقتصادی و شهری نیز باعث می‌شود این آسیب‌ها شکل و شمایل پیچیده‌تری به خود بگیرند.

او در این‌باره گفته است:

«تنوع بافت جمعیتی و فرهنگی، واحدهای مسکونی کوچک و فرسوده، کمبود سرانه‌های شهری، بهداشتی، درمانی و آموزشی به معضل اعتیاد در این محله دامن زده است. متأسفانه مدتی است که شاهد رواج نوع جدیدی از کودک‌آزاری و قمار در پاتوق‌های شناسایی شده این محله هستیم. پسران ۸ تا ۱۵ ساله‌ای که اغلب معتاد هستند و به اجبار همین اعتیاد و البته به خواست خانواده‌هایشان تن به مبارزه‌های عجیب و غریب می‌دهند که اساس آن شرط‌بندی است. مددکاران مؤسسه خانه خورشید در قالب اجرای طرح امدادرسانی محلی بسیار سعی کرده‌اند تا هم با آن کودکان و نوجوانان و هم با خانواده‌هایشان ارتباط بگیرند اما در ۸۰‌ درصد موارد موفق نشده‌اند. چون معمولاً تمایلی به تغییر وضعیت ندارند که آن نیز به سبب فقر آموزشی است.»

به گفته لیلا ارشد، باید تا قبل از اینکه حوادث ناگوار آینده محله، جامعه و فرزندان آن را بیش از این تهدید کند به جای پاک کردن صورت مسئله‌ها و ابراز ایرادات غیرحرفه‌ای به فکر راهکارهای اصولی باشیم:

«اینکه نیروی انتظامی ‌بیاید و بساط قماربازان را برای یکی دو روز به ‌هم بزند فایده‌ای ندارد. یا اینکه فقط مددسرا راه‌اندازی کنیم به خودی خود بی‌فایده است. ما اینجا به بسترسازی برای رونق اقتصادی، مهارت‌آموزی و توانمندسازی اهالی و ارائه آموزش‌های تخصصی درباره آسیب‌ها بیشتر نیازمندیم.»

الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، معضلات محله هرندی را از جمله معضلات میان بخشی خوانده که نیاز به تعامل پویا و پایدار سازمان‌هایی مانند بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و کمیته امداد دارد.

فخاری گفته:

‌«اما آنچه تاکنون به تجربه اثبات شده نقش پررنگ انجمن‌ها و خیریه‌ها در رفع آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر به‌ویژه در حوزه بانوان و کودکان است که ما می‌توانیم با تقویت همه جانبه بستر امدادرسانی از سوی این انجمن‌ها و خیریه‌ها به هدف که همان بهبود شرایط محله است حداقل نزدیک شویم. البته اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی محله که طبق آمار غیررسمی بر پایه خرده و عمده‌فروشی مواد مخدر است نیز بسیار می‌تواند کارساز باشد.»

وجود آسیب‌های مختلف اجتماعی در این محله گرچه مسوولان شهری را به اجرای طرح‌هایی برای حذف این آسیب‌ها واداشته، اما این طرح‌ها بدون کارشناسی و ضربتی اجرایی شده و عملا بر مشکلات این منطقه افزوده است. از جمله این طرح‌ها، «طرح انضباط شهری با مشارکت شهروندان» بود که سال ۹۴ و در زمان شهردادی محمدباقر قالیباف با بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی در منطقه ۱۲ تهران آغاز شد.

به دنبال اجرای این طرح، اعضای شورایاری مناطق ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ که در اطراف منطقه ۱۲ قرار دارند، در شورای شهر گزارش‌هایی از افزایش معتادان در این مناطق دادند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بزرگ عمادی

    این قمار‌کردن‌ها و کثافت‌کاری‌ها حتی اگر صحت هم داشته باشد، باید دید از زبان چه کسانی بیرون می‌آید. مثلاً عبدالوهاب حسن‌وند یکی از مأموران عالی‌رتبه و مسئول مستقیم سرکوب بی‌رحمانۀ مصرف‌کنندگان خیابان‌خواب و ازکارافتاده و زباله‌گرد هست. سال پیش همین حوالی و در بهمن‌ماه 1397 به‌شکل بی‌رحمانه‌ای مصرف‌کنندگان و نه توزیع‌کنندگان دروازه‌غار را جمع کردند و یک‌راست به اردوگاه‌ کار اجباریِ کهریزک بردند. نه از میزان تلفات سرکوب سال پیش خبری بیرون آمد و نه هیچ‌چیز دیگری، چون مسئله خبرسازی نبود و گویی انگل‌هایی جمع و اصلاح شدند. امّا انتشار خبرهای داغی مثل این خبر می‌تواند برای اشخاصی مانند لیلا ارشد و الهام فخاری (عضو اصلاح‌طلب شورای شهر) اعتبار و پول به‌همراه داشته باشد و درِ دکان‌های حامی‌پروری‌ای مثل خانۀ خورشید باز بماند و ضرورت وجودداشتن‌شان اثبات شود. بهتر است در انتشار اخبار کمی دقّت داشته باشید، چون به‌راحتی می‌تواند نقش گزارش‌گران و ماهیت آن‌ها را پنهان کند.

  • آذران

    هرچه داریم از اسلام و بیشتر از آن از نظام مقدس ولایت امر مسلمین جهان و طرفداران مسلح و غیرمسلح آن است! قول امام خمینی ره بیاد می آید که همه چیز را مجانی م یکنیم به این راضی نباشید شما را به مقام انسانیت میرسانیم ! اگر حرفی هم بزنیم و انتقادی هم بکنیم بعنوان تبلیغ علیه نظام مقدس برخورد میشود !