ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فلسطینی‌ها یک‌صدا «معامله قرن» را رد کردند

محمود عباس گفت طرح ترامپ یک توطئه است. اردن این طرح را ناعادلانه خواند. روسیه و آلمان خواهان مشارکت بیشتر فلسطینی‌ها شدند. بریتانیا محتاطانه حمایت کرد.

واکنش‌ها به طرح صلح کاخ سفید برای خاورمیانه، سریع، صریح و در مجموع منفی بود. محمود عباس گفت طرح ترامپ یک توطئه است. اردن این طرح را ناعادلانه خواند. روسیه و آلمان خواهان مشارکت بیشتر فلسطینی‌ها شدند. بریتانیا محتاطانه حمایت کرد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ساعتی بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از طرح صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد، در سخنانی در رام‌الله از مخالفت قاطعانه فلسطینی‌ها با این طرح خبر داد. عباس گفت:

«قدس فروشی نیست و طرح شما توطئه‌ای است که به ثمر نمی‌نشیند و هرگز دولت فلسطینی بدون قدس را نخواهیم پذیرفت.»

بر اساس طرح کاخ سفید: اورشلیم (بیت‌المقدس) پایتخت تقسیم‌ناپذیر اسرائیل باقی می‌ماند. این طرح حاکمیت اسرائیل بر دره اردن و دیگر نقاط کرانه باختری و مرز شرقی اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و همچنین خواهان خلع سلاح حماس و حذف تسلیحات از غزه است. در مقابل متعهد می‌شود که کشورهای خارجی  ۵۰ میلیارد دلار در کشور فلسطین سرمایه‌گذاری کنند. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه سخنان خود در رام الله گفت:

«هیچ چیز جدیدی در طرح ترامپ نسبت به آن چیزی که دو سال پیش شنیده بودیم وجود نداشت و طی این دو سال موضع ما تغییری نکرده و امروز نیز هرگز تغییر نخواهد کرد.»

محمود عباس در ادامه سخنانش اعلام کرد که مذاکرات فلسطینیان را با هدف ایجاد یکپارچگی آغاز می‌کند.  رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت:

«با جنبش مردمی مسالمت‌آمیز با طرح ترامپ مقابله خواهیم کرد و به برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی در کرانه باختری، غزه و قدس پایبند هستیم.»

ایران، اردن، مصر و حزب‌الله لبنان

 محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی در توییتر خواهان وحدت فلسطینیان شد. ظریف نوشت:

«این به اصطلاح "چشم‌انداز صلح"، در اصل پروژه‌ موهوم یک ساختمان‌ساز ورشکسته است. اما در حقیقت یک کابوس برای منطقه و جهان است. و امیدوارم این زنگ بیدارباشی برای همه مسلمان‌هایی باشد که طریقی غلط پیموده‌اند.»

ظریف هشتگ «بیایید برای فلسطینی‌ها متحد شویم» را نیز در این توییت درج کرده و ضمنا عنوان طرح آمریکا را نیز به «قدم گذاشتن به سوی فاجعه» تغییر داده است.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن طرح آمریکا موسوم به معامله قرن را ناعادلانه خواند. وزیر خارجه اردن گفت مواضع ثابت کشورش درباره فلسطین و حقوق مردم این کشور غیرقابل تغییر است. ایمن الصفدی گفت:

«پادشاهی اردن به دنبال صلح عادلانه بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی است. صلحی که به اشغال‌گری پایان داده و حقوق مردم فلسطین و منافع اردن را حفظ کند.»

اردن تأکید کرد که اقدامات تک‌جانبه رژیم صهیونیستی منطقه را به درگیری‌ها و تنش‌های بیشتری سوق خواهد داد.

وزارت خارجه مصر از طرف‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی خواست طرح پیشنهادی آمریکا را بررسی کرده و ابعاد آن را بسنجند.

 حزب‌الله لبنان طرح کاخ سفید را «معامله ننگین» خواند و نوشت:

« این توافق بدون مشارکت و خیانت برخی رژیم‌های عربی که آشکارا و در نهان با این توطئه همراهی کردند، مقدور نمی‌شد.»

روسیه، آلمان و بریتانیا

روسیه و آلمان اعلام کرده‌اند که طرح صلح کاخ سفید را بررسی می‌کنند. دعوت از طرف‌های فلسطینی بر سر میز مذاکره درباره این طرح و همینطور سازگاری این طرح با قوانین بین‌المللی از موضوعاتی است که در اتحادیه اروپا به بحث گذاشته می‌شود. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت ممکن است این طرح یک حرکت مثبت به جلو باشد. روسیه هم خواهان مشارکت فلسطینی‌ها در گفت‌وگوها شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    روسیه خواهان مشارکت فلسطینی ها در گفتگوها شد!! اما زمان گفتگو در خصوص مناطق شمال سوریه از مشارکت مردم آن مناطق استقبال نکرد و در پشت درهای بسته نسخه آنها را پیچید!! این تناقض گویی ها مسخره است! ظریف آنچنان در خصوص این طرح به آمریکا و رئیس جمهور آمریکا (با کلماتی غیر دیپلماتیک) تاخته است، کسی متوجه نباشد خیال می‌کند این شخص وزیر امور خارجه فلسطین است! این فرد زشت افکار باید متوجه باشد که هر کلامی که از دهانش خارج می شود برای مردمش چه تبعاتی دارد، و کشور و مردمش را در اولویت قرار دهد، و نه از روی باد شکم! جمهوری اسلامی هرگز با صلح فلسطین موافقت نخواهد کرد (حتی اگر صلحی واقعی و عادلانه انجام شود). اگر این صلح به وقوع بپیوندد، جمهوری اسلامی فردای آن باید تغییر هویت کلی در داخل و خارج انجام دهد، و این به معنی کنار رفتن حاکمان فعلی جمهوری اسلامی از قدرت است.

  • کارو

    تا زمانی که صهیونیست ها و ناسیونالیست های افراطی و جنایتکار یهود در ایزائیل در قدرت باشند، هیچ راهی برای صلح در سرزمین های اشغالی وجود ندارد. برای رسیدن به صلح باید قبل از هر چیز به صهیونیسم و ناسیونالیسم یهودی حمله کرد، مردم اسرائیل هم باید خواهان صلح بشوند. نمی شود یک طرف خودش را پشت جنایتکاران صهیونیست پنهان کند و طرف دیگر یکطرفه به خاطر دفاع از خودش محکوم شود. مردم اسرائیل باید تکلیفشان را با قدرت حاکم در کشورشان روشن کنند، همانطور که مردم ایران یکصدا می گوشند ما این رژیم را نمیخواهیم، حتی اگر در حال توسعۀ قلمروی قدرت هم باشد. مردم اسرائیل باید از مردم ایران یاد بگیرند و ترمز جنگ افروزان یهود را بکشند. باید سکونت در شهرک های یهودنشین را که در خاک اشغالی سوریه و لبنان و فلسطین ساخته شده تحریم کنند. نسبت به سیاست های افزایش جمعیت بی رویۀ ایرائیل اعتراض کرده و به عنوان مقاومت خاموش، کنترل جمعیت را رعایت کنند. گروه های فلسطینی هم باید همزمان با دفاع مسلحانه از خودشان، تبلیغات به زبان عبری را بیشتر کرده و فرهنگ و هنر جدیدی را تولید کنند که دم از دوستی و برادری با مردم غیر عرب بزند. صهیونیست ها باید پشتوانۀ مردمی شان را در اسرائیل از دست بدهند، وگرنه نمی توان چشم اندازی از صلح ترسیم کرد. اقدامات ترامپ و دخالت های آمریکا هم باید به شدت محکوممم شود و فلسطینی ها باید تلاش کنند مردم اسرائیل را هم به میدان بکشانند. حتی باید تلاش کنند حزبی دوملیتی تأسیس کنند که عرب ها و یهودهای خواهان صلح را در خود جای داده و برای صلح و علیه افراطیگری یهود فعالیت کند.