ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«معامله قرن» آپارتاید است

شینا آن آراکال − «معامله قرن» احیاکننده آپارتاید بزرگ است، نظام سیاسی نژادپرستانه‌ای که باید در زباله‌دان تاریخ باقی می‌ماند. طرح ترامپ بلادرنگ منطقه بانتوستان را به ذهن متبادر می‌کند که سنگ‌بنای آپارتاید بزرگِ آفریقای جنوبی بود.

«معامله قرن» احیاکننده آپارتاید بزرگ است، نظام سیاسی نژادپرستانه‌ای که باید در زباله‌دان تاریخ باقی می‌ماند. طرح ترامپ بلادرنگ منطقه بانتوستان را به ذهن متبادر می‌کند که سنگ‌بنای آپارتاید بزرگِ آفریقای جنوبی بود.

سه‌شنبه ۲۸ ژانویه/ ۸ بهمن: نشست خبری مشترک دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهوف نخست‌وزیر اسرائیل برای رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن»

در میان هیاهوی بسیار، دونالد ترامپ سرانجام از طرح صلح برای خاورمیانه که از مدت‌ها پیش همگان در انتظار آن بودند رونمایی کرد. طرح مذکور «معامله قرن» نام گرفت، چراکه بنا بود برای یکی از دشوارترین منازعه‌های جهان راه‌حلی عادلانه و منصفانه ارائه کند. اما این طرح درعوض کار بسیار متفاوتی انجام می‌دهد. «معامله قرن» احیاکننده آپارتاید بزرگ است، نظام سیاسی نژادپرستانه‌ای که باید در زباله‌دان تاریخ باقی می‌ماند.

براساس طرحِ صلح جدید دونالد ترامپ، به فلسطینی‌ها در محدوده سرزمینی خودمختاری داده خواهد شد که مشتمل است بر چندین قلمروی محصورِ غیرهمجوار که در سرتاسر کرانه غربی و غزه پراکنده شده‌اند. برقراری و کنترل امنیت در این قلمروهای محصور فلسطینی برعهده دولت اسرائیل خواهد بود و این دولت به کنترل مرزها، حریم هوایی، سفره‌های آب، آب‌های دریایی، و امواج الکترومغناطیسیِ فلسطین همچنان ادامه خواهد داد. اسرائیل اجازه خواهد یافت دره رود اردن و شهرک‌های کرانه باختری را به قلمرو الحاق کند. فلسطینی‌ها اجازه خواهند داشت رهبران سرزمین خود را انتخاب کنند، اما هیچ حق سیاسی‌ای در اسرائیل، دولتی که درواقع بر آنها حکمرانی می‌کند، نخواهند داشت.

دولت آتی فلسطین در طرح ترامپ

طرح ترامپ برای کنترل و جداسازی نژادی به‌شکل آزاردهنده‌ای آشنا به نظر می‌رسد. درواقع این طرح بلادرنگ منطقه بانتوستان را به ذهن متبادر می‌کند که سنگ‌بنای آپارتاید بزرگِ آفریقای جنوبی بود. «آپارتاید کوچک» اصطلاحی بود برای توصیف جداسازی نژادی در اتوبوس‌ها و تسهیلات عمومی؛ و «آپارتاید بزرگ» به قوانین ریزودرشتی اشاره داشت که موجب جداسازی سیاسی و سرزمینی سیاه‌پوستان و سفیدپوستان آفریقای جنوبی می‌شد.

شکل‌گیریِ منطقه بانتوستان، که نقش کلیدی‌ای در جداسازی سرزمینی و سیاسی گروه‌های نژادی داشت، به قانون اراضی سال ۱۹۱۳ و ۱۹۳۶ برمی‌گردد که مناطق حفاظت‌شده و جداگانه‌ای را برای جمعیت سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی درنظر گرفتند. سپس در سال ۱۹۷۰، قانون شهروندی سرزمین‌های مادری بانتو جمعیت بومیان را به شهروندان قانونی بانتوستان تبدیل کرد و سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی را از هرگونه حق‌وحقوق سیاسی‌ای در آفریقای جنوبی سفیدپوستان محروم ساخت. دولت آفریقای جنوبی دست به ایجاد منطقه بانتوستان زد تا بتواند ادعا کند که آفریقای جنوبی، کشوری با اکثریت جمعیت سیاه‌پوست، درواقع کشوری است با اکثریت جمعیت سفیدپوست. منطقه بانتوستان یک شعبده سیاسی بود؛ تلاش نه‌چندان درلفافه‌ای برای دادنِ رنگ‌ولعاب دموکراتیک به یک حاکمیت قومی نژادپرستانه.

طرح ترامپ، همچون آپارتاید بزرگ آفریقای جنوبی، فلسطینی‌ها را در سرزمین‌های مادری غیرهمجوار (منطقه A و B  و غزه) قرار داده و آنها را شهروندان سرزمین مادری خوانده، و به این ترتیب آنها را به لحاظ سیاسی و فیزیکی جداسازی کرده است. طرح ترامپ، همچون آپارتاید بزرگ آفریقای جنوبی، در قبال مسائل مدنی همچون آموزش و سلامت به سرزمین فلسطین خودمختاری می‌دهد، اما حوزه‌های حساس و حیاتی همچون تجارت، مهاجرت و امنیت تحت کنترل اسرائیل باقی خواهد ماند. مانند آپارتاید بزرگ آفریقای جنوبی، طرح ترامپ نیز یک شعبده سیاسی است؛ تلاشی نه‌چندان در لفافه در جهت اثبات این ادعا که اسرائیل، دولتی که تقریباً برتعداد برابری از یهودیان و مسلمانان حکمرانی می‌کند، درواقع کشوری است با اکثریت جمعیت یهودی. همچنین بازهم به‌مانند آفریقای جنوبی دوران آپارتاید، دولت ترامپ ادعا می‌کند که سرزمین‌های مادری یک راه‌حل موقتی است. زمانی‌که جمعیت بومی ثابت کند که آمادگی حکومت بر خویشتن را دارد، بالاخره یک روز چیزی شبیه دولت به آنها داده خواهد شد.

دولت ترامپ تلاش خواهد کرد، از طریق ترکیبی از سیاست‌های مالی چماق و هویج که از برخی از آنها در نشست اقتصادی بحرین در ماه ژوئن گذشته پرده‌برداری شد، فلسطینی‌ها را وادار به پذیرش «طرح صلح» و اعلام استقلال درون سرزمین مادری‌شان کند ، درست همان‌طور که دولت آپارتاید آفریقای جنوبی زمانی سعی کرد جمعیت سیاه‌پوستان بومی را وادار به اعلام استقلال در بانتوستان‌شان سازد. با آنکه رهبران وابسته و سرسپرده برخی از بانتوستان‌ها درواقع اعلام استقلال کردند، اما آپارتاید آفریقای جنوبی نهایتاً شکست خورد، چراکه رهبران محلی، ازجمله کنگره ملی فریقا و نلسون ماندلای اسطوره‌ای، کارزار جهانیِ قاطعانه و قدرتمندی را برضد آپارتاید به راه انداختند.

طرح ترامپ «معامله قرن» نام گرفت چراکه بنا بود صلح و کرامت را برای مردمان خاورمیانه به ارمغان آورد. درعوض، «طرح صلح» دقیقاً خلاف این را انجام می‌دهد و آپارتاید را احیا می‌کند، نظام سیاسی نژادپرستانه‌ای که باید در زباله‌دان تاریخ باقی می‌ماند.

طرح صلح ترامپ نمی‌تواند و نباید محقق شود، چراکه به اسرائیلی‌ها توهم امنیت را می‌دهد حال‌آنکه در واقعیت آنها را در تله رژیم بی‌ثباتی برپایه ستم نژادی می‌اندازد. طرح صلح ترامپ نمی‌تواند و نباید پیاده شود زیرا تجاوز آشکاری است بر حقوق و کرامت مردم فلسطین و به‌احتمال فراوان و براساس معاهده رُم جنایتی علیه بشریت. طرح صلح ترامپ نمی‌تواند و نباید پیاده شود چراکه ورای تمام این زرق‌وبرق‌ها، «معامله قرن» حقیقتاً همان آپارتاید است.

منبع: Mondoweiss

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایران آزاد

    کسانی که ناراحت یا معترض نوشتن یا گفتن درباره حق مردم فلسطین یا گفتن و شنیدن درباره واقعیت موضوع فلسطین هستند ، ساده ترین کار را انجام دهند ، درباره این موضوع نظر ندهند ، چون خودشان می گویند علاقه ای به آن ندارند ، اینجا هم رسانه آزادی هست و شبیه رسانه میلی!! داخلی نیست که فقط یک نگاه اجازه مطرح شدن داشته باشد ، بنابراین ادب و نزاکت را رعایت کنید و توهین و تهمت زدن را کنار بگذارید. دیگر اینکه نمی شود ادعا کنید که موضوع فلسطین به ما ربط ندارد ، اما همزمان گاردی موافق رفتار و سیاستهای دولت اسرائیل بگیرید ، در این حالت ادعای بی ربط بودن موضوع به ما و شما یا بی طرف بودن شما ، به وضوح دروغ هست ، پس بهتر هست صادقانه بگوئید طرفدار و تایید کننده موضع اسرائیل هستید و از این نگاه نظری بنویسید و حرف و نظری را تایید یا رد کنید ، دیگر اینکه نوشتن درباره سیاستهای توسعه طلبانه و زورگویانه اسرائیل معنایش تایید یا بی خیالی و بی نظری درباره ظلمی که به مردم دیگر جهان (مسلمان یا غیر مسلمان) می شود نیست ، مگر اینکه مدعی این معادله ادعا کند علم غیب دارد و مثلا می داند که درباره موضوعات دیگر نظری وجود ندارد و گفته و نوشته نشده است . اینکه از دیگران خواسته شود نظری درباره موضوعی ننویسند ، اوج دیکتاتوری هست ، یا اینکه گوینده این مسئله نظری مخالف دارد اما مصلحت نمی بیند آنرا مطرح کند ، بنابراین بازی به ما چه ربط دارد را انجام می دهد . نهایتا اینکه به ما بگوئید اسرائیل چگونه تاسیس شد و چگونه مناطق مختلف اشغال شده را بخشی از خاک خود کرده و چگونه به هیچ قطعنامه ای پایبند نیست و چگونه این مثلا معامله قرن فقط به نفع دولت اسرائیل نوشته شده است . بخوانید و بعدا مدعی شوید .

  • حسن

    چرا باید مسئله فلسطین برای ما ایرانیها تا به این حد مهم باشد؟ چرا باید فکر کنیم که چه کسی حق دارد و چه کسی محق است تا به او ظلم شود؟ مگر ما وکیل و وصی مردم فلسطین هستیم؟ لطفاً نگویید که این مرام انسان دوستی نیست و از این نوع حرفها! که اگر واقعاً طرفدار این نوع گفتگو هستید باید به کشتار مسلمانان چچن هم و نسل کشی آنها بدست روسها، یا مسلمانان در چین بدست دولت حاکم چین، یا مسلمانان میانمار و بسیاری دیگر از این دست کشتارها هم اعتراض کنیم. اما ما نمی توانیم در مورد همه آنها صحبت کنیم. چون این فلسطین دم دست تر است!!!!!!!!! چرا جای دور برویم، فقط در سه روز 1500 ایرانی توسط داعش وطنی کشته شدند. هر روز تعدادی کولبر در شرق و غرب کشور کشته می شوند، خزر را دادند رفت، زندانها پر از جوانان کشورند که در حال پوسیدن هستند. آنوقت یک عده آمده‌اند اینجا و از سر سیری یا بلاتکلیفی یا هر چیز دیگر، انگار که خانه‌شان گل و بلبل است، برای حقانیت مردم کشوری که حتی در همسایگی ما هم نیست آسمان و ریسمان می کنند. تا چه شود؟ این خبر ترند شود و خبرهای مهم ایران به حاشیه رود؟

  • حقوق بشر

    کسانی که به نوعی طرفدار موضع و رفتار اسرائیل در مقابل فلسطینیها و نهایتا این به اصطلاح معامله قرن هستند ، تا به حال از خود پرسیده اند که دولت اسرائیل چگونه به دنیا آمد؟آمار و گزارشهای منابع معتبر غربی از سیر مهاجرت یهودیان از اروپا و کشورهای دیگر به فلسطین را مطالعه کرده اند؟تعداد و دفعات و زمان این مهاجرتها را می دانند ؟ جهش عظیم این مهاجرتها بعد از پایان جنگ جهانی دوم را خبر دارند؟ از تاریخ بیش از هزار ساله سکونت مردم در فلسطین خبر دارند؟ از اینها بگذریم،به این معنی که اصلا واقعیت اینکه کشوری به اسم اسرائیل به هر حال تشکیل شده است را بپذیریم، اما باز هم مخاطبان گفته شده ، از قراردادهای اسلو و مادرید چیزی می دانند ؟ از قطعنامه های شورای امنیت درباره این نزاع خبر دارند ؟ از پیشنهاد سال 2002 اتحادیه عرب به اسرائیل خبر دارند ؟ می دانند که اسرائیل در همه این سالها به بهانه!! بله فقط به بهانه امنیت از انجام تعهدات دوطرفه و چند طرفه و قطعنامه های شورای امنیت سر باز زده است ؟ می دانید که کافی بود مناطق اشغال شده در سال 1967 یعنی کرانه باختری ، جولان سوریه ، منطقه شبعا در لبنان و قدس شرقی خارج شود تا فلسطینیها بتوانند کشورشان را داشته باشند ؟ می دانید اینها همان توافقات اسرائیل با فلسطینیها و جامعه جهانی و بر اساس قطعنامه های شورای امنیت هست ؟ میدانید اسرائیل جولان سوریه را بخشی از کشورش اعلام کرده ؟ می دانید قدس شرقی را بخشی از اسرائیل و کل قدس را پایتخت خود اعلام کرده ، می دانید شبعا در لبنان را بخشی از جولان و در نتیجه بخشی از خاک اسرائیل قلمداد می کند؟ می دانید 30 درصد کرانه باختری را اشغال کرده و در همین معامله قرن رسما آنها را خاک اسرائیل به حساب آورده است ؟ می دانید در این طرح اساسا و عملا فلسطینیها یک مثلا کشور ، محاصره شده در داخل اسرائیل خواهند بود ؟ آقایان خانمها ، کارهای اسرائیل هیچ پایه و اساس حقوقی در قوانین بین المل ندارد ، کارهای اسرائیل فقط به پشتوانه حمایت بی دریغ آمریکا و سکوت شرم اور اروپائیها انجام می شود . آمریکا و اروپائی که بیشترین و شاید تنها سابقه آزار و اذیت و نهایتا کشتار یهودیان را در کارنامه دارند . دوستان ، من و خیلیهای دیگر در مخالفت با رفتار و سیاستهای اسرائیل نیازی به تایید نظرات نظام موسوم به جمهوری اسلامی نمی بینیم ، برای دفاع از حقوق فلسطینیها هم نیازی به ادبیات و تبلیغات این نظام نداریم ، به همین دلیل مخالفت با نظام حاکم بر ایران و ولایت فقیه آن ، ما را از حقیقت اینکه اسرائیل چگونه تشکیل شد و چگونه تعهدی به انجام هیچ کدام از قول و قرارهای رسمی بین المللی ندارد ، غافل نمی کند .

  • اشکان

    یک علت تاریخی وضع کنونی فلسطینی ها , طمع نابجای آنها بوده. همواره هر کسی پیشنهادی داد, فلسطینی ها رد کردند. در آغاز مجادله میان یهوی ها و اعراب بریتانیا که کنترل بیشتر کشور عثمانی (از جمله فلسطین و اسرائیل) را داشت, کمیسیونی برای بررسی موضوع تشکیل داد که به «کمیسیون پیل» مشهور شد. این کمیسیون پیشنهاد تقسیم کشور به دو بخش یهودی و عربی را داد. نقشه پیشنهادی این کمیسیون آشکارا به نفع اعراب بود. در آن موقع ( سال 1937) به یهودیان که 30% جمعیت منطقه فلسطین را شامل می شدند, کمتر از 20% مساحت داده شد. هم "بن گوریون" و هم اکثر گروههای یهودی, طرح پیل را پذیرفتند. اعراب قبول نکردند و گفتند همه سرزمین مال آنها است و راه جنگ را پیش گرفتند. این روند بارها تکرار شد. یکی از دلایل به قدرت رسیدن راستگرا ها در اسرائیل این بوده که هروقت پیشنهاد سخاوتمنانه ای دادند؛ اعراب قبول نکردند. مردم اسرائیل خسته شدند وفضای سیاسی کشور مدام راست تر شد تاجایی که الان زبان-نفهمی مثل نتانیاهو آمده که هیچ امتیازی به فلسطینی ها نمی دهد. نمونه اش همین معامله قرن که اگر نقشه را ببینید, فلسطین در آن شبیه هر چیزی هست جز یک " کشور".

  • کارو

    هرچه فکر میکنم دلیل حمایت برخی از ایرانیان عمدتاً راستگرا را از اسرائیل نمی فهمم. وقتی از حق خودفرمانی و خودمختاری صحبت میکنیم، منظور وضعیت کنونی آن سرزمین است. اینکه هر سرزمینی در گذشته وضعیت دیگری داشته، مشخص و واضح است، اما هرگز برای تعیین حق خودفرمانی وضعیت گذشته های دور در نظر گرفته نمی شود. تنها استصنا این است که سرزمینی در اثر سیاست نسلکشی یا کوچ اجباری تغییر بافت قومی داده شده باشد. اسرائیل با سیاست افزایش بی رویۀ موالید در حال افزایش جمعیت خود است و برخی خانواده های یهودی در اسرائیل حتی تا 14 یا 15 فرزند دارند. دولت از این روند حمایت کرده و برای زندگی این جمعیت مازاد، شهرک های یهودی نشین تأسیس می کند که نه تنها محیط زیست فلسطین را نابود می کند، بلکه از آن مهمتر بافت قومی را به نفع یهودیان تغییر داده است. مناطق زیادی هم اکنون تحت اشغال طولانی مدت اسرائیل است و هر روز هم حلقۀ محاصره تنگتر می شود. با دوپاره کردن سرزمین های فلسطینیان، آنها را در منگنه می گذارند و راه هرگونه انتقال مواد غذایی و دارو را برآنها میبندند. (عین همان کار یکه اردوغان با کردها در روژاوا کرده و می کند) درواقع طرح مسخره ای که تحت عنوان «معاملۀ قرن» در بوق و کرنا می کنند، چیزی نیست به جز قانونی کردن و حقوقی کردن اشغالگری اسرائیل و تنها قصدشان این است که تمام مناطقی را که در این سالها اشغال کرده اند، قانوناً به خاک خود ضمیمه کنند. از همه مسخره تر اینکه این طرح معامله ای است بین آمریکا و اسرائیل، و نه حتی میان فلسطین و اسرائیل و حتی خائن ترین رهبران فلسطینی هم هیچ نقشی در تدوین آن نداشته اند. جهان باید به این طرح غیرانسانی و فاجعه بار و ستمگرانه نه بگوید.

  • بهرام

    نمی‌دونم باید به بلاهت امثال "علی" خندید یا افسوس خورد. یک زمانی هم نصف اسپانیا در تصرف مسلمانان بود پس باید ادعا کنند که اسپانیا ارث پدرشون بوده؟ وقاحت صهیونبستی چقدر شبیه وقاحت اخوندیه جوری با بی شرمی دروغ می گید و با وقاحت سعی می کنید حقیقت رو وارونه کنید فقط حیرت و حیرت از این همه بی شرمی هست که باقی می مونه

  • حقیقتگو

    درحقیقت این برای اولین بار نیست که چنین معامله قرنی جهت موجه نشان دادن اشغالگری آنهم بطور علنی ظهور می کند ...چهل سال پیش هم امریکا وفرانسه وانگلیس معمامله قرنی درباره ایران انجام دادند و آنهم غیرعلنی که ایران را دربست به خمینی و اشغالگرانش واگذار کردند و چه علنی وچه غیرعلنی تاکنون مانع ازسقوط حکومت اخوندی اشغال گر ایران شدند...

  • chista

    شما که برای هیچ گونه صلحی بین اسرائیل و فلسطین پیشقدم نشده و نمی شوید، چطور به خود اجازه می دهید که پیش از هیچ اقدامی آن را نفی کنید و نام آپارتاید بر آت بگذارید! شما برای این صلح برنامه بهتری داشته و دارید؟ بفرمائید، این گوی و این میدان. شما هم هم همصدا با عده ای بیخاصیت که در تمام این سالهای جنگ کاری جز گزارش و منکوب کردن نداشته اید، حال مدعی دلسوز فلسطین شده اید! ایجاد صلح با هر وضعیتی، اوضاع زندگی مردمان فلسطین را بهتر می کند و با گذشت زمان مفاد این قرارداد هم بهتر و بازتر خواهد شد. شما با این موضع تنها رهبران فلسطینی را تشویق به نپذیرفتن چنین پیشنهادی می کنید. با ادامه دادن جنگ و خونریزی چه چیزی عاید مردم واقعی فلسطین خواهد شد؟ در تمام این سالها شما برای ایشان کاری انجام داده اید که حال نقش وکیل و دلسوز را برای این مردم بیچاره بازی می کنید؟ واقعا که در چنین شرایطی شرم آور است!

  • محسن

    جناب "علی" ۴۰ سال پیش در ایران هم ما شخصیتی داشتیم با نام "عاری از مهر" که فکر میکرد کشور ایران "هم از لحاظ تاریخی و هم قانونی" متعلق به اوست. اما دیدیم که قضیه بر عکس از آب درآمد. به هر حال خیلی ممنون بابت این مزاح و شوخی "عاری از مهری" که صبح اول صبح کلی ما را به خنده انداخت. خنده دار تر و مضحک تر از این "منطق" عاری از مهری شما, وجود کاسه های داغتر از آش در کشور عزیز گل و بلبل ماست. ما در ایران از یکسو یک امت پست بی همه چیز حزب اللهی داریم که گوی سبقت از خود اعراب و فلسطینی ها را ربوده اند و در زر زر زدن علیه یهودیان و اسرائیل هیچکس در دنیا به پایشان نمیرسد. از طرف دیگر "ایرانیانی" ( کاسهء داغتر از آش) دیگری نیز داریم که گوی سبقت را از خود اسرائیل ها ربوده و مانند شما ادعای ندادن "همون حق محدود رو هم به عربها" می کنند و ... که تمامی اینها بار دیگری فقط نشان میدهد که امت حزب اللهی و امت ظل اللهی چیزی بیشتر از دو روی یک سکهء وقیح نژاد پرستی و ارتجاع نیستند و جای هر دوتاشون فقط در زباله دانی تاریخ است. خوش بگذرد.

  • علی

    فلسطین هم از لحاظ تاریخی و هم قانونی متعلق به یهودیان است . این اعراب هستن که اونجا رو بعد از کشمکش های زیادی در جنگهای صلیبی با مسیحیان اشغال کردن . من جای اسراییل بودم همون حق محدود رو هم به عربها نمیدادم . اونها دور و ورشون کلی کشور پولدار همزبان و هم فرهنگ عرب مثل , کویت , عربستان و امارات و قطر دارن که میتونن بین اونها پخش بشن و از سرزمین یهودیان برن .