ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانال مالی سوئیس برای ارسال دارو و غذا به ایران راه افتاد

دولت سوئیس اعلام کرد نخستین تراکنش مالی به طور آزمایشی انجام شد. کانال مالی «شتا» زیر نظر وزارت خرانه‌داری آمریکا عمل می‌کند.

سفارت سوئیس در تهران پنجشنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که ساز و کار مالی سوئیس برای تحویل اقلام انسان‌دوستانه، تأمین اقلام کشاورزی، غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی به ایران به طور آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده است. کانال مالی «شتا» زیر نظر وزارت خرانه‌داری آمریکا عمل می‌کند.

سفارت سوئیس در تهران

سال گذشته سفارت سوئیس در تهران با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که این کشور در تلاش است یک کانال «شفاف» مالی مستقل برای عرضه دارو، وسایل پزشکی و مواد غذایی به ایران ایجاد کند. سفیر سوئیس در تهران در گفت‌وگویی از پیشرفت در روند مذاکرات مربوط به این کانال مالی مستقل خبر داده بود. حدود یک سال  و نیم از طرح ایجاد این کانال می‌گذرد. اکنون دولت سوئیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کانال مالی بشردوستانه برای صدور دارو و غذا به ایران موسوم به «شتا» زیر نظر وزارت خزانه‌داری آمریکا فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده است. ۲۷ ژانویه/ ۷ بهمن نخستین تراکنش مالی از طریق این کانال انجام شد.

بر همین اساس صادرکنندگان کالا و بانک‌هایی که با «شتا» همکاری می‌کنند موظف‌اند به طور کاملاً شفاف اطلاعات مربوط به تجارت با ایران، طرف ایرانی قرارداد، و همچنین مبلغ تراکنش مالی را اعلام کنند. این داده‌ها برای راستی‌آزمایی و حصول اطمینان از شفافیت در اختیار وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار می‌گیرد.

دولت سوئیس در بیانیه خود اعلام کرد که مذاکرات با آمریکا درباره ایجاد این کانال مالی به زودی به پایان می‌رسد. سفارت سوئیس در تهران اعلام کرد:

«هدف ساز و کار تجاری انسان‌دوستانه سوئیس حصول اطمینان از آن است که صادرکنندگان و شرکت‌های تجاری در زمینه غذا، بخش‌های دارویی و پزشکی مستقر در سوئیس از یک کانال پرداخت مطمئن از طریق یک بانک سوئیسی برخوردار شوند که به وسیله آن‌ پرداخت‌ها در ازای صادرات آنها به ایران تضمین می‌شود.»

کانال مالی  «شتا» با کانال مالی اتحادیه اروپا موسوم به «اینستکس» تفاوت دارد و به طور مستقل عمل می‌کند. دولت سوئیس ایجاد کانال مالی «شتا» را در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد به بحث گذاشته بود.

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که تحریم نفتی و بانکی ایران شامل اقلام انسانی نمی‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن راه‌اندازی کانال بشردوستانه سوئیس برای ارسال غذا و دارو به ایران را تایید کرد:

 «وزارت خزانه‌داری، امروز تکمیل مبادلات مالی اولیه برای بیماران ایران از طریق یک کانال مربوط به اقلام بشردوستانه در سوئیس را اعلام کرد.»

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت:

«ایالات متحده مصمم است اطمینان حاصل کند مردم ایران به غذا، داروهای حیاتی و سایر اقلام بشردوستانه دسترسی دارند.»

محمدرضا حاجی کریم جباری، سفیر ایران در سوئیس پیش از این اظهار امیدواری کرده بود که گفت‌وگوها با آمریکا در اجلاس داووس درباره ایجاد کانال مالی «شتا» به نتیجه برسد. جباری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اس آر اف سوئیس گفته بود:

«خوشبختانه فکر می‌کنم که ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که مقامات سوئیس آخرین جزئیات کانال مالی را در دست بررسی دارند. امیدواریم که در آینده نه چندان دور این مذاکرات به مرحله نهایی برسد.»

در نبود روابط دیپلماتیک و کنسولی بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، از ٣١ خرداد ١٣۵٩ دولت سوئیس از طریق سفارت خود در تهران حافظ منافع ایالات متحده آمریکا در ایران است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    هموطن گرامی رسواگرحقیقتگو ....چرا آخوندها و آقازاده ها و میلیاردهای حکومتی برای درمان به روسیه و ترکیه و اروپا وکانادا وامریکا میروند و درایران برای مردم طب اسلامی بدون دارو تجویز می کنند؟ تاکنون انچه متعلق به مردم ایران بود چه درامدهای نفتی وگازی وچه صادراتی مافوق تصورمیلیاردها دلاری بوده است بین مردم تقسیم کرده اند؟ چرا با همین میلیاردها دلار داروئی برای مصرف عموم مردم نخریده اند؟ وعمدا" با تحریم های خودساخته آخوندها موجب کمبودهای عمدی همه اقلام و همچنین اقلام داروئی میشوند؟ انکار جمع بندی چهل ساله حکومتی آخوندی آنچه برمردم ایران بطورعمد روا کرده ومی کند درنیافته اید؟ این رژیم اززجرکشیدن مردم لذت می برد چه با فقر و چه با بیکاری وخانه بوشی و چه با بیماری و تلف شدن مردم بوده ومی باشد؟ چمدان های مملو ازدلارکه تقدیم بشاراسد وشرکاء میشود نمی شود برای مردم داروی معتبرخارجی تهیه کرد؟ بنابه گزارش های حکومتی خانمی ازمقامات حکومتی با دریافت فلان مقدار ارز داروهای آنچنانی تهیه واحتکارکرده است ؟ لطفا" بنده فاشیست را ازدریافت داروهای سوئیسی و اروپائی وامریکائی و روئیت آنها درداروخانه های ایران بشرطی تقلبی ووطنی ساز برچسب خارجی نباشند مطلع فرمائید...بنده فاشیست هرگزازبیماری هموطنانم لذت نمی برم زیراکه والدینم وخویشاوندم هم بیمارهستند که درهرکوی وبرزنی بدنبال دارو می گردند..

  • رسواگر حقیقت گو

    لطفا این کامنت را منتشر کنید. پدرم به سرطان کبد مبتلا ست و به همین دلیل از نزدیک با فاجعه ای که بر بیماران می گذرد رودروییم. اگر این حقیقتگو فقط یکبار گذرش به داروخانه ی سیزده ابان افتاده بود و جمعیت بدبخت و بیماری را از دورترین نقاط ایران برای گرفتن دارو می آیند را دیده بود اگر یکبار یکی از آن چهره های فقیر و تنها را ددیه بود و اگر شما هم در رادیو زمانه دیده بودید هرگز چنین کامنت غیرانسانی و ضد بشیری را منتشر نمی کردید. حقیقتگو،حقیقتا اگر این تفکر شما در بین 10 درصد از مردم هر کشوری وجود داشته باشد باید دست از ه امیدی شست . معلوم است نفست از جای گرمی بیرون می آید وگرنه مرگ هزاران کودک بیماری خاص ر و زن و مرد را در بیمارستان های ایران که از قضا در بینشان کودک یک بسیجی هم مپکم است باشد ، را در را با هلهله و ژست کثیفت جشن نمیگرفتی. در حیرتیم که چگونه سایت رادیو زمانه چنین کامنا های فاشبستی را منتشر کند . پای جان انسان ها در میان است.ای ***

  • حقیقتگو

    ازهم اکنون سفارت سوئیس درخیابان ها تهران وشهرستان های دکه هائی احداث کرده وماموران نظارت کننده سوئیسی دراین دکه حضورخواهند داشت که بدقت اقلام وارداتی ازچنین کانالی را تحویل مردم میشود بدقت کنترل کنند...امریکا وشرکاء به هرشکل وفرمی خواهان ترقیب حکومت آخوندی به پذیرش خواسته هایشان هستند ودرحقیقت با یک دست به حکومت اخوندی سیلی می زنند و بادست دیگر برای عماصر اخوندی قاقالی های آنچنانی خواهند فرستاد...تجهیزات پزشکی دربست به اقشارمردمی خواهد رسید که حامی ومدافع حکومت آخوندی باشند و همچنین بیمارستان خصوصی آقازاده ها ودکترهای آنچنانی حکومتی و سپاهی وبسیجی و آخوندها...اقلام خوراکی هم تکلیفش معلوم است که زامبی های حکومتی وصادرکننده گان به عراق وسوریه ولبنان تعلق خواهد گرفت ...ماشین آلات همانند گذشته متعلق به سپاه پاسداران خواهد بود...پس قاقالی برای حکومت آخوندی که رفتارت را عوض کن هرچی بیشتر بخواهی تحویل تان میدهیم ..امریکا وسوئیس لطف کنن جمله اقلام بشردوستانه را ازاین قاقالی ها حذف کنن زیراکه تمامی به ضدبشرها تعلق خواهد گرفت..