ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان به میلیارد‌ها دلار کمک نیاز دارد

اداره بازرس ویژه آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان (سیگار) با انتقاد از فساد در افغانستان گفته این کشور به منابع مالی زیادی برای تأمین دولت خود تا سال ۲۰۲۴ نیاز دارد.

در حالی‌که کمک‌کنندگان خارجی از هزینه‌های فساد در افغانستان نگران هستند و آمریکا به دنبال توافق صلح با طالبان است تا از افغانستان خارج شود، اداره بازرس ویژه آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه‌ای گفته است که این کشور به منابع مالی زیادی برای تأمین اعتبار دولت خود تا سال ۲۰۲۴ نیاز دارد.

نیروهای امنیتی افغانستان در کنار سرباز آمریکایی ـ عکس از آرشیو

کمک‌های مالی خارجی تقریباً ۷۵ درصد از کل هزینه‌های افغانستان را پرداخت می‌کنند، در حالی که درآمد دولت به سختی یک چهارم هزینه‌های عمومی افغانستان را پوشش می‌دهد.

اداره بازرس ویژه آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان (سیگار) که گزارش‌های خود را به صورت سه ماهه به کنگره آمریکا ارائه می‌کند، بر کلیه هزینه‌های ایالات متحده در جنگ ۱۸ ساله افغانستان، طولانی‌ترین جنگ آمریکا، نظارت دارد. این اداره در آخرین گزارش خود به شدت از تلاش‌های دولت افغانستان برای مهار فساد انتقاد کرده و گفته است که یکی از بزرگترین نگرانی‌های کمک‌کنندگان خارجی فساد در این کشور است.

در این گزارش آمده است که دولت محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان «بیش از آن‌که به مشکل فساد در کشور خود توجه کند به کمک‌های جامعه بین‌المللی علاقه دارد».

آینده اشرف غنی نامشخص است زیرا هنوز نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته اعلام نشده است، اگرچه نتایج اولیه حاکی از پیروزی غنی است. رقیب اصلی او، عبدالله عبدالله، که به عنوان رئیس اجرایی کشور در یک دولت شکننده وحدت ملی با غنی فعالیت می‌کند، ادعا کرده که در انتخابات تقلب شده است.

سازمان شفافیت بین‌المللی ۳ بهمن / ۲۳ ژانویه با انتشار گزارش سالانه‌ خود اعلام کرد که تلاش‌ها در راستای مبارزه با فساد در افغانستان از سال ۲۰۱۸ میلادی به این سو پیشرفتی نداشته است و این کشور به‌لحاظ فساد در رتبه آخر در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دارد

در این گزارش آمده است: «افغانستان در سال ۲۰۱۷ از ۱۰۰ امتیاز، ۱۵ امتیاز کسب کرده بود، در سال ۲۰۱۸ این رقم به ۱۶ امتیاز افزایش یافت اما در سال ۲۰۱۹ پیشرفتی صورت نگرفته و افغانستان یک بار دیگر ۱۶ امتیاز به‌دست آورده است.»

با وجود میلیاردها دلار کمک خارجی به افغانستان، نرخ فقر در این کشور رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۲، ۳۷ درصد از مردم افغانستان زیر خط فقر قرار داشتند و کمتر از یک دلار در روز درآمد داشتند. امروز این رقم به ۵۵ درصد افغان‌ها رسیده است.

براساس گزارش «سیگار»، کمک‌کنندگان بین‌المللی به رهبری واشنگتن، سالانه ۸,۵ میلیارد دلار در اختیار دولت افغانستان قرار می‌دهند تا همه موارد را از امنیت گرفته تا آموزش و مراقبت‌های بهداشتی و همچنین بازسازی اقتصادی پوشش دهند. آمریکا سالانه ۴,۲ میلیارد دلار فقط به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کمک می‌کند.

«سیگار» در گزارش خود افزوده است: «ارزش کل صادرات تریاک در افغانستان در سال ۲۰۱۸ که تخمین زده می‌شود بین ۱,۱ تا ۲,۱ میلیارد دلار باشد، از ارزش کل صادرات قانونی کشور که ۸۷۵ میلیون دلار است فراتر رفته است.»

نتایج این گزارش پیش از برگزاری کنفرانس بین‌المللی کمک‌کنندگان خارجی منتشر شده است که می‌تواند برای آینده افغانستان بسیار مهم باشد. در سال ۲۰۱۶ نشست کمک‌کنندگان بین‌المللی در بروکسل متعهد شد که ۱۵ میلیارد دلار به افغانستان کمک کند.

«سیگار» گفته است که مسئله فساد باید مسئله اصلی نشست کمک‌کنندگان در سال ۲۰۲۰ باشد. این گزارش آورده است: «جامعه بین‌المللی و شرکای افغانستان با همکاری می‌توانند فساد را در افغانستان مهار کنند. اما این امر به تعهد بیش از آن‌چه که تاکنون دیدیم نیاز دارد.»

اداره بازرس ویژه آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان همچنین از افزایش خشونت در جنگ افغانستان و انجام مأموریت‌های مستقل نیروهای افغان با بودجه بین‌المللی خبر داده است.

به گفته این گزارش، میزان تلفات سربازان افغان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از ماه مه تا اکتبر ۲۰۱۹ کمی افزایش یافته است. از زمان آغاز ثبت اطلاعات در «سیگار» در سال ۲۰۱۰، شمار حملات علیه نیروهای امنیتی افغانستان توسط شبه‌نظامیان نیز بیشتر شده است.

در حال حاضر طالبان تقریباً نیمی از افغانستان را در کنترل خود دارند و تقریباً هر روز حملاتی انجام می‌دهند. آن‌ها معمولاً نیروهای افغان و آمریکایی، و همچنین مقام‌های دولتی و کسانی را که با دولت در ارتباط هستند هدف قرار می‌دهند، اما شمار زیادی از غیرنظامیان نیز در این حملات کشته می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید نیروهای ویژه افغان عملیات زمینی کمتری نسبت به هر فصل سال گذشته انجام داده‌اند. تنها ۳۱ درصد از این مأموریت‌ها به‌طور مستقل و بدون حمایت آمریکا یا نیروهای ائتلافی انجام شده است. کمتر از نیمی از کل عملیات امنیتی افغانستان در سال گذشته به‌طور مستقل انجام شد، در حالی که در سال ۲۰۱۸ این میزان حدود ۵۵ درصد بود.

طالبان و آمریکا در حال حاضر مذاکرات صلح را در قطر به پیش می‌برند. این مذاکرات به دلیل توافق در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ دچار اختلاف شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.