ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه اعتراضات در عراق، بازگشت طرفداران صدر به خیابان

در حالی‌که اعتراضات در عراق همچنان ادامه دارد، مقتدی صدر با چرخش موضع در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مصلحت» از سر گرفتن «انقلاب اصلاح‌طلبانه» است. آیت‌الله سیستانی هم علیه خشونت موضع گرفت.

اعتراضات در عراق همچنان ادامه دارد و به مرحله حساسی رسیده است. سیاستمداران در حال گزینش نخست‌وزیر جدید هستند. مقتدی صدر در حالی‌که از معترضان فاصله گرفته بود گفت «مصلحت» آن است که «انقلاب اصلاح‌طلبانه» از سر گرفته شود. آیت‌الله سیستانی نیز در نماز جمعه بار دیگر اعمال خشونت را محکوم کرد و خواهان مراجعه به صندوق رأی برای انتخاب مردم شد.

معترضان در نزدیکی وزارتخانه آموزش عالی عراق، بغداد، ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی ــ عکس: AHMAD AL-RUBAYE / AFP

آسوشیتدپرس جمعه ۱۱ بهمن / ۳۱ ژانویه به‌نقل از منابع امنیتی و بیمارستان‌های بغداد نوشت اعتراضات در مناطق الخلانی و میدان الوثبه پایتخت عراق ادامه یافت و ۱۱ نفر از معترضان بر اثر شلیک گاز اشک‌آور زخمی شدند.

این منطقه به مکانی پراهمیت در از سرگیری و تشدید اعتراضات تبدیل شده است، اعتراضاتی که پس از حمله هوایی آمریکا و کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در بغداد برای مدت کوتاهی فروکش کرد.

معترضان روز جمعه از یک میلیون عراقی خواستند تا برای زنده نگه داشتن تظاهرات به خیابان‌ها بروند و دولت را برای اجرای اصلاحات زیر فشار قرار دهند. به‌گفته فعالان، تا عصر جمعه شرکت‌کنندگان در تظاهرات بسیار کمتر از یک میلیون نفر بودند.

هفته گذشته پس از آن‌که مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه و رهبر ائتلاف سائرون، در پی برگزاری تظاهرات علیه حضور آمریکا در عراق به‌طور تلویحی از هواداران خود خواست که از معترضان فاصله بگیرند، اردوگاه‌های معترضان با یورش نیروهای امنیتی و ناشناس مواجه شدند و در بغداد و شهرهای جنوبی عراق چادرهای آن‌ها آتش زده شد و دست‌کم چهار نفر از معترضان کشته شدند. تظاهرکنندگان در اعتراضات خود شعارهایی علیه مقتدی صدر نیز سر ‌دادند.

اما روز جمعه این روحانی شیعه با انتشار بیانیه‌ای موضع خود را تغییر داد و با تأکید بر ناکامی گروه‌های سیاسی در معرفی نامزدی غیر بحث‌برانگیز برای نخست‌وزیری، گفت: «مصلحت می‌دانم که انقلاب اصلاح‌طلبانه مسالمت‌آمیز از سرگرفته شود.»

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق با ادامه اعتراضات در این کشور ۸ آذر / ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹ استعفا داد، اما تا زمان انتخاب نخست‌وزیر جدید در پست خود باقی می‌ماند. اختلافات میان ائتلاف‌های عمده در مجلس عراق موجب شده است که ضرب‌الاجل معرفی نخست‌وزیر دو بار پشت سر گذاشته شود.

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق چهارشنبه ۹ بهمن / ۲۹ ژانویه با انتشار بیانیه‌ای خطاب به فراکسیون‌های سیاسی این کشور اعلام کرد که اگر تا روز شنبه ۱۲ بهمن / یکم فوریه نامزد سمت نخست‌وزیری را معرفی نکنند، خود در این‌باره تصمیم خواهد گرفت.

مقتدی صدر در بیانیه خود راه ازسرگیری «انقلاب اصلاح‌طلبانه» را برپایی تظاهرات مردمی مسالمت‌آمیز و پرجمعیت در بغداد به عنوان مرکز سیاست در کشور به‌منظور اعمال فشار برای تشکیل دولت دانست و از تدارک تجمعی در منطقه خضراء خبر داد و افزود در ادامه کارزار خود فشارها بر سیاستمداران را بیشتر می‌کند.

او با درخواست از طرفدارانش مبنی بر این‌که خیابان‌ها و مراکز آموزشی و خدماتی را نبندند به آن‌ها گفت: «کسانی که هم‌اکنون در میدان‌های تظاهرات هستند برادران شمایند و هرگز با آن‌ها دودستگی ایجاد نکنید.»

ائتلاف سائرون مقتدی صدر در انتخابات ۲۰۱۸ عراق بیشترین کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورد.

از سوی دیگر آیت‌الله علی سیستانی، مرجع دینی شیعه در عراق به روال هر جمعه پیامی را در نماز جمعه کربلا منتشر کرد و در آن خواهان توقف خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان و     ترور و ربودن فعالان شد.

سیستانی در همین حال «تلاش برخی گروه‌ها برای تعرض به نیروهای حکومتی و اقدامات خرابکارانه و تهدید مدارس برای به تعطیلی کشاندن آن‌ها و متوقف کردن نهادهای خدماتی» را هم محکوم کرد.

در بیانیه آیت‌الله سیستانی آمده است: «ادامه بحران کنونی و بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی و امنیتی به نفع کشور و آینده آن نیست و لازم است که با تسریع در تشکیل دولت از این وضعیت خارج شد.»

این مرجع دینی شیعه مراجعه مردم به صندوق رأی را در شرایط کنونی گزینه مناسب دانست و دلیل آن را «اختلافات شدید نیروهای سیاسی درباره اولویت‌های مرحله آینده» عنوان کرد و گفت رسیدن نیروهای سیاسی به اتفاق نظر درباره اصلاحات ضروری «بسیار دشوار» است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مجتبی

    همچنین از یاد نبریم که هنوز یک رقابت, اختلاف و مبارزهء اساسی بین حوزه های نجف و قم موجود است, که میتواند محرکی اساسی در این مورد باشد . چند ماه پیش نشریهء انگیسی زبان "ایندپندنت" مقالهء مفصلی در این مورد داشت. آن موقع پس از خواندن مقاله هیچ فکر نمیکردیم که کار اختلاف بین مردم عراق و ج.ا. به اینجا بکشد (بیشتر تحت تاثیر تبلیغات ملاها) اما حالا میبینیم که اصل قضیه از چه قرار است و طبق معمول تبلیغات آخوندها چقدر دروغ و خالی بازی محض بوده.

  • محسن

    با سلام مرجعیت عراق فکر منافع مردم است و از گروه خاصی حمایت نمیکند ولی مرجعیت و حاکمیت ایران در فکر منافع شخصی خودش هست الهی درد بلای آیت الله سیستانی بخوره تو سر خامنه ای لعین

  • ali

    مردم عراق اجازه ندین روحایون شیعه شما رو جلو بندازن و وقتی که پیروز شدین همه چیز و برای خودشون بردارن . اینها گرگهای درپوستین بره ان . همه از سرنوشت ایران عبرت بگیرین و به دنبال لیبرال دموکراسیه واقعی باشین .

  • سعید

    مرجعیت ایران هم از مرجعیت عراق یاد بگیره و در کنار مردم قرار بگیره