ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک کارشناس تأمین اجتماعی: اموال سازمان تأمین اجتماعی جزء ذخایر بیمه‌‌شدگان است

یک کارشناس سازمان تأمین اجتماعی در خصوص فروش شرکت‌های این سازمان از سوی دولت برای تأمین هزینه‌های جاری گفت اموال سازمان تأمین اجتماعی جزء ذخایر بیمه‌‌شدگان است و باید حتما در مورد نحوه مصارف و فروش آنها «پاسخگویی» وجود داشته باشد.

یک کارشناس تأمین اجتماعی در خصوص فروش شرکت‌های این سازمان از سوی دولت برای تأمین هزینه‌های جاری گفت اموال سازمان تأمین اجتماعی جزء ذخایر بیمه‌‌شدگان است و باید در مورد نحوه مصارف و فروش آنها حتما «پاسخگویی» وجود داشته باشد.

دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و سازمان به بانک‌ها

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، علیرضا حیدری، نایب رئیس وقت هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی روز شنبه ۱۲ بهمن ماه در مورد فروش شرکت‌های تابعه سازمان تأمین اجتماعی (شستا) گفت:

«در اینکه ساماندهی شرکت‌ها و بهینه کردن فعالیت‌های اقتصادی آنها باید به طریقی انجام شود شکی نیست اما اینکه ساماندهی را با شرط فروش شرکت‌ها در بورس انجام دهیم، متغیری بس آزاردهنده است.»

حیدری با بیان اینکه برخی از این شرکت‌ها که با طلب سازمان تأمین اجتماعی تهاتر شده‌اند، زیان‌ده هستند و سازمان باید آنها را بهینه‌‌سازی می‌کرد، گفت:

«به نظر می‌رسد در حالی سازمان برای فروش اموال برنامه‌ریزی کرده که تدارکاتی برای رفع موانع سرمایه‌گذاری فراهم نشده است و برای سرمایه‌گذاری منع و شرط و شروط وجود دارد.»

به گفته این کارشناس تأمین اجتماعی، بیمه‌شدگان نباید درباره اصلِ عرضه شرکت‌ها و فروش سهام هلدینگ‌ها در بورس و به بیان روشن‌تر «مدیریت پرتفوی سهام» نگران باشند؛ بلکه آنچه که باید آنها را نگران کند و مخاطبان سازمان تأمین اجتماعی هم به درستی آن را فهمیده‌اند، نحوه استحصال منابع حاصل از عرضه سهام است.

پرتفوی به معنای مجموعه‌ای از دارایی‌ها و مدیریت پرتفوی، علم تصمیم‌گیری در مورد سیاست و ترکیب سرمایه‌گذاری، متناسب‌سازی سرمایه‌گذاری با اهداف، تخصیص دارایی برای افراد و مؤسسات و کنترل ریسک است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اسفند ماه سال ۹۷ در دیدار با مسئولان وزارت کار اعلام کرد که این وزارت‌خانه باید شرکت‌های زیان‌ده شستا را حتی اگر شده مجانی به بخش خصوصی واگذار کند.

او همچنین در یک سخنرانی پیش از آغاز سال جاری در همین راستا گفت:

«یک چیزی داریم بین خصولتی و دولتی و این "شستا" است. این را جمع کنید و شستا را هرچه سریع تر واگذار کنید و بگذارید مردم خیال راحت داشته باشند.»

پیرو این گفته‌های روحانی، در سال جاری شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ‌های شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی در بورس عرضه شده‌اند، به طوری که به گفته محمد رضوانی‌فر، مدیر عامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، امسال از ۱۸۷ شرکت شستا، ۸۰ مورد وارد بورس شده‌اند.

رضوانی‌فر در آبان ماه امسال در باره پیگیری دستور رئیس‌جمهوری برای واگذاری سهام شرکت‌های شستا گفت:

«۲۷ شرکت و سه هلدینگ در حال عرضه به بازار بورس هستند و به ‌تدریج در ماه‌های پیش رو واگذاری سهام این شرکت‌ها انجام و تا پایان سال نهایی خواهد شد.»

سازمان تأمین اجتماعی در ایران با سه و نیم میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی است.

بر اساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، تا پایان اسفند سال گذشته، ۴۳ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۶۲۷ نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند و این سازمان ۶۰ نوع خدمت بیمه‌ای و درمانی را به صورت غیرحضوری به افراد زیرپوشش ارائه می‌دهد.

فعالان کارگری پیشتر درباره عواقب فروش شرکت‌های شستا به بخش خصوصی گفته‌اند که با توجه به سابقه غیر‌پاسخگو بودن بخش خصوصی در ایران، واگذاری شرکت‌های شستا از سوی دولت مصداق به تاراج بردن اموال عمومی است.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.