ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اشاعه احساسات نژادپرستانه همزمان با شیوع کرونا

همزمان با شیوع ویروس کرونا، احساسات نژادپرستانه و بیگانه‌ستیز علیه آسیایی‌ها به خصوص در غرب رو به افزایش است و ترس از بالاگرفتن خشونت‌ها و اعمال تبعیض‌های نظام‌مند علیه آسیایی‌ها وجود دارد.

همزمان با شیوع ویروس کرونا در چین و گسترش آن به بیش از ۲۰ کشور دیگر، نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی علیه آسیایی‌ها به خصوص در غرب رو به افزایش است. برخی رسانه‌های غربی با عبارات نژادپرستانه از ویروس کرونا یاد می‌کنند، شبکه‌های اجتماعی آکنده از احساسات نفرت‌پراکن نسبت به رسوم و عادات مردم چین شده، و آسیایی‌های مهاجر در فضاهای عمومی کشورهای دیگر با برخوردهای نژادپرستانه مواجه هستند. اما با توجه به جایگاه امروز چین در جهان، وضعیت می‌تواند از این نیز به مراتب بدتر شود.

کلی‌فروشی غذاهای دریایی در ووهان چین/ عکس از Hector RETAMAL / AFP

یک روزنامه فرانسوی هفته پیش در صفحه نخست خود در کنار تصویر یک زن چینی ماسک‌زده با حروف بزرگ نوشت «هشدار زرد». یک تیتر دیگر در همین روزنامه از عبارت «خطر زرد جدید» یاد کرده بود، که به شیوع بیماری کرونا در ووهان چین می‌پرداخت.

«خطر زرد» یک ایدئولوژی قدیمی نژادپرستانه در کشورهای غربی علیه مردم آسیای شرقی است و به بدترین کلیشه‌های ضد آسیایی اشاره دارد که همزمان با اولین موج مهاجرت چینی‌ها به ایالات متحده در قرن نوزدهم میلادی آغاز شد. در آن زمان پروپاگاندای دولتی در آمریکا و همینطور فرهنگ عامه با به‌کار گرفتن عبارت «خطر زرد» اهالی چین را آلوده، غیرمتمدن، بی‌اخلاق و تهدیدی برای جامعه جلوه می‌داد. به همین خاطر استفاده از این اصطلاح قدیمی برای اشاره به شیوع ویروس کرونا و مرگ و میر در چین نژادپرستانه است.

بعد از انتقاد خوانندگان روزنامه فرانسوی عذرخواهی کرد، اما این تنها مورد بروز نژادپرستی علیه آسیایی‌ها در رسانه‌های غربی نیست. یک روزنامه استرالیایی نیز در صفحه نخست خود ویروس کرونا را ویروس چینی خواند که به انتشار نامه دادخواهی با امضای بیش از ۴۰ هزار نفر منجر شد.

شیوع ویروس تنفسی کرونا در چین تا عصر شنبه جان بیش از ۲۵۰ تن را گرفته و به بیمار شدن نزدیک به ۱۲ هزار نفر در سرتاسر جهان منجر شده است. بیشتر جانباختگان از استان هوبئی محل اولیه بروز این ویروس هستند. سازمان بین‌المللی بهداشت اخیراً برای مقابله با ویروس کرونا اعلام وضعیت اضطراری کرد. همزمان گسترش ویروس به بیش از ۲۰ کشور دیگر به ترسی جهانی دامن زده است.

نشانه‌های این ترس را در قحطی ماسک در برخی شهرهای چین و خانه‌نشین شدن بسیاری می‌توان مشاهده کرد. برخی مردم در چین نومیدانه هر پروازی به هر مقصد ممکنی به خارج از کشور خود را خریداری کرده اند، اما همزمان دولت‌های سایر کشورها در حال تعلیق و لغو پروازها از چین و ایجاد محدودیت برای ورود مسافران از این کشور هستند.

این ترس فزاینده از کرونا چهره آشنای دیگری نیز دارد: نژادپرستی. انواع نژادپرستی علیه آسیایی‌ها، غذاها، و رسوم آنها بار دیگر بروز آشکار پیدا کرده است.

همزمان با انتشار هر روزه اخبار درباره اشاعه ویروس، بسیاری از آسیایی‌های مهاجر در کشورهای دیگر می‌گویند که با آنها همچون ویروس متحرک برخورد می‌شود.

یک ژورنالیست چینی بریتانیایی برای روزنامه «گاردین» نوشت که موقع سوار شدن در اتوبوس یک مرد به سرعت جای خود را عوض کرده است.

یک مددکار چینی مالزیایی تجربه مشابهی در اتوبوسی در لندن داشته است. او به شبکه خبری «سی ان ان» گفته که یک زوج بریتانیایی از او پرسیده اند که چرا مردم چین غذاهای عجیبی می‌خورند که می‌دانند موجب انتقال ویروس می‌شود.

در کانادا کودکان چینی در مدرسه هدف حمله و تمسخر دیگر دانش‌آموزان قرار می‌گیرند. در نیوزلند که هنوز هیچ مورد تایید شده ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد، یک زن سنگاپوری گفته که در مرکز خرید با آزار نژادپرستانه مواجه شده است.

این موراد بازتاب‌دهنده تاریخ طولانی نژادپرستی در غرب است. در دوران «خطر زرد»، نژادپرستان ضدچینی به کشتن مهاجران این کشور اقدام می‌کردند. مهاجران آسیایی با انواع خشونت نژادی و تبعیض نظام‌مند مواجه بودند و حتی ایالات متحده چینی‌ها را به مدت ۶۱ سال از ورود به خاک این کشور منع کرده بود.

به همین خاطر است که عبارت «خطر زرد» دال بر قرن‌ها تروما است و بار سنگینی را به دوش می‌کشد.

اما امروزه نژادپرستی ضد چینی فراتر از غرب می‌رود و در ویتنام علائمی خارج از رستوران‌ها نصب شده که ورود چینی‌ها را منع می‌کند. عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که علائم مشابهی بیرون یک فروشگاه ژاپنی علیه ورود مشتریان چینی نصب شده است.

شاید شایع‌ترین نوع بیگانه‌ستیزی را بتواند در کلیشه‌ها وحشت‌زا علیه غذاهای چینی دید.

اینطور گفته می‌شود که ویروس جدید کرونا از یک بازار غذاهای دریایی و وحشی در ووهان آغاز شده، و دانشمندان به احتمال انتقال ویروس از خفاش یا مار به انسان اشاره کرده اند.

درست است که تجارت گوشت حیوانات وحشی مسئله‌ای غیرقانونی است، اما شیوع بیماری حالا منجر به موج نفرت نژادپرستانه علیه غذاهای چینی شده، و بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا از چینی‌ها دلخور هستند که چرا به خاطر عدم رعایت احتیاط به احتمال بروز یک اپیدمی جهانی دامن زده اند.

این ایده در شبکه‌های اجتماعی مقبولیت زیادی یافته، و بسیاری اخبار شامل ویدئوها و عکس‌های گمراه‌کننده در این باره به گردش درآمده است. به عنوان مثال یک ویدئوی پربیننده در شبکه‌های اجتماعی یک بلاگ‌نویس جهانگرد چینی را نشان می‌دهد که در حال خوردن سوپ خفاش است. اما این ویدئو سه سال پیش در جزیره‌ پالائو در اقیانوی آرام گرفته شده، و یک تلویزیون غربی میزبان این نمایش است. ویدئو و بلاگ‌نویس مذکور هیچ ارتباطی با شیوع بیماری اخیر در ووهان ندارند، با این حال ویدئوی اخیر بارها دیده شد و مخاطبان غربی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به آن چنان ابراز انزجار کردند که آن بلاگ‌نویس ناچار شد پا پیش بگذارد و عذرخواهی کند.

در میانه این پوشش رسانه‌ای آکنده از اطلاعات غلط فراموش می‌شود که تنها یک اقلیت کوچک در چین حیوانات وحشی می‌خورند، و بیشتر مردم همان غذاهای سایر نقاط دنیا نظیر مرغ و خوک مصرف می‌کنند.

در نقاط دیگر دنیا و در رسوم سایر مردم نیز غذاها و حیواناتی سرو می‌شود که ممکن است به مذاق مردم دیگری خوش نیاید. غذاهای مرسوم در یک کشور بخشی از سنت آن منطقه است، و «عجیب و غریب» خواندن عادات غذایی افراد خود از دیدی اروپامحور برخاسته است.

با وجود این یک مشکل اساسی در چین وجود دارد که نه از رسوم مردم این کشور بلکه از عدم کفایت دولت در اعمال مقررات ضروری بر تجارت حیوانات وحشی برخاسته است.

شیوع بیماری سارس نیز که از خانواده ویروس کرونا است به خاطر مصرف گوشت گربه «زَباد» که یک غذای خاص در جنوب چین است رخ داد. دولت این کشور از آن زمان برخی قوانین محدود کننده بر تجارت حیوانات وحشی اعمال کرد، اما از اعمال قوانین سختگیرانه که جلوی تجارت غیرقانونی را بگیرد سرباز زد.

همچنین به خاطر اهمیت فرهنگی و سنتی برخی از این حیوانات در طب سنتی چین نمی‌توان به طور کامل جلوی آن را گرفت. بسیاری از این حیوانات وحشی در طب چینی خاصیت خود را دارند، مثلا مردم در این کشور سوپ مار را برای درمان آرتوروز مصرف می‌کنند، و صفرای مار برای درمان گلودرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسئله مهم اکنون در چین این است که چگونه دولت می‌تواند بین سنت و مقررات بهداشتی نوعی توازن برقرار کند.

مسئله نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی به خاطر شیوع کرونا هنوز در مراحل اولیه است اما ممکن است به خشونت بیشتر نیز منجر شود. در زمان اوج شیوع سارس در سال ۲۰۰۳ مردم آسیایی در غرب مورد اهانت واقع می‌شدند. گزارش‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه سفیدپوست‌ها در حضور همکاران آسیایی خود صورتشان را می‌پوشاندند و بنگاه‌های مسکن دستور داشتند که از ارائه خدمت به مشتریان آسیایی سر باز بزنند. مردم آسیایی خانه‌های خود را از دست می‌دانند، بدون ارائه توضیحی از کار اخراج می‌شدند و برخی سازمان‌های آسیایی کانادایی نامه‌های نفرت‌افکن دریافت می‌کردند. کسب‌وکارهای چینی و آسیایی در آن زمان به شدت آسیب دیدند.

همه اینها ۱۷ سال پیش رخ داد، وقتی چین داشت به آرامی تعامل خود با جهان را گسترش می‌داد. اما حالا چین به یک قدرت مهم جهانی بدل شده و جنگ سرد میان این کشور و غرب موجب شده که بسیاری در غرب همین حالا چین را با سوءظن و تنش بیشتری تماشا کنند و بنابراین بیم بدتر شدن اوضاع برای مهاجران از این کشور دور از انتظار نیست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مایا

    کسانی که کاسه داغ تر از آش شدن مثل کاربری به نام پارسا بهتره به جای اینکه دیگران رو متهم به نادانی کنی خودت بری و در یوتیوب هزاران کلیپ از کشور چین رو ببینی که چه عذاهایی می خورن. جالا به صرف اینکه آدم دوست دختری چینی یا تایلندی داره یا خودش اجیانا چشم بادامیه که نباید پا روی حق بزاره

  • حمید

    به نظر می رسد که نژاد پرستی و دگر هراسی چنان بخشی از تار و پود روحی و معنوی برخی از هموطنان "عزیز" شده است, که مثل اینکه واقعا "با شیر اندرون شد و با جان به در شود!" آیا خجالت ندارد که یک ایرانی که حداقل آنقدر سواد دارد که پشت کامپیتر بنشیند و دو خط فارسی بنویسد, بدون هیچ شرمی از از واژگانی مانند "چشم ریزای زرد" استفاده میکند, و خیلی ممنون و مفتخر از کلی بافی نژاد پرستانه که تمامی یک فرهنگ و مردمش را بی شرف و بی وجدان معرفی می کند. اساس چنین ذهنیت برتری طلبانه ای یک حساسیت فاشیستی سفید برتری خوابیده است که: ۱) خود و دیگر "ایرانیان" مانند خود, و اربابان سفید اروپایی و آمریکایی را سفید و برتر می پندارد ۲) هر نوع دیگر انسانی غیر از کاتاگوری اول را فرودست, "بیشرف", "بی وجدان" و بدتر حساب می آورد. طبق چنین سناریویی؛ چینی ها اشغالخورند, عرب سوسمارخور, آفریقایی آدم خور و خلاصه هیچ کس جز اربابان سفید اروپایی و آمریکایی, و غلامانشان (تو بخوان "گونگادین های" بومی اشان) آدم نیستند. همانگونه که یکی از کامنتهای بالا اشاره دارد, اساس چنین بینش ناامنی یک فرایند کلبی مسلکیِ "دگر سازی" است. برای حسن ختام, از یاد نرود که هر سال چند نفر از چربی خون و کلسترول ناشی از مصرف کله پاچه, چپه می شوند. و از همه اینها مهمتر خوردن گوشت و لبنیات یکی از مهمترین دلایل نابودی محیط زیست در سطح جهانی است. پس اگر واقعا دنبال بی وجدانها در کرهء زمین میگردید, نگاهی به نژاد انسان بیندازید که چگونه هر روزه زیست محیطی را تخریب می کند.

  • فرزاد

    سلام.نمیدونم چرا گروهی از دوستان چنان سنگ این چشم ریزای زردو به سینه میزنن که هرکی ندونه فکر میکنه جدشون مایو بوده.حتی طرفداران چینی ها هم بر خوردن غذاهای چندش آور ونامعقول این بی وجدانهای بی مرام اعتراف میکنن.حالا چرا میگم بی مرام چون هیچ انسان باوجدان وشریفی کاری نمیکنه وچیزی نمیخوره که به همنوعش آسیب برسه.فقط انسانهای احمق وخودخواه اینجور زندگی میکنن.سارسو میبینن ولی بخاطر لذت بردن بازم ادامه میدن.الان میگید نژاد پرستم.ولی اگر یکبار برین چین وازنزدیک ببینیدچیا میخورن مثل من ازشون بدتون میاد.یکی از دوستان کله وپاچه رو گفت.جز این غذایه غذای دیگه بگید که ما ایرانیها میخوریم ونامعقوله.کله وپاچه هم تاحالا باعث مریضی نشده وگرنه ماایرانی ها انقدر بامرام هستیم که بخاطر هم وخانوادمون اگر از خوردنشم لذت میبریم کنار بزاریمش.

  • سارتر

    چرا سارتر می گوید «دیگری جهنم است؟» من قصد توضیح تفصیلی ندارم فقط به نکته ی کوتاهی اشاره می‌کنم، ما انسان ها از همان بدو تولد توسطِ دیگری ساخته و پرداخته شده و در محیط های آموزشی و اجتماعی، بازهم توسطِ دیگران آموزش دیده و تربیت می شویم، سپس با همان قضاوت ها و ارزش داوری ها و ارزش های دیگران زندگی خودمان را پیش می بریم و لذا همواره نگران و مضطرب می شویم که نکند بدان شغل نرسم و آبرویم پیشِ دیگران برود، نکند در رشته ی پزشکی قبول نشوم و دیگران سرزنشم کنند، نکند طلاق بگیرم و حیثیت ام نزد دیگران نابود شود، نکند، نکند، نکند... دقت کردید چه شد؟ دیگری همچون هیولایی آن دور دست ها ایستاده و ما را می پاید، برایمان حد و حدود و باید و نباید و بکن و نکن و آرزو و خشم و نفرت و... تولید می کند! لذاست انسان های کلبی مسلک، همیشه آزار دهنده اند آزارشان از دخالت در خصوصی ترین مسائل (در رابطه با اینکه آیا دوست دختر یا دوست پسر داری یا نه و اگر داشتی می ازدواج می کنی و اگر ازدواج کرده بودی کی بچه دار می شوی) گرفته تا مباحث پوچ و بی اهمیت! پس دیگری حقیقتا جهنم است! البته تا زمانی که به آن باور داریم!

  • هوشنگ

    حقیقتگو جان دیروز"کمیتهء دائم دفتر سیاسی, کمیته مرکزی حزب کمونیست چین" Politburo Standing Committee of the Communist Party of China ارشدترین و معتبر ترین مقام سیاسی در کشور چین, خودشون اقرار کردند که در برخورد به این جریان شیوع ویروس کوتاهی کرده اند و باید برخوردی سریع تر و بهتر میداشتند. عنوان پر طمطراق این "کمیته" خود تا حدی بازگوی بوروکراسی و دیوانسالاری عظیمی است که به این کشور حکم رانی می کند. و از یاد نبریم که جامعه کنونی چین یکی از نابرابرترین و مستبدترین جوامع در جهان است. نتیجهء اخلاقی داستان: در توضیح این جریان ویروس و پخش شدن آن, هیچ احتیاجی به "نظریه توطئه" نیست, فساد, بوروکراسی, بی عدالتی و نابرابری بی سابقه و استبداد سیستم تک حزبی توضیح اصلی این افتضاح هستند.

  • حقیقتگو

    برخلاف آنچه ظهور ویروس کرونا که به خورد وخوراک مردم چین نسبت داده میشود موردی نبوده ونیست دلیل واقعی برظهور چنین فاجعی باشد مردم چین سالهای سال است که تمدن تغذیه ای داشته اند وحتی درزمان حکومت مائو هم چنین بوده است ...چین به ابرقدرتی تهدید کننده منافع اروپا وامریکا چه درامورصنعتی و تکنیکی و نظامی وهمچنین تصاحب منابع ومعادن کره زمین برآمده است ...ترامپ که چین را خطری برای منافع امریکا درکره زمین می داند ازهمان اوایل ظهورش به عنوان رئیس جمهورامریکا بدفعات با چین چه درزمینه صاردات وتولیدات وچه درامورپولی درگیرشد..درگیری نظاامی امریکا با چین امکان پذیرنیست ولی چاره دیگری را برای درهم کوفتن چین باید یافت که همان ساخت وساز ویروس کرونا و صدورش به کشور چین باشد..تعجب نمی کنید که ترامپ وانگلیس هردو درمورد انچه درچین بروزکرده است سکوت می کنند ؟ ترامپی که برعیله مکزیکی ها دیوار می سازد وبرعلیه مسلمان که به امریکا راه نمی دهد وحالا درصدد بساطی است که چینی ها را هم به امریکا راه ندهد ..کاتولیک ها ی فاشیست که پشیبانی بی دریغ هیتلر درنژادپرستی وکشتار مردمان غیرکاتولیک بوده اند وکشتن کمونیست ها را حلال می دانستند حالا پشتیبان فاشیست دومی که ترامپ باشند هستند دربزوز احساسات نژادپرستانه امریکائی برعلیه مردم چین...درهم کوفتن اقتصادچین باعث روان شدن سرمایه گذاران خارجی به استرالیا مستعمره انگلیس خواهد شد...امریکا واروپا مرزمشترکی با چین ندارند وخیالشان هم راحت است ..,.

  • حمید

    این مقاله اشاره دارد به اینکه چگونه گرایشات نژاد پرستانه در رسانه های جریان اصلی علیه چینی ها و آسیا یی ها به بهانهء این ویروس جان تازه ای گرفته است. بعد از خواندن برخی کامنت ها در اینجا به نظر میرسد که مقاله ای هم باید در مورد نژاد پرستی و دگر هراسی برخی از هموطنان "عزیز" نوشت. باید از این هموطنان "عزیز" نژاد پرست و دگر هراس پرسید: شیوع یک ویروس در کشور چین چه ربطی به معاشرت شما به چینی های ساکن اروپا و آمریکا دارد؟ یکی نوشته "زاد و ولد" بی حد و حصر, اتفاقا اگر دقت داشته باشید به خاطر کنترل بیش از حد دولت در میزان تولد, چین از معدود کشورهایی است که در آیندهء نزدیک با بحران جمعیتی بیش از حد پیر و فرسوده و نداشتن نسل جوان که جایگزین آنان باشد (بر خلاف آمریکا) روبر خواهد بود. آیا شیوع ویروس بهانه ای است برای تبلیغ و تلقین دروغ های مانند "جنین خوری" و ,,,,؟ نگاهی کنید به آمار و ارقام و ببینید هر سال چندین هزار نفر به خاطر آنفولانز و ویروس های دیگر می میرند. مثل اینکه هم "هنر نزد ایرانیان است و بس!" و هم "نژاد پرستی و دگر هراسی, نزد ایرانیان است و بس!!"

  • داریوش

    بە قول دوست چینی ما "چینی ها بە جز میز و هواپیما همە چیز می خورند" . این حتی اگر سنت هم باشد باید طرد شود. مثل سنت گاوبازی اسپانیایی ها، سنت گوشت نهنگ خوردن ژاپنی ها و سنت حمل اسلحه در آمریکا. ربطی هم به نژاد پرستی ندارد. فکر نمی کنم نویسنده ی این مقاله این روزها خیلی خواهان مراوده با چینی ها باشد!

  • جمشید

    جناب پارسا با سپاس بسیار از اینکه در اینجا ما را با یک نمونه از ***ترین و زننده ترین نوع بیگانه فریبی و نژاد پرستی (تولید شده از کیبورد یک ایرانی) آشنا کردید. با اجازهء شما این کامنت یک خطیِ (کاملا بی سر و ته, و به غایت شرم آور) شما را کلمه به کلمه بررسی کنیم. "این بی وجدانها" که منظورش تمامی مردم چین است با یک چرخش قلم (چند دگمهء کیبورد) کل جمعیت یک کشور را متهم به ارتکاب عملی بینهایت ناشایسته می کند, با این پیش فرض ناگفته که انگار تمامی مردم چین؛ تقریبا یک تریلیون و نیم انسان (دقیقا ۱,۴۳۹,۳۲۳,۷۷۶ نفر) در چنین اتهامی شریک اند!!! تقریبا یک پنجم جمعیت کرهء زمین (دقیقا ۱۸.۴۷%) همگی "بی وجدان" از آب درمی آیند!!! "...جنین ادم هم میخورن..." با یک بررسی اولیه در اینترنت, می بینیم که کل این داستان "جنین خوری" در چین و داستانهای ناشی از آن هیچ ربطی به واقیت نداشته و الهام گرفته از کار یک کمدین چینی بوده است. به یاد داشته باشیم که اتهام بچه خواری را تمامی نژادپرستان و فاشیستها علیه یهودیان, کولیان و انواع و اقسام اقلیتها و دشمنان تخیلی و واقعی به کار گرفته اند. تنها پرسش باقی مانده شاید این باشد که: دقیقا چه نوع ایرانی به خود حق می دهد که در اینجا, پس از اینهمه گفت و گوی روشنگرانه پیرامون تحریفات رسانه های محافظه کار جریان اصلی غربی. کماکان چنین *** و بی پروا اینچنین مبلغ (بی اجر و مزد) نژاد پرستی و بیگانه فریبی باشد. که حدس من خلاصه می شود به تنها گروهی که تاریخا و سنتا از تحریفات و تبلیغات رسانه های محافظه کار جریان اصلی غربی بهره برده است: طیف سلطنت طلبان. برخی از کاربران از این طیف با نام "دایناسورهای ساواکی" نیز یاد کرده اند. نظر شما چیست؟

  • پارسا

    این بی وجدانا جنین ادم هم میخورن ،،واقعا دیگه شورشو دراوردن

  • خطر زرد

    #سرخط: Yellow Peril یا «خطر زرد» برای ساکنین آسیای شرقی، دال بر یک تاریخ نژادپرستانه و ترومای جمعی است. خطر زرد نام یک ایدئولوژی فاشیستی ضد آسیایی از سوی دولت‌های غربی است که دامنه‌ی آن به اولین موج مهاجرت چینی‌ها به ایالات متحده آمریکا بازمی‌گردد. در آن زمان پروپگاندای دولتی آمریکا، ضمن بهره‌کشی از نیروی کار ارزان قیمت چین، آن‌ها را آلوده، غیر متمدن و خطری جدی برای جامعه معرفی می‌کرد. طی هفته‌های گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا در شهرهای چین، حالا بار دیگر ژورنالیسم راست دولت‌های غربی از تیتر «خطر زرد» استفاده کردند که با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. تشدید سویه‌های نژادپرستانه علیه چینی‌ها تا بدان‌جا پیش‌رفته است که صرف ملیت چینْ مساوی با ویروس کرونا یاد می‌شود. این اپیدمی جهانیِ برآمده از بازار شهر ووهان به معنای بیمار بودن جمعیت چینی‌ها در جهان معنا شده است و در کنار معضلات حقیقی ناشی از اشاعه‌ی ویروس، سویه‌های فاشیستی نیز جای خود را در خوانش مسلط موجود باز کرده است. جایی که برخورد قهری و راسیستی ناشی از آن یادآور پوسترهای ضدچین طی ۱۰۰ سال گذشته است. ⚪️ Yellow Peril, Anti_Chinese Propaganda

  • منظر

    نژاد پرستی و بیگانه هراسی پدیده ای جهانی و عمومی است که مختص به جوامع غربی نیست. اما هیت حاکمه های کشورهای استعمارگر اروپایی و آمریکا, در قرون ۱۸, ۱۹ , ۲۰ میلادی "هنر" نژاد پرستی و بیگانه هراسی را به اوج بیسابقه ای رسانده اند. واژهء بیگانه هراسی در زبان انگلیسی Xenophobia مشتقی از نام تاریخنویس یونانی Xenophon است , که اولین قربانیان و هدف نژاد پرستی و بیگانه هراسی اش اتفاقا خود ما ایرانیان, در دوران ایران باستان بودیم. این قصه سر دراز دارد و اگر فرصتی پیش آمد بد نمیشود که بیشتر بدین موضوع پرداخته شود. خصوصا پدیده های "سفید برتری" White Supremacy و "سرمایه داری نژادی" Racial Capitalism در غرب و خصوصا ایالات متحدهء امریکا. با تشکر از دوستان "رادیو زمانه" برای فراهم آوردن فضا و مکانی برتر و با کیفیتی عالی برای روشنگری.

  • جاويد

    مشكل اينجاست كه اين تنها چينيها نيستن كه مورد حمله قرار ميگيرن بلكه در اسيا ميليونها نفر كه از كشورهاي ديگه اي هستن بخاطر اين ويروس مورد سرزنش قرار ميگيرن.

  • مینا

    با علی کاملا موافقم. چطور شد اون خانم بتی آمریکایی که کتاب " بدون دخترم هرگز" رو نوشته، اگر بگه ایرانیها از روی توحش و بربریت [هنوز] کله و دست و پای گوسفند میخورن،کسی اینرو بپای رسم و سنت و نوعی غذا نگذاشت (منظورم از" کسی" در درجه اول نگاه انتقادی خود ِ ایرانیاست و در درجه بعد غیر ایرانیان) اما اگر هر ملت دیگه ای کار غیر متعارف خارج از عرف و حتی در این مورد قانون ِ کشورهای دیگه انجام بده، مخالفت با اونرو بحساب نژادپرستی میگذارین؟ شما خودتون برین چلوکبابی بهتون بجای گوشت گوسفند، گوشت گربه بدن حتی اگر لذیذ باشه آیا نمیرین شکایت کنین؟ و اگر رفتین شما نژادپرستی ن؟ چلوکبابی هم‌میتونه بگه من نوشتم چلوکباب ننوشتم چه گوشتی، در نتیجه شما نژادپرستین چون اون کله دنیا گوشت گربه خوردن عرف هست و حتی غیر قانونی هم‌نیست. در اکثر جوامع این جور فرهنگ غذایی ِ چینی غیر قانونی ه. چطور شد اگر کسی گفت این چه وضعشه، نژادپرست محسوب میشه؟ مسخره س استدلالتون

  • علی

    وقتی عین چی زاد و ولد میکنی که حزب کمونیست و خوشحال کنی باید فکر غذای این همه شکم خالی رو هم بکنی . اینکه مردم جهان از چینی ها متنفر شدن اسمش نژادپرستی نیست شما هم وقتی ببینی همکارت که سرما خورده هنگام عطسه دستمال جلوی دهنش نمیگیره رو سرزنش میکنی . نمیدونم چرا سایت شما انقدر دنبال نژادپرستی اونم در غرب میگرده . من خودم صد برابر غربی ها دارم هر روز به چینی ها فحش میدم و نژادپرست هم نیستم . آخه این چه وضعه خورد و خوراکشونه که هر جنبنده ای که حرکت میکنه رو میگیرن و میخورن ؟ بعدش هر جای دنیام که دوست دارن میرن و بقیه رو بیمار میکنن .

  • مهشید

    چند سال یکی از دوستان چینی می گفت که در دوران قدیم عبارت معمول در چین برای سلام و علیک این بوده که: "آیا امروز غذا خورده ای؟" یا "امروز سیری یا گرسنه؟" اشاره به اینکه چقدر قحطی و بی غذایی در این سرزمین مرسوم بوده است. دوستانی که رمانهای "پرل س باک" ("نسل اژدها", "زمین خوب",...) را خوانده باشند به یاد دارند که چگونه در تمامی آن داستانها و روایتها خشک سالی, بی غذایی و قحطی همواره یک عنصر ثابت بودند. که در چنین شرایطی خوردن هر چیز که دم دست می رسد چندان هم غیر منطقی نیست. از سگ و گربه تا موش و .... حالا این رسم و سنت "هر چی دم دستت میاد" بخور را بگذارید کنار تبدیل شدن به دومین اقتصاد جهانی و یک توسعه و گسترش و به قول خودمان "لاکچری" که بعضی اوقات به نظر میرسه چنان ملغمه ای شده که خود چینی ها هم نمیتونن از پسش بربیان. در کنار شهری که مرکز این ویروس است دولت داره در عرض یک هفته دو بیمارستان چندین هزار تخت خوابی برای بیماران این ویروس میسازد. که وقتی فیلمش را میبینی واقعا متحیر کننده است که چطوری ۲۴ ساعته در روز و بدون انقطاع کار می کنند و دو تا بیمارستان راه می اندازند. پرسشی که برای من می ماند این است که, این ملتی که میتونه اینجوری از هیچ یک هفته ای دوتا بیمارستان چندین هزار تخته خوانی بسازد, چرا نمیتونن چند صد تا بازرس و مامور بهداشت در بازارهای غذایی شهرها بذارن که به متخلفین بهداشت جریمه های سنگین بدن؟ هم جلوی شرایط غیر بهداشتی گرفته میشه, هم یه درآمدی برای شهر داری داره. همه اینها به جای خود, در این چند روز صحنه هایی از "غذا خوردن" در چین دیدم که هنوز هم کابوسش را می بینم؛ صحنه هایی مانند بلعیدن بچه موشهای نیمه جان, و کیف کردن از چنین لقمه هایی!!! بعضی وقتها واقیعت از همه چیز عجیب تر و تکان دهند ترین ست.

  • علی

    یک برنامه بود در کانال نشنال جوگرافی که فردی به اطراف دنیا سفر میکرد و سعی میکرد با اداب رسوم که مردم اون مناطق داشتن مدتی زندگی کنه و غذاهای مردم مختلف رو میخورد فکر کنم اسمش زندگی در شرایط سخت بود تو یکی از قسمت ها که رفته بود به چین در یکی از روستاهای چین رسم بود طرف استفراغ بز رو بخوره !!!!!!! به حدی تهوع اور و منزجر کنند بود که ما تماشاچی بودیم میخواستیم بالا بیاریم خود طرف که رفته بود اونجا که تو برنامه های قبلی در گوشه کنار دنیا انواع غذاهای مختلف و گاه چندش اور رو خورده بود وقتی استفراق بز رو ریختن تو کاسه براش چند بار عوق زد و نزدیک بود بالا بیاره جلوی دوربین اخر هم دوربین نشون نداد که طرف خورد استفراق بز رو یا نه !!!!!!

  • کارو

    «........از دیدی اروپامحور برخواسته است.» غلط است «....... بر تجارت حیوانات وحشی برخواسته است» غلط است. «.......برخاسته است» صحیح است. لطفاً اصلاح کنید. «...گوشت گربه زباد....» هم به «......گوشت گربه زیاد» اصلاح گردد. ----------------------------------------------------- با تشکر اصلاح شد . زمانه