ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یارانه معیشتی نصف می‌شود؟

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، یارانه معیشتی از ۵۵ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان و مبلغ کل یارانه از حدود ۱۰۰ هزار تومان به ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش می‌یابد.

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادغام و کاهش یارانه نقدی و یارانه معیشتی را تصویب کرده است. بر اساس این مصوبه مجموع دریافتی فرد مشمول بیش از سی هزار تومان کاهش خواهد یافت. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: کاهش یارانه نقدی هنوز نهایی نشده است. سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی هم معتقد است تصمیم مجلس به زیان فقرا خواهد بود.

با مصوبه کمسیون تلفیق مجلس، ثروتمندانی که یارانه نقدی‌شان قطع شده بود بازهم مشمول دریافت یارانه می شوند.

دولت به هنگام افزایش نرخ بنزین اعلام کرد؛ ریالی از درآمدهای حاصل از اجرای این طرح به جیب دولت و نهادهای حکومتی نخواهد رفت و تمام آن به «اقشار ضعیف» پرداخت خواهد شد. در همین راستا نیز دولت وعده کرد به خانواده‌های مشمول ۵۵ هزار تا ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی پرداخت کند. این مبلغ مازاد بر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی است.

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی اما در بررسی لایحه بودجه دولت را به ادغام دو یارانه معیشتی و نقدی و کاهش آن ملزم کرده است. براساس مصوبه این کمیسیون مجموع یارانه معیشتی و نقدی در نهایت ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی این مصوبه را نهایی ندانسته و گفته که مبلغ یارانه در صحن علنی مجلس «چکش کاری» خواهد شد. تا آن زمان اما یارانه معیشتی که پس از افزایش نرخ بنزین پرداخت شد به ۲۷ هزار تومان، حدود نصف مبلغ کنونی، کاهش خواهد یافت.

مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه هدف از کاهش مبلغ یارانه معیشتی را «پرداخت به همه ۷۸ میلیون نفر» عنوان کرده و گفته است: حدود ۱۸ میلیون نفر که بر اساس شاخص‌های محاسباتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه حمایت معیشتی خانوارها نیستند، در فهرست دریافت‌کنندگان قرار می‌گیرند.

نمایندگان دولت با این تصمیم مخالفت کرده‌اند و سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی آن را به زیان «نیازمندان» دانسته است.

به گفته حسین میرزایی، مجلس ناتوانی وزارت رفاه در شناسایی افراد مشمول دریافت یارانه معیشتی را دلیل این مصوبه اعلام کرده است. او ادعای مجلس را رد کرده و گفته است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۶۰ میلیون نفر نیازمند را در قالب ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار شناسایی و به آنها بسته معیشتی پرداخت کرده است.

دولت یارانه معیشتی خانوار تک نفره را ۵۵ هزار تومان تعیین کرده است. این رقم برای خانوارهای دو نفره (۱۰۳ هزار)، سه نفره (۱۳۸ هزار)، چهار نفره (۱۷۲ هزار) و پنج نفره (۲۰۵ هزار) تومان تعیین کرده است. در آیین‌نامه پرداخت یارانه معیشتی که در هفته‌های پایانی دی ماه اعلام شد، شرایط ویژه‌ای برای دریافت یارانه معیشتی ابلاغ شد که بر اساس آن یارانه بسیاری از مزدبگیران تنها به دلیل داشتن خودرو شخصی پراید یا سفر خارجی طی سه سال گذشته قطع شد.

دولت در توضیح چگونگی شناسایی افرادی که مشمول یارانه معیشتی و به تبع آن یارانه نقدی نمی‌شوند، کنترل تراکنش‌های مالی، سفرهای خارجی غیرزیارتی، برخورداری از خودرو شخصی و برخورداری از درآمد حداقل ۴ میلیون تومان برای خانوار تک‌نفره را علت قطع یارانه معیشتی عنوان کرد.

برخی نمایندگان مجلس در اعتراض به این اقدام دولت مدعی شدند که مراجعه‌کنندگان زیادی داشتند که از قطع یارانه‌شان ناراضی بودند. آنها ۲۹ دی از دولت خواستند به صورت شفاف اعلام کند به چه کسانی یارانه معیشتی پرداخت کرده است.

دولت تا به حال هیچ‌گونه گزارشی از نحوه توزیع یارانه معیشتی ارائه نکرده است اما به گفته میرزایی اقدامات لازم برای شناسایی این افراد صورت گرفته است.

او گفته است: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق اگر تاکنون خانوار یک نفره جمعاً ۱۰۵ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی دریافت می‌کرده حال با این مصوبه ادغام ۷۲ هزار تومان دریافت می‌کند. هدف ما این بوده است که حمایت بیشتری از نیازمندان صورت بگیرد، اما خانوار ۵ نفره که تا کنون ۴۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کرده است در جمع با مصوبه کمیسیون تلفیق ۳۶۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد و این به ضرر او تمام خواهد شد. در واقع این مصوبه به نام فقرا و به کام کسانی است که وضع مالی بهتری داشته و در سه دهک بالای درآمدی هستند.

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حالی پرداخت یارانه نقدی و معیشتی به ۱۸ میلیون پردرآمد را تصویب کرده که در قانون بودجه ۹۸ دولت را به حذف یارانه نقدی سه دهک پردرآمد مکلف کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.