ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو کولبر هنوز پیدا نشده‌اند، یک کولبر در سرما جان باخت

۲۳ کولبر در برف و بوران گم شدند. ۲۰ تن سالم پیدا شدند. یک تن در اثر سرما جان باخت. دو تن نیز به روستایی در اقلیم کردستان پناه برده‌اند. حال دو کولبر دیگر هم وخیم است. هلال احمر اما این موضوع را تایید نمی‌کند.

۲۳ کولبر در برف و کولاک در کوه‌های سرشیو سقز  کردستان گم شدند. گروه‌های امداد و نجات مردمی و دولتی ۲۲ کولبر را زنده یافتند. یک تن از سرما جان باخته بود. حال دو کولبر دیگر وخیم است. عثمان فتوحی سومین کولبری است که در یک فاصله زمانی کوتاه در سرما جان می‌دهد.

۲۳ کولبر در کولاک گرفتار شدند. یک تن از آنان از سرما جان باخت. جستجو برای یافتن دو کولبر دیگر همچنان ادامه دارد. حال دو کولبر وخیم گزارش می‌شود. عکس: کولبران در کوههای برفی برای یک لقمه جانشان را کف دست می‌گیرند.شلیک ماموران مرزبانی و سوانح طبیعی سالانه جان نزدیک به صد کولبر را می‌گیرد.

شنبه ۱۲ بهمن منابع محلی در کردستان ایران از گم شدن ۲۳ کولبر در مسیرهای کولبری خبر دادند. کولبران در برف و بوران گرفتار آمده بودند و ساکنان روستاهای نزدیک به مسیر کولبران هم با هرچه که داشتند به جستجوی نان‌اوران رفته بودند.

جستجوها تا صبح یکشنبه ادامه داشت. ۲۰ کولبر زنده پیدا شدند. حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گزارش کرده است؛ حال کمیل فتوحی و یک کولبر دیگر به نام امیر «ناپایدار» است.

عثمان فتوحی، کولبری که در سرما جان باخت.

کمیل فتوحی برادرزاده عثمان فتوحی، کولبر ۵۵ ساله‌ای است که بر اثر سرما زدگی در مسیر کولبری جان داد و امدادگران محلی پیکر بی‌جانش را یافتند. قرار است او در تازه‌آباد، زادگاهش در نزدیکی سقز به خاک سپرده شود.

فتوحی سومین کولبری است که در فاصله کوتاه بر اثر سرما جان باخته است. براداران خسروی، آزاد و فرهاد حدود یک ماه قبل گرفتار سرما شدند و جان دادند.

براساس گزارش‌های غیررسمی دو کولبری که تا بامداد امروز هنوز پیدا نشده بودند، به روستایی در اقلیم کردستان عراق پناه برده‌اند. رئیس هلال احمر کردستان اما گفته که نمی‌تواند این اطلاعات را تایید کند.

براساس اظهارات نمایندگان مجلس حدود ۸۰ هزار تن در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، ایلام و کرمانشاه برای تامین معیشت از سرناچاری به کولبری روی آورده‌اند.

دولت ایران از تابستان ۲۰۱۷ پس از افزایش اختلاف میان تهران و اربیل بر سر همه‌پرسی استقلال کردستان مرزهای کولبری را مسدود و آمد و شد کولبران را سخت‌تر کرد.

شبکه حقوق بشر کردستان دی امسال گزارش کرد در سال ۲۰۱۹، ۷۹ کولبر و کاسبکار کرد بر اثر شلیک ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی یا سوانح طبیعی و عدم امنیت جان خود را از دست داده‌اند. ۵۷ تن از کولبران با شلیک مستقیم ماموران مرزبانی کشته شدند. در همین دوره ۱۶۵ کولبر هم مجروح شده‌اند.

گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نزدیک به یک ماه قبل خواستار تصویب طرح ممنوعیت شلیک به کولبران شدند. این طرح اما تا به حال در مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.