ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش تلفات پرندگان در تالاب میانکاله

مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست بررسی دیگر عوامل احتمالی دخیل در مرگ پرندگان را به پس از مدیریت بحران موکول کرد.

براساس اعلام اداره محیط زیست و دامپزشکی استان مازندران تاکنون ۱۲هزار پرنده در تالاب بین‌المللی میانکاله تلف شده‌اند و دلیل قطعی مرگ دسته‌جمعی این پرندگان هنوز در پرده ابهام قرار دارد.

جمع‌آوری لاشه پلیکان‌ها در تالاب میانکاله

شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست یکشنبه ۱۳ بهمن در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آخرین آمار مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله را ۱۲هزار پرنده اعلام کرد. منتظمی دراین‌باره گفت: به دلیل شرایط نامساعد جوی در میانکاله هنوز آمار جدیدی از تلفات به دست نیاورده‌ایم. بر اساس اعلام اداره محیط زیست و دامپزشکی استان مازندران تا عصرشنبه ۱۲ بهمن، ۱۲ هزار پرنده در این منطقه تلف شده است.

دلیل مرگ پرندگان در تالاب بین‌المللی میانکاله هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. رئیس سازمان دامپزشکی ایران پیشتر دلیل احتمالی علت مرگ دسته جمعی پرندگان مهاجردر این تالاب را میکروب بوتولیسم اعلام کرده و گفته بود: «احتمال می‌رود راکد بودن آب این بخش از میانکاله و وجود درختان پوسیده زمینه فعالیت بوتولیسم را که میکروب کشنده بی هوازی و فلج کننده‌ است فراهم کند.»

بوتولیسم نوعی بیماری کشنده است که از دو باکتری "کلوستریدیوم" و "بوتولینیوم" به‌وجود می‌آید و سم تولیدی آن از طریق دستگاه عصبی، پرندگان را فلج می‌کند.

مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست این احتمال را رد نکرد و گفت: تعداد زیادی پرنده مهاجر کنار آبزی در نقاط کم عمقی تلف شده‌اند که احتمال کاهش اکسیژن در آن مناطق وجود دارد بنابراین حتی می‌توان گفت که وارد نشدن آب به بالادست تالاب می‌تواند شرایط بی‌هوازی را ایجاد و سبب تولید بوتولیسم شود. مرگ تعداد زیادی پرنده بر اثر سم بوتولیسم موضوع نادری است که نیاز به بررسی‌های بیشتر در ارتباط با علت تولید آن دارد.

او  درخصوص بررسی شائبه‌های دیگر از جمله ورود سم به ‌آب یا استفاده از طعمه‌های آلوده توسط شکارچیان گفت: باید بپذیریم که اگر سموم کشاورزی، صنعتی و ... به‌طور مستقیم به آب وارد شده بود، سایر آبزیان از جمله ماهیان نیز باید تلف می‌شدند درحالی‌که جمعیت زیاد تلف‌شدگان در میانکاله پرندگان کنار آبزی هستند.

 منتظمی درب ارتباط با دیگر عوامل مطرح نیز گفت: سایر عواملی که در ارتباط با بحث تلف شدن پرندگان در میانکاله مطرح می‌شود پس از مدیریت بحران در منطقه بررسی خواهد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خدا

    ویروسهای جدید که هر چندیکبار به جان انسانها میافتد، سیستم دفاعی زمین است که فعال شده در برابر افت انسان، از خودش و سایر موجودات بیپناه. وقتی به این لاشه فلامینگو نگاه میکنم میفهمم که انسان متمدن خطرناکترین موجود روی زمین است نه بخاطر بمب و موشک، بلکه حتی شوینده ها ، پوشاک و سوختنیهایمان هم نابودمیکند...کاش فقط کمی نسبت به بقیه و اینده مسولیت احساس میکردیم، فقط کمی.