ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری نیروهای نظامی سوریه و ترکیه در ادلب

در تبادل آتش بین ارتش سوریه و ترکیه در ادلب تعدادی از نظامیان کشته و مجروح شدند. وزیر دفاع ترکیه و چند افسر ارشد ستاد کل ارتش سوریه به مرز دو کشور رفتند.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که درگیری با ارتش سوریه در استان ادلب دست‌کم پنج تن از نظامیان این کشور و یک غیر نظامی کشته و هفت نظامی دیگر از ارتش ترکیه نیز مجروح شدند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید ارتش ترکیه در پاسخ  ۳۰ تا ۳۵ نفر از نظامیان سوری را کشته‌ است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن شش نظامی سوری در این درگیری خبر داده است. حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه و شماری از افسران ارشد ستاد کل ارتش سوریه فوراً به مرز ترکیه با سوریه رفتند.

سربازان ترکیه در خاک سوریه ـ عکس از آرشیو

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دوشنبه ۱۴ بهمن / ۳ فوریه اعلام کرد که ارتش این کشور در پاسخ به گلوله‌باران نیروهای دولتی سوریه که موجب کشته شدن دست‌کم ۴ سرباز ترکیه شد، به هدف‌هایی در شمال سوریه حمله کرد. ساعتی بعد وزارت دفاع ترکیه تعداد نظامیان کشته شده ارتش ترکیه در این درگیری را پنج نفر اعلام کرد. بر این اساس یک غیر نظامی مرتبط با ارتش ترکیه نیز کشته شده و هفت نفر از نظامیان ترکیه‌ای نیز مجروح شدند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در درگیری دو ارتش ترکیه و سوریه در استان ادلب شش سرباز سوری کشته شدند.

تبادل آتش بین طرفین چند ساعت پس از ورود یک کاروان بزرگ نظامی ترکیه به استان ادلب، آخرین سنگر شورشیان در سوریه، رخ داد، به احتمال زیاد تنش‌ها بین دو کشور همسایه را شدت خواهد بخشید زیرا چنین درگیری‌های مستقیمی نادر بوده است. به گزارش شبکه الجزیره حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه و شماری از افسران ارشد ستاد کل ارتش سوریه فورا به مرز ترکیه با سوریه رفتند.

پیش از این، وزارت دفاع ترکیه گفته بود که نیروهای نظامی این کشور به‌منظور تقویت قوا به ادلب فرستاده شدند و با وجود اطلاع قبلی به مقامات محلی در مورد مختصات خود، به آن‌ها حمله شد. در این گزارش آمده است که نیروهای ترکیه در پاسخ به این حمله، اهدافی را نابود کردند. رجب طیب اردوغان پیش از عزیمت به اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت توپخانه ترکیه حدود ۴۶ هدف را مورد حمله قرار داد. او با بیان ‌این‌که هواپیماهای جنگی ترکیه نیز درگیر شدند، ادعا کرد که طرف سوری بین ۳۰ تا ۳۵ نفر تلفات داشته‌ است، اما هیچ مدرکی ارائه نکرد.

اردوغان گفت: «برای ادامه عملیات خود جهت تقویت امنیت ترکیه، ملت‌مان و همچنین برادران‌مان در ادلب مصمم هستیم. عملیات‌ نیروهای ترکیه در شمال سوریه ادامه خواهد یافت. کسانی که عزم ترکیه را با چنین حملات ناپسندی آزمایش می‌کنند، اشتباه خود را خواهند فهمید. وقتی سربازان ما به شهادت می‌رسند، ممکن نیست ما سکوت کنیم.»

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «ما برای مقامات روسی روشن كردیم كه آن‌ها طرف مقابل ما نیستند، رژیم سوریه است. بگذار هیچ کس دخالت نکند.»

اردوغان افزود که در صورت لزوم با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود صحبت خواهد کرد تا او را از جدی بودن اوضاع آگاه کند.

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیاست، درگیری سربازان ترکیه‌ای و سوری در نزدیکی شهر سراقب رخ داده است.

این حملات در میانه حملات دولت سوریه به آخرین سنگر شورشیان این کشور در ادلب و بخش‌هایی از منطقه حلب انجام شده است. سربازان ترکیه به برخی از مناطق تحت کنترل شورشیان برای نظارت بر آتش‌بس قبلی که توافق شد اما بعد نقض گردیدد، اعزام شدند.

اواخر هفته گذشته اردوغان طی سخنانی مسکو را متهم به نقض توافق آتش‌بس در استان ادلب سوریه کرده و هشدار داده بود که صبر ترکیه رو به پایان است. اردوغان گفته بود: «روسیه به توافق‌‌های خود در قالب نشست‌های آستانه و سوچی پایبند نیست. به روسیه اعلام کردیم که صبر ما در مقابل بمباران‌های پی در پی و افزایش تنش‌ها در ادلب رو به پایان است.»

 با پشتیبانی روسیه، دولت سوریه از ماه دسامبر حملات خود را برای بازگشایی بزرگراه استراتژیکی که از سال ۲۰۱۲ در دست شورشیان بود آغاز کرده‌ است. این تهاجم توافق آتش‌بسی را که در اواخر سال گذشته میان روسیه و ترکیه به‌دست آمده بود نادیده گرفت و از آن زمان آتش‌بس نقض شد.

نیروهای دولتی سوریه چهارشنبه گذشته شهر مهم معره نعمان را پس گرفتند و هم‌اکنون بر روی تصرف سراقب تمرکز کرده‌اند. بزرگراه استراتژیک از هر دوی این شهرها می‌گذرد.

استان ادلب حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارد که بیشتر آن‌ها از مناطق خشونت‌آمیز دیگر سوریه آمده‌اند. سازمان ملل متحد تخمین زده است که حدود ۳۹۰ هزار سوری در طی دو ماه گذشته در این منطقه آواره شده‌اند. ۳۱۵ هزار نفر در ماه دسامبر و ۷۵ هزار نفر در ماه ژانویه.

ترکیه در حال حاضر میزبان ۳,۵ میلیون پناهنده سوری است و گسترش خشونت‌ها در ادلب نگرانی از افزایش شمار پناهجویان به سمت مرز ترکیه را بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    ای کاش قدری دربارۀ «برادران اردوغان» در ادلب هم روشنگری می کردید. منظور او از برادرانش، گروه های تروریستی سلفی و جهادی است که سالم ترین شان تحریر الشام و القاعده است! باور کردنش شاید برای پان تورک ها سخت باشد، ولی منجی ملت تورک در حال قربانی کردن امنیت ملت تورکیه و رأی دهندگان تورکیه ای، در پیشگاه گروه های جهادی و سلفی است. اردوغان دارد ثروت و مالیات ملت تورکیه را صرف پروار کردن گروه های جهادی می کند و امنیت کشور خودش را هم به خاطر این اراذل و اوباش اسلامیست سلفی به خطر می اندازد. انتشار هم دارد تمام جهان به ساز او برقصند و روسیه هم میان او و اسد طرف او را بگیرد!!بالاخره سقفی برای ماجراجویی های اردوغان باید وجود داشته باشد و به نظر می رسد این مرز به زودی پیموده خواهد شد.