ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت چند عضو الاحوازیه در هلند و دانمارک

همزمان، در یک عملیات اطلاعاتی مشترک سه عضو گروه الاحوازیه در دانمارک و یک عضو دیگر در شهر دلفت هلند بازداشت شدند. آن‌ها مظنون به جاسوسی برای عربستان و اقدام تروریستی در ایران شده‌اند.

دستگاه‌های اطلاعاتی دانمارک و هلند در یک اقدام هماهنگ چهار عضو «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحوازیه» (الاحوازیه) را به ظن جاسوسی برای عربستان سعودی و اقدام تروریستی در خاک ایران بازداشت کردند.

پلیس ضدشورش هلند - عکس آرشیو : AFP

روزنامه هلندی «آلگمین داگبلاد» (AD) دوشنبه ۱۴ بهمن / ۳ فوریه به نقل از بیانیه دادستانی هلند نوشت، یک مرد ۴۰ ساله ایرانی عضو گروه الاحوازیه و از گردانندگان فرستنده تلویزیونی این گروه را در شهر «دِلفت» به اتهام برنامه‌ریزی برای عملیات مسلحانه در ایران و عضویت در گروه تروریستی بازداشت کرده است.

تحقیقات قضایی در باره این شخص در ژانویه امسال با اطلاعات سازمان امنیت و اطلاعات هلند آ.‌ای.و.د (AIVD) انجام شد. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد مرد دستگیر شده همراه افراد دیگری در حال برنامه‌ریزی یک یا چند حمله تروریستی در ایران بوده‌اند. تحقیقات درباره سایر افراد دستگیرشده ادامه دارد.

متهم دستگیر شده در گروه الاحوازیه فعال است که سال ۱۹۹۹ در هلند و دانمارک پایه‌گذاری شده است. هدف آن‌ها آزاد سازی منطقه اهواز است.

او چند سال است در هلند زندگی می‌کند. منزل او توسط پلیس مورد بازرسی قرار گرفته و تلفن‌ها و سایر «وسایل حاوی اطلاعات» او توسط پلیس ضبط شده‌اند.

همچنین روز دوشنبه محل کار او مرکز ایستگاه تلویزیونی جنبش الاحواز واقع در شهر رایسویک (Rijswijk) هم مورد بازرسی قرار گرفت.

متهم بازداشت شده در هلند روز پنجشنبه آینده دادگاهی خواهد شد.

سه نفر هم در دانمارک دستگیر شدند

در بیانیه دادستانی هلند در باره دستگیری یکی از کارکنان تلویزیون الاحوازیه همچنین آمده است در تحقیق قضایی بر سر این پرونده پلیس هلند با پلیس و دادگستری دانمارک همکاری کرده است که در آن جا نیز اعضایی از این گروه باداشت شده‌اند.

به‌گزارش رویترز، دانمارک نیز روز دوشنبه اعلام کرد که سه عضو گروه الاحوازیه را به ظن جاسوسی برای عربستان سعودی بازداشت کرده است.

آن‌ها پیش از این نیز به دلیل حمایت از عملیات تروریستی در ایران در سال ۲۰۱۸ متهم شده بودند.

فین بورچ اندرسون، رئیس سرویس اطلاعاتی دانمارک (PET) به خبرنگاران گفت: «این سه نفر در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ اقدام به جاسوسی برای یک سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی کرده‌اند.»

این سه ایرانی تحت حفاظت پلیس بوده‌اند و یکی از آن‌ها هدف نقشه ترور در سال ۲۰۱۸ بود که توسط سرویس اطلاعاتی دانمارک پس از یک عملیات بزرگ از آن جلوگیری شد.

احمد مولا نیسی، یکی از بنیانگذاران الاحوازیه هشتم نوامبر ۲۰۱۷ در مقابل خانه‌اش در لاهه هلند به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد.

سرویس اطلاعاتی دانمارک گفته است که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار که در اکتبر سال ۲۰۱۸ در رابطه با این اقدام دستگیر شده بود همچنان در بازداشت است.

افزون بر این، سرویس اطلاعاتی دانمارک روز دوشنبه اعلام کرد که حکم بازداشت غیابی یکی از اعضای سازمان اطلاعات و امنیت ایران به ظن جاسوسی و همدستی در قتل سال ۲۰۱۸، صادر شد.

دولت ایران پیشتر هرگونه ارتباط خود با این اقدام  را رد کرده بود.

سال گذشته نیز پلیس دانمارک سه عضو گروه «الاحوازیه» را به‌ظن حمایت از حمله تروریستی در شهر اهواز بازداشت کرده بود.

تلویزیون الاحوازیه و جاسوس عراقی

پیش از این، زمانی که خبر دستگیری و محاکمه یک تبعه عراق در سوئد به جرم جاسوسی برای نهادهای اطلاعاتی ایران منتشر شد، شبکه تلویزیونی جنبش الاحوازیه واقع در شهر رایسویک (Rijswijk) در رسانه‌های هلند مورد بحث قرار گرفته بود.

دادستانی سوئد ۱۵ آبان / ۶ نوامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این تبعه ۴۶ ساله عراقی به بهانه اینکه قصد دارد گزارش‌هایی را در سایت‌های نزدیک به گروه الاحوازیه منتشر کند، به اعضا و طرفداران این گروه نزدیک شده و در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ اطلاعات مربوط به اعضا و طرفداران الاحوازیه، از جمله فیلم‌هایی از نشست‌های این گروه و یا تجمعات آن‌ها را در اختیار نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار داده است.

او برای نزدیک شدن به افراد گروه الاحوازیه به عنوان خبرنگار به هلند سفر کرده و در مراسم افتتاح ایستگاه تلویزیونی آن‌ها شرکت کرده بود. تحقیقات پلیس سوئد نشان داد او اطلاعات و عکس‌هایی هم از منزل یکی از اعضای گروه الاحوازیه در تلفنش داشت. او یک دستگاه تلفن هم برای تماس با یک فرد در ایران داشت که به صورت کدگذاری شده با آن تماس می‌گرفت.

این فرد اخیراً در سوئد محاکمه و به دو سال زندان محکوم شد.

گروه الاحوازیه پس‌ از حمله روز ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۷ به یک رژه نظامی در شهر اهواز که منجر به کشته و زخمی‌شدن بیش ‌از ۸۵ نفر، از جمله چند غیرنظامی شد، مسئولیت آن را به‌عهده گرفت. مقام‌های جمهوری اسلامی هم این گروه را مسئول اصلی حمله دانستند. اما کمی بعد، گروه دولت اسلامی (داعش)، با انتشار ویدیویی اعلام کرد که مهاجمان از اعضای این گروه بوده‌اند. چند روز بعد از آن، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای خبر داد که در حمله موشکی به یکی از پناهگاه‌های گروه داعش در سوریه، موفق شده است طراح اصلی حمله به اهواز را از پا درآورد.

«جنبش عربی آزادی‌بخش الاحوازیه» یا «حركة النضال العربي التحرير الأحواز» یک گروه تجزیه‌طلب مسلح اهوازی مخالف جمهوری اسلامی است. در برنامه این گروه، آزادسازی اهواز از آنچه «اشغال فارسی» نامیده شده و تلاش برای به رسمیت شناخته شدن «حق حاکمیت و استقلال ملت عرب احواز» و همچنین تأسیس "دولت عربی الاحواز» به‌عنوان بخشی از اهداف آن آمده است.

«گردان‌های شهید محی‌الدین آل‌ناصر»، شاخه نظامی این گروه، تا کنون مسئولیت چند اقدام مسلحانه را که به کشته و زخمی شدن شماری از افراد غیر مسلح انجامیده، به‌عهده گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    - برج: «شما دیگه چیزی مشاهده نمی‌کنید؟!» خلبان: «مهندس جان، انفجار بود… یک نور بسیار بزرگی اونجا ما دیدیم. نمی‌دونم چی بود واقعا.» برج: «…» (دروغ چرا تا قبرآآآ...!!) خلبان: «برای ما نرماله همه چی؟» برج: «آره فکر نکنم مشکلی برای شما باشه!.» (کار کاره انگلیسهاست ؟!) خلبان: «انشالله، مرسی!!.» - چندین هواپیما قبل از هواپیمای اوکراین پرواز کردند مثل هواپیمای رهبران حماس و چند هواپیما نیز در حال نشستن بودند مثل پرواز آسمان ولی اینها ماشین موشک انداز را در مسیرهواپیمای اوکراین قراردادند تا با زدن آن انتقام سخت از دشمن بگیرند (ایرانیهای تحصیلکرده مهاجر که دهها نفرشان در زندانهای حکومت به گروگان گرفته شده اند)! و همان روز افشای این نوار رییس اتحادیه اروپا به دستبوسی دروغ گویان(پینو کیو) آمده بود تا شاید اینها از بمب و موشک دست بردارندولی با دماغ آویزان برگشت!