ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات مجلس: اختلاف اصول‌گرایان بر سر لیست‌های انتخاباتی

اصول‌گرایان آسوده‌خاطر در حال ارائه لیست‌های انتخاباتی هستند اما با اختلافات درون جناجی نیز دست به گریبان‌اند. جبهه پایداری یک فهرست جدا برای انتخابات مجلس در تهران منتشر کرده است.

به زودی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند برگزار می‌شود. شورای نگهبان بعد از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب عملاً راه را برای بسیاری از تحرکات سیاسی در آستانه انتخابات بسته و فضا را در اختیار نیروهای جناح اصول‌گرا، ــ از حلقه قالیباف‌ تا احمدی‌نژادی‌ها و جبهه پایداری‌ ــ قرار داده است. اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند از ارائه لیست و هرگونه ائتلافی خودداری خواهند کرد. هرچند اصول‌گرایان با خاطری آسوده در حال ارائه لیست‌های انتخاباتی هستند، همزمان با اختلافات درون جناجی نیز دست به گریبان‌اند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند برگزار می‌شود

جبهه پایداری که نمایندگانی در فهرست شورای ائتلاف اصول‌گرایان داشت، یک فهرست جدا برای انتخابات مجلس در تهران منتشر کرده است.

جمعه ۱۱ بهمن «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» (شانا) از لیست اولیه خود متشکل از ۹۰ نفر رونمایی کرد. در لیست ارائه‌شده شورای ائتلاف، می‌توان چهرهایی مانند محمدباقر قالیباف تا وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد و اعضای جبهه پایداری همچون مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل این جبهه و حمید رسایی را مشاهده کرد.

نام اعضای جبهه پایداری در حالی در میان لیست شورای ائتلاف نیروهای ائتلاف، متشکل از جریان‌ها و احزاب اصول‌گرا به چشم می‌خورد که پیش‌تر اعلام کرده بود در لیست ائتلاف اصول‌گرایان شرکت نخواهند کرد.

در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، همچنین اسم ۱۸ کاندید زن دیده می‌شود، از جمله زهره الهیان، نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و الهه راستگو، از اعضای حزب اسلامی کار.

اختلافات پایداری با دیگر اصول‌گرایان بر سر ارائه لیست انتخاباتی

جبهه پایداری یک پای ثابت اختلاف با دیگر جریان‌های اصول‌گرایان است. جبهه پایداری پیش‌تر اعلام کرده بود درصدد ارائه لیست مستقل انتخاباتی برای «حضور پرشور» در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و در ائتلاف اصول‌گرایان شرکت نخواهد کرد.

جبهه پایداری پیش از ثبت‌نام کاندیداهای انتخاباتی و مشخص شدن آنها، اعلام کرده بود قصد ارائه لیست مستقل انتخاباتی دارد.

مرتضی آقاتهرانی دوشنبه ۱۳ آبان در گفت‌وگو با رجانیوز، نزدیک به اصول‌گرایان تندرو، در واکنش به شکل‌گیری شورای ائتلاف و برخی ائتلاف‌های اصول‌گرایان گفته بود: «به ائتلافی که در آن پدرسالاری وجود داشته باشد، ورود نخواهیم کرد».

محمدناصر سقای‌بی‌ریا، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری نیز گفته بود: «گفتمان اصول‌گرایی منسوخ شده و اکنون گفتمان نیروهای انقلاب مطرح است».

اکنون که تنها چند روز از ارائه لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گذشته، تنش‌ها بین جبهه پایداری و دیگر اصول‌گرایان در انتخابات مجلس شدت گرفته است.

آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری، یک‌شنیه ۱۳ بهمن در دومین روز از «هجدهمین دوره‌ آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر»، درباره ارائه لیست واحد اصول‌گرایان گفت:

«وحدت به معنای عدم مخالفت با یک‌دیگر نیست و ارائه لیست‌هایی با افراد مختلف، وحدت را نفی نمی‌کند. هرچند ایده‌آل ارائه لیست مشترک است. در اسلام نگاه ناسیونالیستی و قبیله‌ای پذیرفته شده نیست، در انتخاب نماینده باید صرفا به اصلح بودن و شایسته بودن نماینده توجه کرد.»

در همین راستا و تنها سه روز پس از رونمایی از لیست ۹۰ نفره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، جبهه پایداری با انتشار بیانیه‌ای، لیست ۶۰ نفره نامزد‌های خود برای رسیدن به لیست نهایی در حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را اعلام کرد.

مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، در واکنشی تند نسبت به سخنان دبیرکل جبهه پایداری و لیست ۶۰ نفره ارائه شده از جانب آنها گفت:

«معنی این حرف پایداری را که دو لیست باشیم، باز هم متحدیم، نمی‌دانم. شورای ائتلاف فهرست و لیستی که از مجموعه احزاب و تشکل‌های کنونی می‌دهد به عنوان لیست اصلی خواهد بود. از همه هم دعوت و دست و پای همه بوسیده شده تا بیایند با هم متحد باشیم. تا حالا هم عموم گروه‌ها به شورای ائتلاف پیوسته‌اند؛ معنی وحدت همین است.»

مهدی چمران تأکید کرد لیست اصلی اصول‌گرایان، فهرست شورای ائتلاف خواهد بود.

در میان کشمکش‌ها برای ائتلاف و ارائه لیست انتخاباتی مشترک، دوشنبه ۱۴ بهمن مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این اظهارنظرها و رونمایی از لیست اولیه ۹۰ نفره ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: «از ابتدا هم درباره ورود به این لیست صحبتی نشده بود، البته ما هنوز هم ترجیح‌مان ارائه لیست واحد است و اگر هم نشد بهتر است اشتراکات لیست‌هایمان بسیار زیاد باشد.»

سخنگوی جبهه پایداری گفت تعدد لیست‌های انتخاباتی می‌تواند به افزایش «شور انتخاباتی» بینجامد.

مصباح یزدی، رهبر فکری جبهه پایداری، در پاسخ به انتقادها از پایداری‌ها از جانب دیگر جریان‌های اصول‌گرا گفت: «انتظار تخریب‌ جبهه پایداری از سوی دوستان را نداشتیم.» مصباح یزدی این انتقادها را رفتارهای نامناسب و تخریبی علیه جبهه پایداری خواند:

«به طور خلاصه علّت این تخریب‌ها از دو حال خارج نیست، یک اینکه کسانی هستند که این برداشتی را که ما از اسلام و انقلاب و امام و فرمایش‌های امام (ره) داریم، قبول ندارند و ما اختلاف مبنایی اصلی [با آنها] داریم؛ ما دنبال یک چیزی هستیم و آنها دنبال یک چیز دیگر. برخی هم اینطور نیستند و از لحاظ فکری و نظری چندان مخالف نیستند، اما در عمل وقتی پای منافع در کار می‌آید، کم می‌آورند.»

مهدی چمران اما در رد ادعاهای مصباح یزدی اظهار داشت که آنها فقط جبهه پایداری را به وحدت دعوت کرده‌اند:

«شورای ائتلاف همیشه دوستان جبهه پایداری را به وحدت دعوت کرده و غیر از این صحبت دیگری را درباره جبهه پایداری مطرح نکرده است. اگر کسانی هم صحبت‌هایی درباره جبهه پایداری کردند ربطی به شورای ائتلاف ندارد.»

احمدی‌نژادی‌ها در لیست ائتلافی نیروهای انقلاب

در روزهای گذشته تایید صلاحیت کاندیداهایی که به حلقه یاران محمود احمدی‌نژاد منتسب می‌شوند،‌ و یا وزیران دولت‌های او بوده‌اند، در صدر اخبار انتخابات قرار گرفت.

بسیاری از رسانه‌های داخلی خبر از ارائه لیست مستقل احمدی‌نژادی‌ها می‌دادند. اما دو یار اصلی محمود احمدی‌نژاد، یعنی اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی همچنان غایب هستند و عبدالرضا داوری، مشاور احمدی‌نژاد تنها چهره‌ای بود که رسما از جریان بهار برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس ثبت نام کرد، اما صلاحیتش از سوی شورای نگهبان تایید نشد.

برخی شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، دانشگاهی و رسانه‌ای با عنوان «لیست مردمی پویش گام دومی دعوت جوانان انقلابی از نیروهای متخصص ولایی برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم» فهرستی مشترک منتشر کردند. در لیست مذکور نام مدیران ارشد و میانی ۶ سال نخست دولت محمود احمدی‌نژاد و برخی چهره‌های فرهنگی و رسانه‌ ای اصول‌گرا همچون، احمد وحیدی به عنوان سرلیست، وحید جلیلی، علی باقری، مهدی محمدی، حسین آبنیکی، فواد ایزدی، یاسر جبرائیلی، محمد صادق کوشکی و محمد هادی زاهدی دیده می‌شد. همین امر شائبه حضور احمدی‌نژادی‌ها و ارائه لیست مستقل انتخاباتی را بیشتر کرد.

با این حال بسیاری از نزدیکان به محمود احمدی‌نژاد، نسبت چنین فهرست‌هایی را به جریان بهار قویا رد کردند و آن را گمانه‌زنی رسانه‌ای خواندند. وحید هروآبادی، فعال سیاسی نزدیک به جریان بهار، چهارشنبه دوم بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره ارائه چنین لیست‌هایی گفت:

«انتشار لیستی تحت عنوان “بهار خدمت” فقط گمانه‌زنی رسانه‌هاست، آقای احمدی‌نژاد اگر موضعی داشته باشد، خودش اعلام خواهد کرد و دوستان ما در جریان بهار در حال‌ حاضر هیچ فعالیتی در راستای این که لیست منتشر کنند، ندارند.»

اکنون که احمدی‌نژادی‌ها از ارائه لیست مستقل صرف نظر کرده‌اند، اسامی بسیاری از آنها در لیست ۹۰ نفره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به چشم می‌خورد.

با در نظر داشتن چنین شرایطی و اختلافات شدید میان گروه‌های مختلف جناح اصول‌گرا، باید دید تکلیف لیست انتخاباتی نهایی آنها به کجا خواهد کشید. در شرایطی که تنها رقیب جدی آنها، یعنی اصلاح‌طلبان نه تنها اکثر کاندیداهای مورد نظرشان تایید صلاحیت نشده‌اند، بلکه در شرایط فعلی از ارائه هرگونه لیست و ائتلافی خودداری می‌کنند.

آذر منصوری، دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری یک‌شنبه ۱۳ بهمن در گفت‌وگو با ایرنا درباره تاثیر تاییدصلاحیت حدود ۲ هزارنفر از داوطلبان در آخرین بررسی شورای نگهبان بر کیفیت مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات، گفت: «راهبرد ما فعلا عدم ارائه لیست است، چنانچه در حوزه‌های انتخابیه چهره شاخص اصلاح‌طلب داشته باشیم آن را اعلام می‌کنیم در غیر این صورت داوطلبی را معرفی نمی‌کنیم.»

برای بزرگ شدن اینفوگرافیک بر روی آن کلیک کنید

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.