ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌وگوهای ظریف و بورل درباره برجام و نفوذ منطقه‌ای ایران به پایان رسید

کانال مالی تجارت ایران و اروپا و تحولات در یمن و عراق و سوریه از مهم‌ترین محورهای این مذاکرات بود که در دو دور برگزار شد.

محمد جواد ظریف و جوزپ بورل در تهران در دو دور گفت‌وگو کردند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دوشنبه ۱۴ بهمن : گفت‌وگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپابا محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در تهران

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای نخستین بار در سمت جدید در صدر هیأتی از جمله هلگا اشمید معاونش به ایران سفر کرده است، بعدازظهر دوشنبه ۱۴ بهمن با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این رایزنی‌ها سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه و غلامحسین دهقانی سفیر جدید ایران در بروکسل نیز حضور داشتند.

طرفین در این دیدار در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه با اتحادیه اروپا، برجام و نیز مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.  شرایط در منطقه خلیج فارس با توجه به تنش ایران و آمریکا، طرح صلح خاورمیانه دولت ترامپ موسوم به «معامله قرن» و پیامدهای آن برای خاورمیانه، کانال مالی تجارت ایران و اروپا موسوم به اینستکس، برجام و تحولات در یمن و عراق و سوریه از مهم‌ترین موضوعات گفت‌وگوهای ظریف با بورل بود. این گفت‌وگوها در دو دور انجام شد.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح امروز اعلام کرده بود که گفت‌‌وگوها با هیأت اروپایی صریح است. به‌گفته موسوی ظریف در یک نامه‌ ۱۴ صفحه‌ای «حقوقی و مستدل» رئیکرد کشورهای اروپایی نسبت به توافق هسته‌ای با ایران را به چالش کشیده است.

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همزمان با دیدار هیأت اروپایی و ایرانی در تهران، در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت:

«ما دلخوش و امیدوار به نتیجه این سفر نیستیم. اگر فرستاده اروپا بخواهد تنها به وقت‌کشی پرداخته و از ما امتیاز بگیرد قطعاً تسلیم خواسته‌های نامشروع اروپا نخواهیم شد.»

ایران تاکنون در پنج گام به تدریج تعهدات خود در برجام را متوقف کرده است. سه قدرت اروپایی نیز بر اساس ماده ۳۶ برجام ساز و کار حل اختلاف را فعال کرده‌اند. جوزپ بورل اعلام کرد که ساز و کار حل و فصل اختلافات نه برای تحریم ایران، بلکه برای «حفظ برجام» فعال می‌شود. اتحادیه اروپا به ایران ۶۰ روز فرصت داده بود که به توقف تعهدات خود در برجام خاتمه دهد و به توافق بازگردد. این مدت اما تمدید شد.

 بورل بعد از دیبدار و گفت‌وگو با ظریف، با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دیدار کرد.  گفت‌وگو با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در دستور سفر مسئول سیاست خارجی اتجادیه اروپا به ایران قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • amir

    در قیام مردم سوریه ویا عراق (پس از جنگ اول خلیج) بیش از هفتاد درصد مردم (نه سه و نیم درصد) زن و بچه و پیر و جوان به خیابانها آمدند اما چیزی جز گلوله و بمب و موشک و شیمیایی نصیب آنها نشد. بسیار بدیهی است که مردم با دست خالی هرگز قادر به سرنگونی حکومتهای دیکتاتوری سرکوبگر نیستند؛ حتی حکومتهای بسیار ضعیفتر مثل صدام یا اسد؛ چه برسد به رژیم اهریمنی جمهوری اسلامی با حامیان غربی و شرقی بیشمار خود. تاکید بر سرنگونی حکومت توسط خود مردم تنها بهانه تراشی برای جلوگیری از تغییر رژیم و اصرار به بقای آن است. مشابه همان بهانه ای که اوباما با آن ملت سوریه را در چنگال جلادان اسد تنها گذاشت و یا بوش پدر مردم عراق را در مسلخ صدام. مردم ایران از این میترسند که ترامپ نیز با شانه خالی کردن از درگیری نظامی با رژیم میخواهد رژیم را با هزینه سنگین مردم زیر فشار بگذارد تا با اصلاح برخی تندرویها (تهدید کننده منافع غرب) همچون گذشته تنها نقش یک مترسک سودآور را در خاورمیانه بازی کنند و نه بیشتر.