ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیام پمپئو به اروپا و آسیای میانه: از چین برحذر باید بود

پمپئو در سفر به اروپا و آسیای میانه، سابقه حقوق بشر در چین را محکوم و از «شیوه‌های تجاوزگرانه» در تجارت پکن انتقاد کرد و از میزبانان خود خواست تا در سرمایه‌گذاری و نفوذ چینی‌ها محتاط باشند.

وزیر خارجه آمریکا در طول هفته گذشته از ۵ کشور بازدید کرد، از متحد دیرینه آمریکا، بریتانیا تا جمهوری‌های شوروی سابق در آسیای میانه. اما پیامی که او به میزبانانش داد یکسان بود: از چین برحذر باید بود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

به‌گزارش آسوشیتدپرس، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به اروپا و آسیای میانه، سابقه چین در نقض حقوق بشر را محکوم کرد، از «شیوه‌های تجاوزگرانه» تجارت چین انتقاد کرد و از میزبانان خود خواست تا در مورد سرمایه‌گذاری و نفوذ چینی‌ها محتاط باشند. پمپئو هشدار داد که چین با ایجاد شبکه‌های بی‌سیم با سرعت بالا نسل بعدی کشورهای در حال توسعه را تهدید می‌کند.

پمپئو هفته گذشته در لندن گفت: «حزب کمونیست چین معرف تهدید اصلی زمان ماست.» او درست چند روز پس از آن‌که اتحادیه اروپا رهنمودهای امنیتی خود برای شبکه‌های ارتباطی G5 چین را اعلام کرد این سخنان را ایراد کرد. اروپا از ممنوعیت شرکت چینی هواوی دور نیست.

تنش تجاری بین چین و آمریکا موجب شد، هواوی و ۷۰ شرکت وابسته به آن در لیست سیاه آمریکا قرار گیرند.

آمریکا معتقد است توسعه هواوی، امنیت این کشور را به خطر انداخته و برای زیرساخت‌های مخابراتی ایالات متحده تهدید محسوب می‌شود.

چین تا سال ۲۰۲۵ میلادی، ۱۵۰ میلیارد دلار در حوزه‌های شبکه‌های ارتباطی G5 سرمایه‌گذاری می‌کند که سامانه‌های بی‌سیم وایرلس، حدود سه چهارم این سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که تا آن زمان حدود ۲۸ درصد ارتباطات چین بر پایه‌ این فن‌آوری انجام شود و این به تنهایی یک سوم ارتباطات G5 جهان را شامل می‌شود.

هواوی به تنهایی ۱۵۰ هزار ایستگاه پایه را به بیش از ۵۰ کشور و منطقه جهان صادر کرده است، که این تعداد تا پایان سال گذشته میلادی به ۵۰۰ هزار دستگاه رسید.

لفاظی تند پمپئو در این سفرها همزمان با گسترش سریع ویروس جدید کرونا که از چین سرچشمه گرفته و رشد جهانی را تهدید می‌کند، بر نگرانی‌های او از این کشور و پیروزی‌های دیپلماتیک و تجاری اخیر تأکید دارد.

اظهارات پمپئو با زبان مصالحه‌جوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مورد چین متناقض است. این تفاوت تا حدودی به این دلیل است که ترامپ در تلاش است در گفت‌وگو با شی جین‌‌پینگ، همتای چینی خود معامله تجاری با چین را به پیش ببرد. هنگامی که ترامپ ماه گذشته مرحله نخست توافق‌نامه تجاری را امضا کرد، شی را «دوست بسیار خوب» خود نامید و گفت قصد دارد در آینده‌ای نه چندان دور از چین دیدار کند. ترامپ همچنین گفت که او و شی «رابطه باورنکردنی برقرار کرده‌اند».

اظهارات پمپئو در لندن و همچنین گفته‌های مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد چین، نمایانگر رویکرد واقعی آمریکا به این کشور است: به‌گفته آن‌ها چین اقلیت‌ اویغور، مسلمانان ساکن در غرب استان شین‌جیانگ غربی را سرکوب می‌کند، «تجارت غارتگرانه» انجام می‌دهد و با پروژه‌های توسعه‌‌طلبانه کشورهای کوچک و فقیر را در معرض خطر قرار می‌دهد.

سفر پمپئو به بریتانیا درست ۴۸ ساعت پس از آن صورت گرفت که این کشورِ که مشتاق به معامله تجاری گسترده با آمریکا پس از برگزیت است، تهدیدهای آمریکا را نادیده گرفت و به هواوی اجازه داد در شبکه G5 خود نقشی داشته باشد.

ایالات متحده رایزنی با متحدان اروپایی خود برای ممنوعیت شرکت هواوی را بدین خاطر پیش می‌برد که از شنود الکترونیکی دولت چین نگران است. مقامات آمریکا همچنین نگران این هستند که شبکه‌های G5 به نرم‌افزاری متکی باشند که آن‌ها را آسیب‌پذیر سازد. آن‌ها بارها هشدار داده‌اند که متحدانشان در تبادل اطلاعات استفاده از هواوی را کنار بگذارند. شرکت هواوی این ادعاها را رد کرده است.

پمپئو از اقدام بریتانیا متأثر شد اما هنوز امیدوار است «روابط ویژه ایالات متحده و بریتانیا» حفظ و تقویت شود. او از تهدید به اشتراک‌گذاری اطلاعات عقب‌نشینی کرد و گفت اطمینان دارد که راهی برای جلوگیری از آن یافت می‌شود.

او روشن کرد که دولت ترامپ همچنان از لحاظ نظامی و دیپلماتیک به مقابله با چین در جبهه‌های مختلف از جمله تجارت، زیرساخت‌ها و فن‌آوری ادامه خواهد داد، حتی اگر دولت مرحله دوم توافق گسترده تجاری با چین را دنبال کند.

پمپئو گفت: "ما (غرب) باید به‌طور جمعی اطمینان حاصل کنیم که قرن بعد براساس اصول دموکراتیک غربی اداره می‌شود و این یک تلاش هماهنگ نه تنها توسط ایالات متحده بلکه توسط همه کسانی که عاشق آزادی هستند، و گرایش به دموکراسی و قانون را دارند تا اطمینان حاصل کنند که این یک الگوی غالب برای جهان در قرن آینده خواهد بود.»

در آسیای میانه پمپئو از چند کشور که سه کشور آن با چین مرز مشترک دارند دیدار کرد و نقض حقوق بشر در چین را محکوم کرد.

وزیر خارجه آمریکا یکشنبه گذشته در قزاقستان گفت: «ایالات متحده از همه کشورها می‌خواهد تا برای پایان سریع سرکوب‌ها[ی چین]، به ما بپیوندند. ما به سادگی از آن‌ها می‌خواهیم برای کسانی که می‌خواهند از چین فرار کنند پناهندگی‌ امن فراهم کنند. از کرامت انسانی حفاظت کنند، فقط آن‌چه را که درست است انجام دهند.»

روز دوشنبه در ازبکستان، پمپئو از مزایای آسیای میانه برای انجام تجارت با ایالات متحده و نه چین سخن گفت. او گفت: «آن‌چه ما از آ‌ن‌ها می‌خواهیم انجام دهند و آن‌چه آمریکا انجام می‌دهد حمایت از ظرفیت آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های درست است، برای داشتن سرمایه‌گذاری‌های شفاف و قانونی.»

پمپئو افزود: «ما به طور مداوم فواید سرمایه‌گذاری آمریکا را یادآور می‌شویم و به آن‌ها در مورد حمایت‌های دولتی و سیاست‌های معاملاتی از نوع چین هشدار می‌دهیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.