ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق بر سر تمدید جدول زمانی مکانیسم حل اختلاف در برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که قرار است دستاورد سفر خود به ایران را با واشنگتن در میان بگذارد.   

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه ۴ ژانویه/ ۱۵ بهمن در پایان سفرش به ایران در یک نشست خبری اعلام  کرد که هدفش از این سفر افزایش ثبات در خاورمیانه و اعتمادسازی در بازیگران منطقه بوده است. بورل اعلام کرد که اتحادیه اروپا خواهان تمدید جدول زمانی مکانیسم حل اختلاف در برجام است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این موضوع را با واشنگتن در میان می‌گذارد.

دیدار جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در تهران

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفرش به خاورمیانه با وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ایران دیدار و گفت‌وگو کرده بود. روز گذشته بورل در مذاکراتی که در دو دور طولانی با ظریف انجام داد، نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و برنامه هسته‌ای ایران را به بحث گذاشت. پیش از این دیدار ظریف در یک نامه چهارده صفحه‌ای مواضع اتحادیه اروپا در قبال برنامه هسته‌ای ایران را به چالش کشیده بود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری خود اعلام کرد که این گفت‌وگوها با هدف افزایش ثبات در منطقه انجام شده و در همین راستا هم قصد دارد جمعه این هفته به واشنگتن سفر کند:

«تماس‌ها را برقرار کردیم تا بررسی کنیم که چه اقدامی را می‌توانیم برای ایجاد ثبات در خاورمیانه و دستیابی به درک متقابل به کار گیریم و همچنین ایجاد اعتماد کنیم.»

ایران تاکنون در پنج گام به تدریج تعهدات خود در برجام را متوقف کرده است. سه قدرت اروپایی نیز بر اساس ماده ۳۶ برجام ساز و کار حل اختلاف را فعال کرده‌اند. بورل یک بار دیگر به تأکید اعلام کرد که هدف اروپا در وهله نخست حفظ برجام است:

«اروپا قصد ندارد با فعال کردن مکانیسم حل اختلاف برجام به این توافق پایان دهد بلکه هدف اول، زنده نگه داشتن این توافق است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نشست خبری خود درباره رایزنی‌ها با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی گفت:

«مسئله‌ای که درباره آن با مقام‌های ایرانی نیز صحبت کردم این بود که بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی [از تأسیسات هسته‌ای ایران] باید تداوم داشته باشد. آژانس تنها نهادی است که می‌تواند وضعیت واقعی تحولات هسته‌ای ایران را تأیید کند. ما انتظار گام‌های مثبت در زمینه فعالیت هسته‌ای ایران را داریم و ایران نیز انتظار دارد اتفاقات مثبتی در زمینه اقتصادی روی دهد و این مسئله‌ای است که قصد داریم طی هفته‌های آتی یا بیشتر بر روی آن کار کنیم.»

برای این منظور اتحادیه اروپا خواهان تمدید جدول زمانی مکانیسم حل اختلاف در برجام است که در حال حاضر بر اساس توافق موجود به طرفین ۶۰ روز مهلت می‌دهد که اختلافات را از میان بردارند.

اوایل بهمن سال جاری برایان هوک، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با شرق‌الاوسط چهار محور توافق جدیدی را که دولت ترامپ و بریتانیا به عنوان جایگزین برجام پیشنهاد داده‌اند مشخص کرد: عدم غنی‌سازی اورانیوم در ایران، پایان آزمایش موشک‌های بالستیک، توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های منطقه‌ای، پایان سیاست گروگان‌گیری. فرانسه نیز بارها اعلام کرده که خواهان نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نشست خبری خود درباره مکمل‌های برجام گفت:

«برخی به دنبال گسترش این توافق هستند. اما این موضوع به من به عنوان هماهنگ کننده این توافق هسته‌ای، مربوط نمی‌شود.اگر خواستار گسترش این توافق هستید، انجام دهید اما هماهنگ‌کننده توافق مسئولیت مدیریت توافقی را دارد که مورد تأیید قرار گرفته است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    - برج: «شما دیگه چیزی مشاهده نمی‌کنید؟!» خلبان: «مهندس جان، انفجار بود… یک نور بسیار بزرگی اونجا ما دیدیم. نمی‌دونم چی بود واقعا.» برج: «…» (دروغ چرا تا قبرآآآ...ما که چیزی ندیدیم!!) خلبان: «برای ما نرماله همه چی؟» برج: «آره فکر نکنم مشکلی برای شما باشه!.» ( هرچی بود ؛کار کاره انگلیسها بود نه دوستان عزیزترمان - روسها ؟!) خلبان: «انشالله، مرسی!!.» - چندین هواپیما قبل از هواپیمای اوکراین پرواز کردند مثل هواپیمای رهبران حماس و چند هواپیما نیز در حال نشستن بودند مثل پرواز آسمان ولی اینها ماشین موشک انداز را در مسیرهواپیمای اوکراین قراردادند تا با زدن آن انتقام سخت از دشمن بگیرند (ایرانیهای تحصیلکرده مهاجر که دهها نفرشان در زندانهای حکومت به گروگان گرفته شده اند)! و همان روز افشای این نوار رییس اتحادیه اروپا به دستبوسی دروغ گویان(پینو کیو) آمده بود تا شاید اینها از بمب و موشک دست بردارندولی با دماغ آویزان برگشت!