ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خط و نشان اردوغان برای اسد

اردوغان می‌گوید ترکیه از ادلب صرف نظر نمی‌کند. او از روسیه خواست ارتش سوریه را مهار کند. روسیه آنکارا را به انتقال ستیزه‌جویان از شمال سوریه به لیبی متهم کرد.

در پی حملات متقابل ارتش ترکیه و نیروهای دولتی سوریه در استان ادلب، ترکیه از روسیه درخواست کرد که نیروهای سوریه را مهار کند. در همان حال رجب طیب اردوغان اعلام کرد ارتش ترکیه به عملیات خود ادامه می‌دهد و اجازه نخواهد داد که نیروهای بشار اسد در ادلب پیشروی کنند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با انتقاد از عدم پایبندی دولت ترکیه به تعهدات خود در ذیل توافقات سوچی و آستانه، آنکارا را متهم به انتقال «تروریست‌ها» از ادلب به لیبی کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

سه‌شنبه ۱۵ بهمن / ۴ فوریه، یک روز پس از کشته شدن هفت سرباز و یک غیرنظامی ترکیه در حمله نیروهای سوریه به استان ادلب، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در هواپیمایی که او را از اوکراین بازمی‌گرداند به خبرنگاران گفت: «ترکیه به عملیات نظارت خود در ادلب سوریه ادامه خواهد داد و به دولت سوریه اجازه پیشروی در منطقه ادلب را نخواهد داد.»

اردوغان تأکید کرد که حمله به سربازان ترکیه در ادلب توسط نیروهای رژیم سوریه «نقض آشکار» توافق‌نامه مربوط ادلب است.

او با اشاره به عملیات تلافی‌جویانه روز گذشته ارتش ترکیه علیه نیروهای سوری گفت: «عملیاتی که انجام شد به‌نظرم درس مهمی بود. ما با قاطعیت ادامه خواهیم داد.»

تبادل آتش بین ترکیه و سوریه چند ساعت پس از ورود یک کاروان بزرگ نظامی ترکیه به استان ادلب، آخرین سنگر شورشیان در سوریه، رخ داد. چنین درگیری‌های مستقیمی بین دو طرف نادر بوده است. اردوغان روز گذشته پیش از عزیمت به اوکراین گفته بود توپخانه ترکیه حدود ۴۶ هدف را در ادلب مورد حمله قرار داد. او با بیان ‌این‌که هواپیماهای جنگی ترکیه نیز درگیر شدند، ادعا کرد که طرف سوری بین ۳۰ تا ۳۵ نفر تلفات داشته‌ است اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن شش نظامی سوری در این درگیری خبر داد.

اردوغان روز سه‌شنبه درباره روسیه نیز اعلام کرد که ترکیه نیازی نمی‌بیند در ارتباط با سوریه وارد اختلافات گسترده با روسیه شود: «بدون خشم اختلافات را بررسی و حل می‌کنیم. ما با روسیه اقدامات استراتژیک بسیار جدی داریم.»

در همین حال مولود چاووش‌اوغلو، روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن / ۴ فوریه از روسیه خواست تا نیروهای سوریه در ادلب را مهار کند. او گفت: «من به همتای خود سرگئی لاوروف گفتم که رژیم سوریه به پست‌های نظارت ما در اطراف ادلب حملات تحریک‌آمیزی کرده است. در صورت ادامه این اقدامات، تلافی خواهیم کرد و آن‌ها (روس‌ها) باید هر چه سریعتر رژیم را متوقف کنند. ما این بهانه را هم نمی‌پذیریم که "نمی‌توانیم رژیم را کاملاً کنترل کنیم"».

سرگئی لاوروف نیز شامگاه سه‌شنبه در مورد حمله نیروهای سوریه به مواضع ارتش ترکیه گفت: «مسکو تحرکات ارتش ترکیه را نتوانست به ارتش سوریه ابلاغ کند و این کوتاهی از سوی ترکیه بود، زیرا این کشور روسیه را در جریان این تحرکات قرار نداده بود.»

لاوروف از ترکیه خواست با جدیت توافق‌ سوچی در مورد استان ادلب را که خواهان جداسازی شورشیان مسلح از مخالفان میانه‌رو است، اجرا کند. وزیر خارجه روسیه آنکارا را متهم کرد که صدها ستیزه‌جو را برای مشارکت در درگیری‌های لیبی از ادلب به این کشور منتقل کرده است.

روز سه‌شنبه یک مقام امنیتی ترکیه که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت آنکارا هیچ برنامه‌ای برای برداشتن ۱۲ پست نظارتی که در این منطقه به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه ۲۰۱۷ با روسیه و ایران ایجاد کرده است، ندارد، حتی اگر برخی از این پست‌ها اکنون در محاصره نیروهای دولت سوریه باشند.

او افزود: «اطلاعاتی وجود دارد که برخی از پست‌های ناظر توسط رژیم اسد محاصره شده‌اند، اما تهیه سلاح‌های جدید، تجهیزات و پشتیبانی نظامی به سمت ادلب همچنان ادامه دارد.»

ترکیه در حال ساختن سرپناهی برای آوارگان در نزدیکی مرز ترکیه است. اردوغان روز دوشنبه گفته بود تقریباً یک میلیون نفر به آن‌جا می‌روند.

دیوید سوانسون، سخنگوی منطقه‌ای سازمان ملل متحد گفت که ۵۲۰ هزار نفر از ابتدای ماه دسامبر آواره شده‌اند. او گفت احتمال می‌رود که ۲۸۰ هزار نفر دیگر از مراکز شهری در نزدیکی دو بزرگراه اصلی این منطقه به آن‌ها افزوده شوند..

ترکیه در حال حاضر میزبان ۳,۵ میلیون پناهنده سوری است و گسترش خشونت‌ها در ادلب نگرانی از افزایش شمار پناهجویان به سمت مرز ترکیه را بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جشن و‌ جُنگ شادی برای کودکان

    جشن و‌ جُنگ شادی برای کودکان گری‌سپی و سریکانی در کمپ واشوکانی. ▪️به همت کمیته فرهنگ‌ و هنر #حسکه و تل‌تمر جشن شادی برای کودکان گری‌سپی و سریکانی که در کمپ واشوکانی زندگی می‌کنند برگزار شد. ▪️پس از حمله ارتش اشغالگر ترکیه به سریکانی و گری‌سپی بسیاری از اهالی این دو شهر که آواره شدند هم‌اکنون در کمپ واشوکانی اسکان یافته‌اند. ◾️انقلاب روژاوا

  • هزاران پناهجو از ادلب وارد مناطق شمال و شرق سوریه شده‌اند

    ھەڤاڵ #شاهین (مظلوم کوبانی) فرمانده کل نیروهای سوریه دموکراتیک SDF گفت که هزاران پناهجو از ادلب وارد مناطق شمال و شرق سوریه شده‌اند. ▪️ھەڤاڵ شاهین ادامه داد که آنها پذیرای پناهجویان خواهند بود و در بر روی آنها باز است. ▪️‌پس از شدت گرفتن جنگ بین رژیم سوریه، ترکیه و نیروهای تحت حمایتش بهش زیادی از مردم ادلب به مناطق امن تحت حاکمیت SDF پناه برده‌اند. ◾️انقلاب روژاوا

  • تلاش‌ها برای آماده کردن کمپ برای پناهجویان ادلب در روژاوا ادامه دارد.

    تلاش‌ها برای آماده کردن کمپ برای پناهجویان ادلب در روژاوا ادامه دارد. ▪️مسئولان اداره خودمدیریتی دموکراتیک روژاوا برای پناهجویانی که به تازگی از #ادلب به مناطق امن تحت حاکمیت SDF وارد شده‌اند در حال آماده کردن کمپ‌های اسکان موقت هستند. ▪️پس از دور جدید جنگ‌ها در ادلب بین رژیم سوریه و ترکیه و گروه‌های تحت حمایتش تعداد زیادی از غیرنظامیان از ادلب خارج و خود را به روژاوا رسانده‌اند. ◾️انقلاب روژاوا

  • حمید

    رجب قلدر باز خواب نما شده حاکمان در کشورهای جهان سوم تا یک مقدار اقتصادشان رونق میگیرد دوچار توهم میشوند و این مباد ان باد گفتن شان شروع می شود. نمونه زنده ان همین سلطان رجب پاشای خودمان که هم نخست وزیر هم رئیس جمهور مادام العمر و هر کجا هم لازم باشد ملاباشی دولت. ترکها بعد از صده ها تنگدستی چند صباحی است که بازارشان موقتا رونق گرفته و رجب قلدر خان فیلش یاد هندوستان کرده یعنی (توهم زنده کردن دوباره امپراتوری عثمانی) اما بقول مملی خودمان که می گفت (هلو، اون ممه رو لولو برده) خلاصه به زودی ندا میاید که : رجب پاشا خوش گلده.

  • کارو

    اردوغان فشار را در ادلب به حد نهایی خود رسانده، برای اینکه بتواند با روسیه دربارۀ منطقۀ اشغالی مابین گریسپی و تل ابیض چانه زنی کند. اردوغان خودش هم می داند که نمی تواند در درازمدت ادلب را حفظ کند، اما قصد اشغال و سپس الحاق تمام مناطق کردنشین به خاک ترکیه را دارد. هدف اردوغان از اشغالگری در ادلب این نیست که گروه های سلفی را در آنجا حفظ کند، بلکه می خواهد مانع از واکنش اسد در مناطق اشغالی روژاوا بشود. همزمان با این حملات وحشیانه، نیروهای سلفی و جهادی وابسته به خودش را به روژاوااشغال می دهد و به نام مسکن پناهندگان سوری در آنجا اسکان می دهد و سعی میکند بافت قومی روژاوا را به هم بزند. پروژه های آپارتمان سازی و شهرک های پان-تورک نشین را در روژاوا دنبال می کند و به پیش می برد. مشغول ایجاد کمربند تورکی-عربی در مناطق اشغالی روژاوا است. متأسفانه رسانه ها تحلیل درستی از اوضاع ارائه نمیدهند، بیشتر اخبار را سانسور می کنند و نمی خواهند مخاطبانشان ارتباط بین رویدادها با یکدیگر را در قالب یک کل درک کنند.

  • آرمان

    دوران عجیبی است، گفتمان حاکم قلدری است. همه برای هم دیگه شاخ شونه میکشند. تمدن موش زائید.