ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واعظی فایل صوتی هواپیمای آسمان را بی‌اهمیت جلوه داد

سخنان واعظی درباره فایل صوتی منتشرشده از هواپیمای آسمان تکرار بیانیه سازمان هواپیمایی است. او می‌گوید این فایل را مسئولان ما در اختیار اوکراین قرار دادند و چیز پنهانی در آن نیست.

انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی خلبان دوم پرواز تهران - شیراز هواپیمایی آسمان همچنان مورد بحث است. به‌دنبال بیانیه سازمان هواپیمایی، محمود واعظی نیز می‌گوید این فایل را مسئولان ما در اختیار اوکراین قرار دادند و موضوع خاصی در آن مطرح نشده است. او بار دیگر از بی‌اطلاعی دولت و حسن روحانی از شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین سخن گفت.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران چهارشنبه ۱۶ بهمن در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره فایل صوتی منتشرشده در مورد هواپیمای اوکراین گفت: «خود مسئولان ما که با اوکراینی‌ها در تماس بودند این فایل را در اختیار آنان می‌گذارند و این چیز پنهانی نیست. خلبانان هر چیزی را می‌بینند با برج در میان می‌گذارند.»

واعظی در این‌باره افزود: «هیچ جای این فایل نمی‌گوید که موشک زده شده است می‌گوید من از کرج تهران را می‌بینم که یک نقطه نورانی در حرکت است که از برج می‌پرسد چیست که برج می‌گوید مشکلی نیست آن چیزی که الان در حال مطرح شدن است و بیشتر رسانه‌های خارجی از ایران آن را مطرح می‌کنند این است که مسئولان مطلع بودند قطعاً دولت مطلع نبود، رئیس‌جمهوری جمعه بعد از ظهر مطلع شد.»

در فایل صوتی که شبکه خبری یونیان در اوکراین آن را منتشر کرد، خلبان هواپیمایی آسمان که شاهد اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی است، به برج مراقبت می‌گوید که نور شلیک موشک و همچنین انفجار پس از آن را می‌بیند. برج مراقبت اما می‌گوید از موضوع بی‌اطلاع است و تلاش می‌کند با هواپیمای اوکراینی تماس بگیرد، اما موفق نمی‌شود. بسیاری این فایل صوتی را نشان‌دهنده آن دانستند که مقامات ایرانی از همان نخستین لحظات اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی از ماجرا آگاه بودند.

حتی بهرام پارسایی، نماینده شیراز و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز سه‌شنبه ۱۵ بهمن در این‌باره گفت: «پخش صدای ضبط شده خلبان هواپیمای آسمان در مسیر شیراز به تهران که از برج مراقبت گرفته شده، صراحتاً نشان می‌دهد سازمان هواپیمایی از دلایل وقوع حادثه خبر داشته و ابهامی در این موضوع وجود ندارد.»

محمود واعظی افزود: «اولین کسی که مطلع شد آقای عابدزاده (رئیس سازمان هواپیمایی کشوری) بود که تا آن موقع اطلاعی نداشت وگرنه برای حیثیت خودش هم که شده بود پنج‌شنبه شب با مردم طور دیگر صحبت می‌کرد در آن روز هم گفت همزمان به ما اطلاع دادند که نوری دیده شده است دولت با مردم صادق بوده و معترض بودیم که چرا به دولت اطلاع ندادند.»

به‌گفته واعظی «ستاد مشترک و گروهی از سپاه پاسداران همان موقع که مطلع شدند تیمی را درست کردند که تحقیق و بررسی کند و آن تیم حق نداشته اطلاعی را بیرون دهد مگر این که به جمع بندی برسد به دولت هم اطلاعی نداده است».

روز گذشته، سه‌شنبه ۱۵ بهمن سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد انتشار فایل صوتی مکالمه خلبان پرواز هواپیمایی آسمان با برج مراقبت واکنش نشان داد. این اطلاعیه فایل صوتی را «انحصاری» ندانسته و ضمن بیان این‌که همزمان با این مکالمه، سایر پروازهای تحت کنترل برج مراقبت پرواز نیز آن را شنیده‌اند، انتشار آن را «مغایر با مقررات بررسی سوانح هوایی» دانست.

در اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری آمده است: «خدمه پروازی شرکت هواپیمایی آسمان، به دلیل اشاره به کلمه موشک، جهت تشریح دقیق مشاهدات خود مورد مصاحبه قرار گرفته و اظهار داشتند نوری را در آسمان مشاهده نموده که حدود یک دقیقه و نیم در حال حرکت و گسترش بوده و سپس منفجر شد. خدمه پروازی بیان داشت که مدت زمان حرکت نور در آسمان به اندازه‌ای طولانی بوده که یکی دیگر از عوامل پروازی را به درون کابین دعوت و با او نیز مشورت کرده‌اند. اعضای گروه بعد از مشاهده فیلمِ آتش گرفتن هواپیما، نتیجه گرفتند که شیء رؤیت شده، همان هواپیمای آتش‌گرفته بوده که بعداً به زمین اصابت کرد و منفجر شد.»

سازمان هواپیمایی کشوری بر بی‌اطلاعی این سازمان از حمله موشکی به هواپیمای اوکراینی تأکید کرد و نوشت «تا قبل از اعلام اطلاعات رسمی از مراجع نظامی، احتمال آتش‌سوزی در هواپیما تشخیص داده شد» و چون درباره هر نوع فعالیت موشکی از مراجع پرسش شد و پاسخ جدیدی دریافت نشد، این سازمان نیز تا زمان تکمیل بررسی‌های کارشناسی اولیه، فرضیه اصابت موشک را منتفی دانسته ‌است».

بدین ترتیب بار دیگر گروهی از مسئولان حکومتی مسئولیت اطلاع از انهدام موشکی هواپیما توسط سپاه پاسداران را نپذیرفتند. در ارتباط با این واقعه هیچ یک از مسئولان حکومتی استعفا نداده‌اند.

چهارشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه، چند ساعت پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در خونخواهی قاسم سلیمانی، در اثر اصابت موشک سامانه پدافند هوایی سپاه، هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران منهدم شد. ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز از جمله ۵۷ نفر از اتباع کانادا در این فاجعه جان خود را از دست دادند. یشتر مسافران پرواز ۷۵۲ ایرانیان دو تابعیتی مقیم خارج از کشور بودند که برای دیدار با خانواده‌شان به ایران سفر کرده بودند. برخی از مسافران این پرواز دانش‌آموختگانی بودند که در ۱۹ دانشگاه کانادا کار و تحصیل می‌کردند. سپاه پاسداران و مقامات جمهوری اسلامی سه روز اصابت موشک به این هواپیما را انکار کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.