ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسرور بارزانی: حضور آمریکا در عراق ضروری است

نخست‌وزیر اقلیم کردستان می‌گوید داعش هنوز در منطقه حدود ۱۸ هزار نفر عضو دارد و خروج آمریکا از عراق تهدید آن‌ها را بیشتر می‌کند. او از استقرار سامانه پاتریوت نیز حمایت کرد.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مواضع خود درباره مسائل روز عراق را بیان کرد. او برخلاف ایران و پارلمان عراق، از حضور آمریکا در عراق دفاع کرد و گفت خطر داعش در منطقه همچنان باقی است. بارزانی همچنین اعلام کرد که با استقرار سامانه ضدموشکی پاتریوت آمریکا در خاک عراق مشکلی ندارد. او از کمک‌های ایران در مبارزه با داعش گفت اما متذکر شد که درباره این کمک‌ها «مبالغه» می‌شود. بارزانی از تنش بین ایران و آمریکا ابراز نگرانی کرد و ایران را «همسایه» و آمریکا را «دوست» کردها دانست.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با شبکه خبری «فرانس ۲۴» فرانسه

شبکه خبری «فرانس ۲۴» درباره مسائل مختلف عراق با مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق گفت‌وگویی اختصاصی انجام داد که در آن از جمله به مسائلی درباره ایران و آمریکا پرداخته شده است.

او درخواست خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق پس از کشته شدن قاسم سلیمانی را نادرست خواند و تصمیم پارلمان عراق در این زمینه را که در غیاب نمایندگان کُرد گرفته شد «عجولانه» دانست و گفت: «حضور آمریکا و متحدانش در عراق به دعوت دولت عراق انجام شده است و آن‌ها در جنگ در مناطق مختلف عراق و کمک به نیروهای پیشمرگه علیه داعش، کمک کرده‌اند. ما معتقدیم که حضور آن‌ها همچنان ضروری است زیرا داعش خطر بزرگی است و کاملاً شکست نخورده و نابود نشده است.»

به‌گفته بارزانی، براساس اطلاعاتی که کردها دارند حدود ۱۸ هزار نفر از نیروهای داعش و شاید بیشتر در منطقه همچنان حضور دارند و «داعش امروز بیشتر از سال ۲۰۱۳ و آغاز حملاتش برای برقراری خلافت، عضو دارد». به نظر بارزانی، مسائل اساسی که موجب تشکیل داعش و همکاری مردم با نیروهای آن شد نیز همچنان باقی است، از جمله نبود ثبات، رفاه اقتصادی و امنیت پایدار.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق قصد آمریکا پس از حملات ایران به پایگاه‌های نظامی این کشور و کشورهای غربی در عین الاسد و اربیل، برای استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت را «حق» آمریکا دانست و گفت: «آمریکا همچون هر دولت دیگری حق دفاع از خود را دارد. بنابر این به نظر من هر جا که پایگاه‌های نظامی آمریکا وجود دارد، این موضوع که چطور سامانه دفاعی خود را مستقر کند، به خود آمریکا و تصمیم آن‌ها بستگی دارد.»

بارزانی اعلام کرد که آمریکا در حال گفت‌وگو برای استقرار سامانه پاتریوت است و می‌خواهد از بغداد مجوز بگیرد اما کردها با آن مشکلی ندارند.

او درباره احتمال درگرفتن جنگ بین ایران و آمریکا گفت: «امیدوارم که جنگی در نگیرد زیرا به سود هیچ کس و به‌ویژه مردم نیست. ما درباره تشدید تنش‌ها بسیار نگران هستیم و امیدواریم که همه با صلح و مذاکره مشکلات را حل کنند.»

مسرور بارزانی در مورد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در عراق توسط نیروهای آمریکایی تنها به این گفته بسنده کرد که «این اقدام به آمریکایی‌ها مربوط است».

مسرور بارزانی درباره سخنان حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در هفتمین روز قتل قاسم سلیمانی که مقامات اقلیم کردستان را به‌دلیل نشان ندادن واکنش در خور در قبال ترور قاسم سلیمانی مورد سرزنش قرار داده بود، اظهارنظر کرد.

حسن نصرالله مدعی شده بود که مسعود بارزانی رئیس پیشین اقلیم کردستان و رهبر کنونی حزب دمکرات کردستان در زمان حملات داعش درمانده شده بود و از قاسم سلیمانی کمک گرفت. او گفته بود اقلیم كردستان مدیون قاسم سلیمانی است چون او خطر داعش را از اقلیم كردستان دور كرده است.

بارزانی سخنان حسن نصرالله را به دور از واقعیت خواند و گفت: «همه کردها و عرب‌هایی که رئیس‌جمهوری بارزانی را می‎شناسند این را می‌دانند که او نقش رهبری در جنگ با داعش را برعهده داشت، و در اغلب مواقع در کنار پیشمرگه‌ها در خط مقدم جنگ با داعش بود او نقشی کلیدی در شکست داعش داشت.»

مسرور بارزانی سپس درباره کمک‌های ایران به منطقه کردستان عراق در جنگ با داعش گفت: «در ابتدا وضعیت بسیار دشوار بود و ایرانی‌ها با ارسال برخی مهمات کمک کردند اما درباره کمکی که آن‌ها مدعی‌اش هستند، بسیار مبالغه شده است. ما از تمام کسانی که در جریان این دوره سخت کمک کردند، تشکر کردیم اما بسیاری از نیروهای ائتلاف جهانی هم به ما کمک کردند. این نیروهای پیشمرگه ما بودند که در خطوط مقدم جان خود را در راه شکست داعش و دفاع از کردستان و کل جهان فدا کردند.»

در پی ترور قاسم سلیمانی، دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مخالف تسویه حساب‌های خارجی در خاک عراق است و همین سیاست موجب قتل قاسم سلیمانی شد. دولت اقلیم کردستان عراق ضمن دعوت از تمام طرف‌ها به خویشتن‌داری از آن‌ها خواست که مشکلات خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند. این موضع دولت کردستان با واکنش‌های منفی ایران و هم‌پیمانانش روبه‌رو شد. آن‌ها از دولت اقلیم کردستان توقع داشتند که ضمن محکوم کردن آمریکا در جبهه ایران قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.