ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تقلای نمادین روحانی برای‌ اصلاح شورای نگهبان

روحانی گفته برخی گمان می‌کنند وظایفی بالاتر از خدا دارند. به امید نجات «نظام» از خودکامگی «ولایت»، دولت دستور تهیه لایحه همه‌پرسی برای اصلاح شورای نگهبان را صادر کرد.  

حدود دو هفته به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. به دلیل رد صلاحیت گسترده داوطلبان اصلاح‌طلب، از هم‌اکنون حتی پیش از برگزاری انتخابات، اصول‌گرایان با اختلاف‌هایی که در میان جناح‌های محتلف آن‌ها وجود دارد ۱۴۰ کرسی از کرسی‌های مجلس را در اختیار گرفته‌اند. با این حال حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دستور داد که لایحه‌ای برای اصلاح بخش نظارت بر انتخابات تهیه شود. لعیا جنیدی، معاون حقوقی روحانی به درخواست اسحاق جهانگیری تهیه این لایحه را به عهده گرفت. یک اقدام نمادین.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در پی نامه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به رییس جمهوری و درخواست ارائه لایحه قانونی به مجلس برای همه‌پرسی در خصوص تفسیر شورای نگهبان از اصل ۹۹ قانون اساسی، روحانی به جهانگیری دستور داد «لایحه‌ای برای اصلاح بخش نظارت با کمک جناب آقای دکتر رحمانی فضلی، سرکار خانم دکتر جنیدی و جناب آقای دکتر امیری حقوقی تهیه و ارائه شود.» بر همین اساس جهانگیری هم وظیفه تهیه این لایحه را به لعیا جنیدی، مشاور حقوقی دولت سپرد.

حزب اتحاد ۱۳ بهمن بعد از سخنرانی روحانی در همایش استانداران و فرمانداران در وزارت کشور نامه یاد شده را به روحانی نوشته بود. روحانی در طی آن سخنرانی خطاب به شورای نگهبان نسبت به تهدید رکن «جمهوریت» نظام و تبدیل انتخابات به تشریفات انتصاب هشدار داده بود. روحانی سه روز بعد از دریافت این نامه و فقط چند ساعت پس از سخنرانی خامنه‌ای دستور تهیه لایحه‌ای برای برگزاری همه‌پرسی درباره نظارت شورای نگهبان را صادر کرد. خامنه‌ای در سخنرانی روز گذشته خود در حمایت از شورای نگهبان گفته بود: «شورای نگهبان مرکب از شش فقیه عادل و شش حقوق‌دان برجسته منتخب مجلس، در قانون اساسی شأنی دارد و مجموعه‌ای قابل اعتماد است، چگونه انسان می‌تواند به‌راحتی این مجموعه را به غرض‌ورزی درباره برخی افراد متهم کند؟»

خامنه‌‌ای سپس با روش آشنای تحریک احساسات ملی مردم، در اظهاراتی کم‌سابقه از مردم خواسته بود که اگر او را دوست ندارند، اما ایران را دوست دارند پای صندوق رأی بیایند. شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح روز گذشته با انتشار یادداشتی یادآوری کرده بود که «اگر جاده دموکراسی از صندوق رای می‌گذرد، این صندوقِ تعیین چند نماینده بی‌اختیار نیست.» عبادی در پایان یادداشت خود نوشته بود:

«اگر قرار است صندوقی ما را به سمت دموکراسی پیش ببرد، صندوق تغییر ساختار سیاسی حکومت و عبور از قانون اساسی فعلی است.»

بر اساس اصل نود و نهم قانون اساسی، شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌پرسی را بر عهده دارد. حزب اتحاد در نامه‌اش به روحانی نوشته است در مقابل تفاسیر افراطی از اصل ۹۹ قانون اساسی از «اصل بن‌بست‌شکن، راهگشا و فصل‌الخطاب» همه‌پرسی و مراجعه به آراء عمومی استفاده کند.

عصر چهارشنبه روحانی در طی سخنانی در تالار وحدت گفته بود برخی گمان می‌کنند وظایف ولی فقیه بالاتر از خداوند است: «خداوند می‌گوید من می‌خواهم مسیر را روشن کنم و شما باید انتخاب کنید. انتخابگر بودن بسیار اهمیت دارد. یکی از مشکلات امروز جامعه این است که برخی فکر می‌کنند، بالاتر از نور وظیفه دیگری هم برعهده ماست

علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس از طیف اصول‌گرا روز گذشته در سخنانی دولت را به فرار به جلو متهم کرده و ادعا کرده بود که نماینده دولت در مجلس گفته که دولت روحانی به دنبال مذاکره با ترامپ است. اگر به نتیجه برسند که هیچ، اما اگر به نتیجه نرسند رییس جمهوری استعفا می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.