ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرود اضطراری پرواز تهران-دمشق در پایگاه روسیه در لاذقیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اسرائیل در حین حمله موشکی به مواضع شبه‌نطامیان تحت حمایت ایران در حومه دمشق از هواپیمای روسیه با ۱۷۵ مسافر به عنوان سپر استفاده کرده.

وزارت دفاع روسیه بامداد جمعه ۷ ژانویه/ ۱۸ بهمن از فرود اضطراری یک فروند هواپیمای مسافربری روسی در پایگاه هوایی این کشور در «لاذقیه» خبر داد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیمای ایرباس ۳۲۰ خطوط هوایی روسیه بامداد روز گذشته در حال عبور از حریم هوایی سوریه بود که همزمان جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع ارتش سوریه و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران و مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران در حومه دمشق حمله کردند.

جنگنده‌های ارتش روسیه در لاذقیه (عکس: آرشیو)

ایگور کناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که به دلیل آنکه سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه برای پاسخگویی به حمله موشکی اسرائیل به حومه دمشق فعال شده بود، نزدیک بود که هواپیمای مسافربری پرواز تهران-دمشق هدف قرار بگیرد، لاجرم با ۱۷۲ مسافر در پایگاه هوایی لاذقیه فرود آمد.

  خبرگزاری رویترز به‌ نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گزارش داد که بامداد پنجشنبه ۶ ژانویه/ ۱۷ بهمن چندین موشک مواضع نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان ایران در نزدیکی دمشق را هدف قرار داد. جنگنده‌های اسرائیلی از حریم هوایی لبنان این مواضع را هدف قرار دادند.

خبرگزاری سانا گزارش داد که حمله اسرائیل به مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در حومه دمشق در دو موج انجام شد. ساعت یک و دوازده دقیقه بامداد در موج نخست، مواضعی در حومه دمشق هدف قرار گرفت و در موج دوم که حدود بیست دقیقه بعد انجام شد مواضعی در درعا و قنیطره هدف قرار گرفت.

شبکه الحدث به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در حمله بامداد پنجشنبه ژانویه/ ۱۷ بهمن اسرائیل به مواضع ارتش سوریه و شبه‌نظامیان ایران در حومه دمشق، ۱۲ عضو گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی کشته شدند. رسانه‌های اسرائیلی ادعا می‌کنند که ۲۳ نفر از شبه‌نظامیان در این حمله جان خود را از دست دادند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اسرائیل را متهم کرده که یک بار دیگر از هواپیمای مسافربری روسیه به عنوان سپر در برابر سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه استفاده کرده است.

شهریور سال ۹۷ همزمان با حمله جنگنده‌های اسرائیلی به لاذقیه یک فروند هواپیمای مسافربری ایلوشن روسیه با ۱۵ سرنشین از روی رادار ناپدید و در دریای مدیترانه غرق شد. وزارت دفاع روسیه در آن زمان اسرائیل را به بی‌مسئولیتی متهم کرده و اعلام کرده بود اقدامات تحریک‌آمیز آن کشور را «خصمانه» تلقی می‌کند. این واقعه سبب تنش‌هایی بین دو کشور شد و سرانجام وزارت دفاع روسیه تصمیم گرفت ارتش سوریه را برای مقابله با حملات ارتش اسرائیل به سامانه دفاع هوایی اس ۳۰۰ مجهز کند. اما بعد از سفر نتانیاهو به مسکو و مذاکراتی که با پوتین انجام داد ورق برگشت: مسکو به اسرائیل تضمین داد که نیروهای ایران و دیگر متحدانش در سوریه از شعاع ۸۵ کیلومتری مرزهای اسرائیل دور باشند تا این کشور از تهدیدات موشکی در امان بماند. همچنین روسیه در ارتفاعات جولان پست‌های نظارتی ایجاد کرد تا ضمانت کند که ارتش سوریه تهدیدی برای اسرائیل نیست. سامانه دفاع هوایی اس ۳۰۰ هم که کلید آن نزد مسکوست هنگام حملات هوایی اسرائیل به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران نیز خاموش ماند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.