ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وکیلان کانادایی علیه خامنه‌ای و سپاه شکایت کردند

این شکایت‌نامه مدعی است که ساقط کردن هواپیمای اوکراینی عمدی و یک عمل تروریستی بوده است.

وکلای کانادایی از جانب خانواده‌های قربانیان هواپیمای ساقط شده اوکراینی شکایت‌نامه‌ای تنظیم کرده و خواهان دریافت دست‌کم یک و نیم میلیارد دلار کانادا به عنوان غرامت شده‌اند.

یادبود جان‌باختگان هواپیمای اوکراین در تورنتو

ایران تایید کرده که هواپیمای مسافربری اوکراینی را به اشتباه ساقط کرده است. در جریان این سانحه ۱۷۶ نفر کشته شده‌اند که ۵۷ نفر آنها کانادایی بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاکی اصلی این پرونده ناشناس باقی مانده است و در متن شکایت، به عنوان «جانْ دو» خوانده شده که نسبت درجه یکی با یکی از قربانیان این سقوط به نام مستعار «جک دو» دارد.

وکلای کانادایی گفته‌اند نام شاکی پرونده باید محفوظ بماند چرا که انتشار نام او می‌تواند اعضای دیگر این خانواده را که در ایران زندگی می‌کنند با خطر تهدید، آزار یا مرگ روبه‌رو کند.

این شکایت‌نامه مدعی است که ساقط کردن هواپیمای اوکراینی عمدی و یک عمل تروریستی بوده است.

مقامات ایران تاکنون واکنشی به این شکایت نشان نداده‌اند. روز جمعه که این خبر اعلام شد، در ایران تعطیل رسمی است.

جونا آرنولد و پدرش مارک آرنولد، وکیلان کانادایی، پیش‌تر پرونده‌های موفقی علیه ایران داشته‌اند؛ از جمله در سال ۲۰۱۷ در پرونده‌ای مربوط به قربانیان آمریكایی بمب‌گذاری‌ها، قتل‌ها و آدم‌ربایی‌های ایران كه دادگاه‌های آمریكا درباره آن حكم صادر کردند.

در جریان دادگاه تجدید نظر این پرونده، این وکلا توانستند حکم توقیق اموال برخی از ایرانیان کانادا را بگیرند.

مشخص نیست که آیا ایران هنوز اموالی در کانادا دارد یا نه.

در این پرونده اما علاوه بر رهبر جمهوری اسلامی، از سایر فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از جمله امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز نام برده شده است.

سیستم قضایی کانادا معمولا به مسائل خارجی نمی‌پردازد، اما در سال ۲۰۱۲ قانون کانادا مصونیت قضایی را در باره کشورهایی که اتاوا آنها را به عنوان کشورهای حامی تروریست می‌شناسد، از میان برداشت.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • مجتبی

      ستار بهشتی جان خود را زیر شکنجه های فاشیستهای ایرانی باخت. این کمال وقاحت و بیشرمی است که کسی با استفاده از نام زنده یاد "ستار بهشتی" به یک جریان فاشیستی, ضد انسانی, مانند “آلترناتیو برای آلمان” مشروعیت بدهد و چنین برخورد زشت, ننگین و ابزار گونه ای از نام جان باختگان عزیز ما بکند. اگر تاریخ شاهدی برای ما باشد, به جز دایناسورهای ساواکی (پالیزی) هیچکس دیگر چنین سوء استفاده ای گستاخانه ای انجام نمی دهد.

    • sattar beheshti

      تر بیسترون، نماینده حزب "آلترناتیو برای آلمان" در سخنرانی خود در پارلمان آلمان (۱۷ ژانویه) از سیاست حزب سبزها و سوسیال دمکرات در قبال جمهوری اسلامی انتقاد کرد و این احزاب را به مماشات با حکومت ایران متهم کرد. . او در سخنرانی خود انتقاد کرد که چرا امید نوری‌پور و کلاودیا روت، از نمایندگان حزب سبزها در سفر خود به ایران با مقام‌های دولتی ملاقات کرده و با آنها عکس گرفته‌اند، یا چرا عضو حزب سوسیال دمکرات (اشاره به فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان) به مناسبت چهل سالگی پیام تبریک فرستاده است!. او به کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات ‌آبان ماه اشاره کرده و خطاب به امید نوری‌پور می‌گوید "به جای چاپلوسی در برابر مقام‌های ایران" بهتر است به مردم ایران کمک کند. نوری‌پور گفته است که هدف از حفظ ارتباط با مقام‌های جمهوری اسلامی این است که باید راه برای گفتن این مسائل "در صورت" آنها باز باشد!!.

    • Faryad

      معترضان کربلایی: « رژیم ایران سگ‌هایت را جمع کن، بغداد از رژیم تهران شریف‌تر است»! راهپیمایی‌ها و تظاهرات اعتراضی، امروز شنبه در مناطق مختلف عراق به منظور محکوم کردن حملات دو روز گذشته هواداران مقتدا صدر به معترضان عراقی، اعتراض به تشکیل دولت توسط محمد علاوی و محکومیت دخالت جمهوری اسلامی ایران، از سر گرفته شد. تظاهرکنندگان عراقی همچنین علیه مقتدا صدر که در ایران اقامت دارد!! سر دادند و گفتند: «انقلاب ما متعلق به جوانان است و کسی رهبر آن نیست.

    • Nasim

      یکی از نمایندگان ایرانی در مجلس کانادا حزب الهی و دیگری بی خیال مساله میباشد؛ وگرنه از دولت بی تجربه و بی خیال لیبرال کانادا میخواستند مساله را در سازمان ملل مطرح کند.

    • sattar beheshti

      شبکه من و تو در میزگرد انتخاباتی؟! از خانم محمدی حزب الهی و مهمان همیشگی بی بی سی دعوت کرده بود. وی گفت هرکی هم انتخابات ؟ را تحریم کند مهم نیست ! در پایان مخالفان خواهند دید آمار بالای ۵۰ در صد شرکت مردم خواهد بود! (حتما وی نسخه کپی آمار انتصابات مهندسی شده نمایندگان رشوه دهنده مورد تایید ریس دفتر جنتی را دریافت کرده)؟!

    • بهرام

      تمام مشکلات کشور زیر سر خامنه‌ای است. تمام مصائب و جنایتهایی که در کشور اتفاق می‌افتد با اجازه خامنه‌ای و دستور مستقیم او انجام می شود. پس باید مردم ایران فقط خامنه‌ای را هدف قرار دهند. سران سپاه، گماشتگان خامنه‌ای، و جنایتکارند. عملکرد شخص خامنه‌ای در از بین بردن منابع، و مردم ایران نشان از وابستگی این شخص به بیگانگان دارد. اما اگر هم اینگونه نباشد، در طول این سالها بشدت بازی خورده و باعث خسران مادی و معنوی و جانی بسیاری شده است، که غیر قابل جبران هستند. این نوع شکایات مردم ایران از خامنه‌ای باید دامنه وسیعی بخود بگیرد تا چنگکهای خون آلودش را از گلوی مردم ایران بردارد.

    • Farshad Malekahmadi

      تبریک علی خامنه ای دزد جانی آدمکش دروغگو *** مبلغ ۸۰۰ میلیارد دلار از مردم دزدیده است و حدود ۴ میلیون مردم بیگناه را کشته است دریا خزر و دریا جنوب را به روسها و چینی ها به مفت داده است خامنه ای و افراد حاکمه اش باید به زندان ابد محکوم شوند و نباید اعدام شوند