ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عوارض سیل سیستان و بلوچستان: تشدید فقر در استان

محمد بلوچ زهی، بخشدار مرکزی نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان گفته است که با توجه به خسارت‌های ناشی از سیل سیستان، مردم این منطقه سال آینده فقیرتر می‌شوند.

در حالی که مدیر هلال احمر استان سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر امداد رسانی به مناطق سیل زده این استان را پایان یافته توصیف کرده بود، بخشدار مرکزی نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکلات و خرابی‌های وسیع سیل اخیر در این منطقه گفته است که سیل موجب تشدید فقر در استان از جمله در بخش مرکزی نیکشهر شده است.

بی‌آبی در روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان- عکس از مهین محمدزاده، خبرگزاری تسنیم

محمد بلوچ زهی، روز شنبه ۱۹ بهمن ماه با اشاره به خسارت و خرابی راه‌های روستایی این منطقه در سیل اخیر گفته است:

«با توجه به خسارت‌های ناشی از سیل، مردم این منطقه سال آینده فقیرتر می‌شوند.»

او با تأکید بر اینکه هنوز میزان خسارات وارده بر مناطق سیل زده برآورد نشده تاکید کرده است که زیرساخت‌های جاده‌های روستایی قبل از سیل نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده‌اند و جاری شدن سیل وضعیت را وخیم‌تر کرده است.

بر اساس برآورد نهاد‌های دولتی در ایران در سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی همراه با ۸ هزار دام سبک و سنگین به طور کامل از بین رفته است. بسیاری از زیرساخت‌های شهری، راه‌های روستایی، سیل‌بندها و تأسیسات حیاتی در این استان آسیب‌دیده است. همچنین ۷۰ درصد باغات موز در شهرستان‌های کنارک، چابهار و سرباز بر اثر سیل تخریب شده و ۱۳۷ روستا خسارت جدی دیده‌اند.

بلوچ زهی با اشاره به ویرانی کشاورزی و نابودی دامداری در بخش مرکزی نیکشهر در سیل اخیر گفته است:

«در جنوب استان سیستان و بلوچستان بیشتر شهرها و روستاها در کنار رودخانه واقع شده‌اند چرا که زندگی و اقتصاد این مردم وابسته به آب است و به همین دلیل بیشترین خسارت سیل را مردم جنوب استان متحمل شدند و تجهیزات آب و برق، قنات، زمین‌های کشاورزی و جاده‌ها که در کنار رودخانه‌ها قرار داشتند، همگی ویران شدند.»

به گفته بلوچ زهی، سال گذشته با توجه به بارندگی خوبی که داشتیم کشاورزان کشت‌های خوبی داشتند که متاسفانه سیل قبل از برداشت همه را نابود کرد و تمامی باغات و قنوات نیز ویران شدند.

بخشدار مرکزی نیکشهر با اشاره به وضعیت اقتصادی شکننده مردم این منطقه و آسیب دیدن معیشت مردم پس از وقوع سیل گفته است:

«یکی از دامداران که به ما مراجعه کرده بود می‌گفت ۱۹ راس دامی که داشته در سیل تلف شده‌اند و این ضرر مالی برای مردم بی‌بضاعت اینجا یعنی از دست دادن تمامی زندگی‌شان.»

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پس از جاری شدن سیل در مناطقی از استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان در دی ماه امسال، از مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) خواست تا نقشه سیل در این دو استان را تهیه کند. بنا بر اطلاعاتی که مرکز اپدیم منتشر کرده راه‌های ارتباطی، ساختمان‌های مسکونی و شبکه حمل و نقل در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان به شدت تحت تأثیر سیل قرار گرفته و آسیب دیده‌اند.

محمد بلوچ زهی با اشاره به حجم آسیب‌ها و خسارات وارد شده پس از سیل گفته است:

«شبکه آب‌رسانی روستاهای بخش مرکزی شهرستان دچار آسیب شدند و هنوز بعد از سیل بالای ۳۰ روستا فاقد شبکه آبرسانی هستند و به صورت سیار و از طریق تانکر به آنها آبرسانی می‌شود که متاسفانه با کمبود ماشین آلات مواجهیم و آن تعدادی نیز که داریم، فرسوده‌اند.»

محمدباسط درازهی، نماینده سراوان هم روز ۲۳ دی ‌ماه در نشست علنی مجلس، در تذکری شفاهی به وزارت‌خانه‌های نیرو، راه‌ و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرده بود که در پی عدم توجه به وضعیت سیستان و بلوچستان، راه‌های ارتباطی ۵۰۰ روستا، شهر و شهرستان به علت وقوع سیل قطع شده و مردم منطقه به راه‌های ارتباطی دسترسی ندارند.

عباسعلی ارجمندی، مدیر ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در همین راستا گفته بود بر اساس برآوردها، سیلاب اخیر افزون بر ۳۳۲ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهری حدود ۲۴ شهرداری این استان وارد کرده است.

بخشدار مرکزی نیکشهر اما امروز با اشاره به نیاز اساسی به تجهیزات و ماشین آلات برای بازسازی خرابی‌های سیل گفته است:

«در حال حاضر اساسی ترین نیاز ما به ماشی‌آلات و تجهیزات مکانیکی برای بازسازی زیر ساخت‌های جاده‌ها، پل‌ها و سیل‌بندها است که هرچه زودتر باید بازسازی شوند تا بخشی از مشکلات مردم سیل زده برطرف شود.»

محمد بلوچ زهی از مسئولان خواسته است تا با در نظر گرفتن فقر گسترده در سیستان و بلوچستان، خسارات ناشی از سیل در این استان را جبران کنند:

«از مسئولان تقاضا داریم به کشاورزان و دامداران چه آنهایی که دارای بیمه هستند و چه آنهایی که بیمه ندارند در بحث سیل اخیر [کمک و] خسارت‌ها جبران شود و این را در نظر بگیرند که مردم جنوب استان فقیرند و تنها منبع درآمدشان چند راس دام و مقداری کشاورزی بود که همین‌ها هم در سیل از بین رفت.»

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.