ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دلار وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد

کارشکنی مجمع تشخیص مصلحت در تصویب FATF در بازار ارز تأثیرگذار بود. آخر بهمن سال جاری مهلت گروه اقدام ویژه مالی به ایران به پایان می‌رسد.

کارشکنی مجمع تشخیص مصلحت در تصویب FATF در بازار ارز تأثیرگذار بود: دلار وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد. آخر بهمن سال جاری مهلت گروه اقدام ویژه مالی به ایران به پایان می‌رسد.

بازار متزلزل ارز زیر تاثیر FATF (عکس: آرشیو)

به گزارش سایت‌ها و کانال‌های اعلام قیمت ارز، دوشنبه ۲۱ بهمن قیمت دلار آمریکا وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد. بر همین اساس در روز دوشنبه هر دلار آمریکا به قیمت ۱۴۰۳۰ تومان به فروش رسید. صرافی‌های بانکی قیمت دلار را ۱۳۶۰۰ تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند. ۱۰۰ تومان گزان‌تر از روز گذشته. این بالاترین قیمت ثبت‌شده دلار در صرافی‌های بانکی در بهمن سال جاری است.

بر همین اساس، قیمت یورو در روز دوشنبه در صرافی‌های تهران به ۱۵۳۲۵ تومان رسید.

در روز دوشنبه در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۵ میلیون و ۳۰ هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم ۵ میلیون و ۱۰ هزار تومان اعلام شده است.

بازار متزلزل ارز زیر تاثیر FATF

اوایل بهمن سال جاری خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کردند با توجه به پایان مهلت قانونی یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصوبه مجلس درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT، پرونده لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بسته شده است. چند روز بعد محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت با تأیید این خبر گفت:

«زمان بررسی لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده و از نظر آیین‌نامه، وقتی زمان تمام شود، نظر شورای نگهبان درباره لوایح، مُحَکَم است.»

از آن پس قیمت دلار به تدریج در بازارهای ارز افزایش یافت. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که تصویب FATF برای تثبیت قیمت ارز از دو جهت اهمیت دارد: از یکسو منابع ارز را وسیع‌تر یا محدودتر می‌کند و از سوی دیگر تنظیم‌کننده بازار است. کمیل طیبی، اقتصاددان هشدار داده بود:

« تصویب شدن و نشدن FATF [در بازار ارز] خیلی تأثیرگذار است. نگرانی در آینده تشدید می‌شود و بازارسازی که نقش دلال را دارد یا رفتار سوداگرانه دارد، با توجه به انتظارات سوداگرانه بازار می‌تواند تاثیرگذار باشد و موجب افزایش نرخ ارز شود.»

روز گذشته (یکشنبه ۲۰ بهمن) عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به روند صعودی قیمت ارز در ایران در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«در شرایط فعلی که اغلب بانک‌های خارجی به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا، همکاری لازم با بانک‌های ایران را ندارند و تبادلات ارزی ما از طریق مکانیزم‌های بانکى جایگزین و غیر قابل تحریم، انجام می‌شود، تصمیم آتیFATF (اعم از تمدید یا عدم تمدید) نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد و عمده خبرسازی‌ها در این خصوص، با انگیزه سودجویی و نوسان‌گیری در بازار ارز انجام می‌گیرد.»

گروه اقدام ویژه مالی برای تصویب لوایح چهارگانه FATF تا آخر بهمن به ایران فرصت داده است. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور ۸ آبان در مصاحبه‌ای گفته بود اگر مجمع دو لایحه باقی‌مانده را تصویب نکند، ایران به طور خودکار وارد لیست سیاه FATF می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    جهان کانال در اینجا به معنای یک مکان و  یک ساخت و ساز مهندسی که طول و عرض و عمق داشته باشد نیست. کانال  در اینجا یک مفهوم  انتزاعی و بک تشبیه است به  معنای ورودی، مسیر و مجرا.  

  • جهان

    چرا مینویسید کانال ، کانال یک حساب و کتاب و اندازه ، طول ، و ارتفاع ،طراحی و ساخت درست و حساب شده دارد ۷۰ ریال ر دلار صد و شصت هزار ریال ۱۶۰،۰۰۰ هردلار هیچ تناسب ن=مهندسی ندارد که ابعاد یک کانال را داشته باشد هر آنچه در کشور اشغال شده ایران بدست آخوندها انجام شده نمودار بی دانشی و یک کار غیر منطقی است حال شما میخواهید بنویسید دره ، خندق یا هر واژه دیگر برای دلار مناسب تر است تا کانال