ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله ارتش سوریه به یک پست دیده‌بانی ترکیه در ادلب

نیروهای ارتش رژیم سوریه در حمله به یک پست دیده‌بانی ترکیه در ناحیه تفتناز، پنج سرباز ارتش این کشور را کشته و ۵ سرباز دیگر را مجروح کرده‌اند. ترکیه عملیات تلافی‌جویانه را آغاز کرده است.

حمله نیروهای رژیم سوریه در ادلب به یک پست دیده‌بانی ترکیه در تفتناز به کشته شدن ۵ سرباز این کشور و زخمی شدن ۵ تن دیگر منجر شد. مقامات ترکیه می‌گویند نیروهای این کشور یک عملیات تلافی‌جویانه را علیه نیروهای سوریه آغاز کرده‌اند.

یکی از پایگاه‌های دیده‌بانی ترکیه در ادلب - ترکیه همزمان با پیشروی نیروهای رژیم سویه در استان ادلب، مواضع خود را با گسیل نیرو و تجهیزات به این پایگاه‌ها تقویت کرده‌ است. (عکس از Omar haj kadour / AFP)

بر اساس گزارش یک منبع از نیروهای شورشی مخالف دولت اسد به خبرگزاری رویترز، نیروهای ارتش رژیم سوریه پست دیده‌بانی ترکیه در «تفتناز» را به گلوله بستند. یک شاهد نیز از پرواز  بالگردهای ترکیه به سمت «تفتناز» برای انتقال زخمی‌ها خبر داد.

آنکارا در چارچوب ایجاد مناطق کاهش تنش بر اساس توافق آستانه ۱۲ پست دیدبانی در ادلب دارد. جمعه گذشته ارتش ترکیه با اعزام نیروهای ویژه و کاروانی متشکل از ۱۵۰ وسیله و مهمات، مواضع خود در ادلب را تقویت کرد.

چند تن از مقامات ترکیه به رویتز  گفتند که نیروهای نظامی این کشور به تلافی حمله اخیر به ارتش سوریه حمله کردند.

به گفته یکی از فرمانده‌هان شورشیان، این نیروها روز دوشنبه در نزدیکی سراقب یک عملیات نظامی را علیه ارتش سوریه آغاز کردند. شاهدان محلی از گلوله‌باران پایگاه‌های نظامی سوریه در این منطقه توسط نیروهای ترکیه خبر دادند.

در درگیری‌های ادلب ارتش بشار اسد با حمایت روسیه مقابل شورشیان مخالف دولت اسد که از پشتیبانی ترکیه برخوردار است می‌جنگند. رژیم سوریه از ماه دسامبر عملیاتی را با پشتیبانی روسیه برای بازگشایی بزرگراه  راهبردی حلب - دمشق که از سال ۲۰۱۲ در دست شورشیان بود و تصرف ادلب، آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان آغاز کرده است.

پیشنهاد میانجیگری ایران

ایران پیشنهاد کرده است برای حل درگیری‌های خونبار ادلب میان بشار اسد و اردوغان میانجیگری کند. شنبه ۸ فوریه/۱۹ بهمن محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در دیدار با گیر پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه اعلام کرد ایران آماده است به حل اختلافات میان ترکیه و سوریه کمک کند.

ظریف دوشنبه ۱۰ فوریه/ ۲۱ بهمن با انتشار پیامی در توییتر یک بار دیگر از آمادگی ایران برای میانجیگری خبر داد. ظریف نوشت:

«ایران بر آمادگی خود برای تسهیل گفت‌وگو میان همسایگان برادر خود، ترکیه و سوریه، تأکید می‌کند. تشدید تنش تنها منافع تروریست‌ها و حامیان آن‌ها را تأمین می‌کند. اجتناب از خونریزی و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ضروری است.»

 ترکیه پیشروی اخیر سوریه را ناقض توافق‌های قبلی می‌داند.

در سال ۲۰۱۷، ترکیه، روسیه و ایران جلساتی را در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار کردند و اعلام کردند که ادلب و شهرهای همجوارش در منطقه غوطه شرقی و شهرهای جنوبی درعا و قنیطره، مناطق کاهش تنش خواهند بود. بر اساس آخرین توافق میان مسکو و آنکارا که به سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد نیز ادلب «منطقه کاهش تنش» و حمله به آن صراحتا ممنوع اعلام شده بود.

به‌علاوه حمله نیروهای رژیم سوریه به ادلب در دوماه گذشته به آوارگی نزدیک به نیم‌میلیون از ساکنان این استان منجر شده است و این روند به گسیل پناهجویان سوری به مرزهای ترکیه منجر خواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تهدید کرده است که نیروهای سوریه را در ادلب عقب خواهد کشاند؛ مگر اینکه خودشان تا پایان ماه عقب‌نشینی کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عجیب و غریب

    ارتش سوریه در خاک کشور خوداش به پست دیده بانی ترکیه حمله کرده عجب کار زشتی کرده ترکیه اصلا اونجا چی میخواد که پست دیده بانی بزند

  • کارو

    متأسفانه رادیو زمانه در جنگ جاری بین ترکیه و سوریه بی طرف عمل نمی کند. تیتر نوشتار طوری انتخاب شده که گویا سوریه است که به ترکیه حمله کرده است!!!! این در حالی است که براساس بیانیۀ وزارت دفاع ترکیه، امروز دوشنبه ۱۰ فوریه به ۱۱۵ موضع ارتش سوریه حمله شده و یک بالگرد ارتش سوریه هم ساقط کرده است! ادعا کرده اند که ۱۰۱ هدف از این مواضع هم تخریب شده اند! آن وقت رادیو زمانه همزبان با «براندازان» و «رژیم چنجی ها» طوری القا می کند که انگار اسد به ترکیه حمله کرده و تیتر می زند «حمله ارتش سوریه به یک پست دیده‌بانی ترکیه در ادلب»!!!! ۱۱۵ حمله را نادیده می گیرد و ۱ عملیات پدافندی را به تیتر یک تبدیل می کند!

  • محمدرضا

    لعنت بر رژیم اسد و رژیم نکبت بار جمهوری اسلامی