ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: اگر در حکومت سابق آزادی انتخاب بود، نیازی به انقلاب نبود

محور سخنان روحانی در مراسم ۲۱ بهمن «حق انتخاب» بود اما از نقض این حق در جمهوری اسلامی سخنی به میان نیاورد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب هشدار داد که اگر رژیم گذشته به مردم اجازه انتخاب می‌داد نیازی به انقلاب نبود. محور سخنان روحانی «حق انتخاب» بود اما از نقض این حق در جمهوری اسلامی مطلقاً سخنی به میان نیاورد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سخنرانی مراسم ۲۲ بهمن در تهران

سخنرانی حسن روحانی در سالگرد انقلاب تحت تأثیر اعتراضات سراسری در آبان سال جاری، عدم تصویب لوایح مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت و همچنین رد فله‌ای صلاحیت نامزدهای شاخص اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان قرار داشت. روحانی با به چالش کشیدن ضرورت وقوع انقلاب بهمن ۵۷، تلاش کرد انقلاب را از طریق «انتخاب» تعریف کند. رئیس جمهوری اسلامی گفت:

«بسیار مهم است که به این نکته توجه کنید که انقلاب اسلامی مبتنی بر انتخاب بود و بالاترین ثمره انقلاب نیز انتخاب است. انقلاب از انتخاب است و انتخاب از انقلاب است.»

روحانی یادآوری کرد:

 «اگر رژیم گذشته به مردم اجازه انتخاب می‌داد نیازی به انقلاب نبود. اگر رژیم گذشته به یک انتخابات سالم و آزاد ملی تن می داد انقلابی نمی‌شد.»

روحانی بدون آنکه مستقیماً به شورای نگهبان اشاره کند، در ادامه سخنان خود گفت:

«انقلاب بر مبنای آن بود که درب انتخابات بسته شده بود. انسداد درب انتخابات و دروازه انتخابات مردم را هدایت کرد تا از مسیر یک انقلاب بزرگ این زنجیر را پاره کنند و راه را برای انتخابات باز کنند.»

روز گذشته، همزمان با اعلام لیست‌های انتخاباتی اصول‌گرایان شایعه شده بود که حسن روحانی استعفا داده است. حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای روحانی بلافاصله این خبر را تکذیب کرد. آشنا با گوشه‌چشمی به اختلاف اصول‌گرایان نوشت:

«برای پوشاندن دعوای دولیستی‌ها و مشاجره بی‌لیست‌ها، به شایعات خلاقانه‌تری نیاز است.»

پیش از آن هم علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس ادعا کرده بود که چنانچه مجلس بعدی با پیشنهاد روحانی برای مذاکره با آمریکا مخالفت کند، رئیس جمهوری استعفا می‌دهد.

روحانی در روزهای گذشته به مناسبت‌های مختلف خواهان برگزاری یک همه‌پرسی درباره بازنگری در ساز و کار شورای نگهبان شده است. در آبان ۹۸ هم روحانی در سخنانی در جمع دانشجویان گفته بود:

«یک عده معتقدند که مشکلات موجود جز با قدرت‌نمایی و شکستن دشمن میسر نیست و یک عده نیز معتقدند می‌توان بسیاری از مشکلات را با گفت‌وگو حل و فصل کرد. اگر با راهکارهای ارائه شده برای موضوعاتی که بیش از ۴۰ سال است راجع به آن‌ها بحث می‌کنیم به نتیجه نرسیدیم، باید همه‌پرسی کنیم.»

یکی از این موضوعات تجدید نظر در رابطه با ایالات متحده آمریکاست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    استعفا تنها تیری است که در ترکش روحانی باقی مانده است. او سرنوشت رؤسای جمهور و یک نخست وزیر قبل از خود را می بیند: یکی فراری، دیگری در حصر، یکی در استخر فرح و دیگری منوع التصویر و یکی دیگر هم مجنون و مطرود. تنها یک نفر جان سالم به در آورده که بازی را به انتها رسانده و خود را به جزیرۀ مصنوعی رهبری رسانده است! روحانی در ابتدا چنین طرحی در ذهن داشت و به ویژه پس از انتخابات 96 به دنبال رساندن خود به پست رهبری بود، اما خیلی زود با واکنش های سپاه مواجه شد و در دی 96 هم امید خود را ناامید دید! اکنون دیگر شانس روحانی برای رهبری نزدیک به صفر است. مجلس آینده را سپاه از هم اکنون گرفته و مسئلۀ تغییر قانون اساسی هم جدی است و احتمالاً نظام پارلمانی جای نظام ریاست جمهوری را بگیرد و قدرت متمرکزتر بشود، و درواقع مجلسی با اکثریت سپاهی در آن شرایط کارایی خواهد داشت. از شلیک به هواپیما با کمک نفوذی های درون سپاه و به خیابان آوردن طبقۀ متوسط هم نباید انتظار معجزه داشته باشد و تصور کند می تواند با جنبشی 3 روزه، جنبش اعتراضی علیه خودش را پایان ببخشد. روحانی اکنون تنها می تواند خود را در پیشگاه مردم قدری رنگ و لعاب بزند تا بخشی کوچک از بازی سپاه را به هم بزند: تنها راه استعفای اوست، کری که از رؤسای جمهور قبلی هم انتظار میرفت و انجام نشد. اکنون روحانی با استعفای خود میتواند راهش را از کاروان سپاه و رهبری و روحانیت تندرو جدا کند، در غیر این صورت هم مسئول اصلی وضع اخیر شناخته خواهدشد و هم مغضوب سپاه و حاکمیت.

  • هوشنگ

    در حکومت شاه آزادی انتخاب نبود و انقلاب شد. در جمهوری جهنمی اسلامی نیز آزادی انتخاب نیست و انقلاب عظیم دیگری در راه است. فقط نگاه کنید به مراسم ۲۲ بهمن امروز در تمامی شهرهای ایران, هیچکس به جز بیست, سی نفر از نوکران خودشان در هیچ کدام از این برنامه ها شرکت نکردند. یک صحنهء کوتاه (۸ ثانیه ای) با عنوان : "واااااااای اینم از سوتی امروز راهپیمایی ۲۲ بهمن " که در بسیاری از کانال های تلگرامی امروز منتشر شد, پسر بچه ای را نشان می دهد, که با پلاکارد "مرگ بر آمریک" خیلی عصبانی دارد شعار می دهد. اما شعارش "مرگ بر روحانی" است! که پس از چهار بار تکرار آن, یک زن جلوی زبان بچه را میگیرد.

  • Neda

    کاترینا گاپوننکا، همسر خلبان پرواز ۷۵۲ که بامداد ۱۸ دی‌ماه با موشک‌های سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد، می‌گوید پدر همسرش پس از این ماجرا برای بار سوم سکتهٔ مغزی کرده و با توجه به این‌که سرپرستی دخترانش و پدر و مادر پیر همسرش با خود اوست، نگران است که زندگی‌اش از هم فرو بپاشد. کاترینا: قطعاً می‌خواهم به شکایت دسته‌جمعی بپیوندم و کاملاً موافقم که اقدام حکومت ایران قتل عمد محسوب می‌شود. حکومت ایران در آن شب به اهدافی در کشور همسایه حملهٔ نظامی کرد. این یک اقدام جنگی‌ بود. اما مقامات ایرانی به هیچ‌کس اخطار ندادند و پروازهای غیرنظامی را ممنوع نکردند!.نمی‌دانم تحقیقات در این باره به کجا می‌رسد. مسئولان اوکراینی می‌گویند تحقیقات ادامه دارد، اما در جریان آن نیستم. مقامات ایرانی هم نه تنها به‌رغم این‌که می‌دانستند این هواپیما با شلیک موشک سرنگون شده، سه روز تمام تلاش‌شان را‌ کردند حقیقت را لاپوشانی کنند، بلکه الان هم به پنهانکاری ادامه می‌دهند. یعنی باز هم چیزهایی هست که نمی‌خواهند علنی شود؟پرسش‌های فراوان داریم. به همین دلیل تمام خانواده‌های اوکراینی که در این سانحه آسیب دیده‌اند، می‌خواهند شکایت کنند و به خانواده‌های شاکی در کشورهای دیگر بپیوندند.

  • حقیقتگو

    بسیاری ازعناصرحکومتی و آخوندها برای عرض اندام کردن ودربروزدادن مهملات آنچنانی یا جلوی قفس های کتاب های انچنانی برصندلی نشسته اند که بله ما چه مطالععاتی داریم و یا جلوی خودشان انبوهی ازگل های نکون بخت می گذارند که گفتاروکردارما هم لازمه حضورداشتن گل هاست ...باید ازچنین اخوندی که بی لیاقتی و بی کفایتی و همچون پادوی خامنه ای بودنش با تمامی تلاش هایشان به جائی نرسیده است وتمامی قول هایش همچون آبی بودند که درشن ها فرورفته اند و هم اکنون هم خودش ودولتش مورد حملات آنچنانی عناصرمنتخب رهبر قراردارند چه دارد که بگوید ؟ نتیجه سفر ش به ژاپن و روسیه و خندیدن های آنچنانی با مکرون و وزری خارجه انگلیس چه شد؟ نتیجه گران کردن بنیزین چه شد؟ نتیجه حمایت از خواسته های مردم چه شد؟ آمارتعداد کشته شدگان ومضروب شده گان و دستگیرشدگان درتظاهرات چه شد؟ نتیجه جدائی از ازوابستگی به فروش نفت چه شد؟ اعتراض جنابعالی با اون عبا وعمامه به رد صلاحیت بسیاری درمجلس آینده چه شد؟ درحقیقت این آخوند تمام باخته پادوی دربار که تاریخ مصرفش به سرامده روی زمین یخ زده درحال سرخوردن وسقوط است و حالا با ابزارقراردادن موهبت انقلاب اسلامی منفورش درصدد است مانع ازلیزخوردنش شود ...جناب اخوند تو تنها آخوندی ازهزارها نیستی که طبیعت و ذات دروغگوئی و پنهان گری وحقیقت را وارانه نشان داری بلکه خمینی وخامنه ای هم چنین خواصی داشته ودارند...فقط به امار به دارآویخته گان و بقتل رسیده گان و شکنجه و علیل ومفقود شده گان وزندان های مملو از مردم فقرزده و زندانیان سیاسی وقتل های زنجیره ای بینداز که همچون خورشیدی درظلم وستم وجنایت برایران می درخشد بینداز..وبعد با حکومت پهلوی مقایسه کن...بله رژیم پهلوی آزادی داد که آخوندسانان وشرکاءو عوامل خودفروخته خارجی و انهم با حمایت انگلیس وفرانسه توانستند رژیم پهلوی را سرنگون کنند..راستی کجا رفت رفراندوم جنابعالی وگفته های ناگفته جنابعالی ؟ واقعا اگردروغ ونیرنگ و شیادی آخوندها نیروی برق تولید میکرد دیگر به هیچ نیروگاه برقی درتمام کره زمین نیازی نبود...آخوند شرم برتو و شرم ولعنت برفرومایگی ات ....بله انقلاب لسلامی موهبتی بود براخوندسانان مسجدی تک تومانی و روضه خوان وفاتحه خوان گورستان ها وتنها برای این جماعت ضدانسانی ...واقعااگر گل ها دکوراسیون چشمی می اشتند همگی گرایان بودند

  • BAB

    روحانی: « اگر در حکومت سابق آزادی انتخاب بود، نیازی به انقلاب نبود» حرف درست از زبان آدم نادرست