ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری پلیس با معترضان به رأی اعتماد پارلمان لبنان به حسان دیاب

معترضان از آغاز صبح سه‌شنبه با بستن راه‌های پارلمان لبنان مانع از حضور نمایندگان شدند. حدود ۱۶۰ نفر از معترضان در درگیری با مأموران امنیتی زخمی شدند. حسان دیاب در پارلمان وعده اصلاحات داد.

در حالی‌که روز سه‌شنبه نمایندگان پارلمان به حسان دیاب، نخست‌وزیر برگزیده جدید رأی اعتماد می‌دهند، معترضان مسیرهای منتهی به پارلمان را بستند تا مانع از حضور نمایندگان شوند. نیروهای امنیتی با آن‌ها درگیر شدند و ده‌ها نفر از معترضان در درگیری‌ها زخمی شدند. حسان دیاب در سخنانی در پارلمان وعده اصلاحات داد.

اعتراضات مردم لبنان

معترضان به رأی اعتماد به حسن دیاب از نخستین ساعات صبح سه‌شنبه ۲۲ بهمن / ۱۱ فوریه به خیابان‌های بیروت آمدند و در چندین نقطه پایتخت خیابان‌هایی را که به پارلمان می‌رسید بستند تا نمایندگان نتوانند به جسله رأی اعتماد برسند.

پیش از این، معترضان در ماه دسامبر گذشته موفق شده بودند جلسات مجلس را به تعویق بیندازند که هدف آن تأیید طرحی برای عفو در مورد عوامل بحران‌های مالی، به ویژه اختلاس در بودجه‌های عمومی بود.

به‌گفته صلیب سرخ لبنان در اعتراضات روز سه‌شنبه تا ظهر این روز ۱۴۰ نفر زخمی شدند که به‌شکل سرپایی مورد مداوا قرار گرفتند و ۱۸ نفر دیگر به بیمارستان‌های منطقه اعزام شدند.

شبکه خبری الجدید لبنان اعلام کرد که یکی از نمایندگان پارلمان به نام سلیم سعده نیز با حمله معترضان زخمی و به بیمارستان منتقل شد. خودرو او نیز آسیب دید.

همچنین معترضان با پرتاب میوه و سبزیجات به خودرو ایوب حمَید از نمایندگان شیعه پارلمان حمله کردند. کمی پیش از آن کاروان حامل دمیانوس قطار، وزیر محیط زیست دولت جدید که از کنار معترضان می‌گذشت مورد هجوم قرار گرفت و یکی از معترضان تقریباً خورو قطار را خُرد کرد و مأموران پلیس وزیر محیط زیست را که در خودرو گرفتار شده بود خارج کردند.

این درگیری‌ها بیشتر در مرکز بیروت رخ داد و چند هزار نفر از معترضان با شعار «عدم اعتماد» به خیابان‌ها آمده بودند تا مانع از جلسه رأی اعتماد پارلمان به حسان دیاب شوند.

سعد حریری نخست‌وزیر سابق لبنان‌‌‌ در پی چند هفته اعتراضات خیابانی علیه سیاستمداران حاکم، فساد، فرقه‌گرایی و مشکلات اقتصادی ۷ آبان / ۲۹ اکتبر از سمت خود استعفا داد. حسان دیاب نامزد مورد حمایت حزب‌الله لبنان با کسب حمایت ۶۹ نماینده پارلمان لبنان، حائز بیشترین آرا شد. میشل عون ۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر ساعتی بعد از اعلام این خبر، دیاب را مأمور تشکیل کابینه کرد و دیاب یکم بهمن / ۲۱ ژانویه سرانجام کابینه خود را تشکیل داد.

به رغم موانعی که معترضان ایجاد کردند حسان دیاب موفق شد به جلسه پارلمان برای رأی اعتماد به او حاضر شود.

سپس با حضور نمایندگان، نبیه بری، رئیس پارلمان جاسه رأی اعتماد را افتتاح کرد در حالی‌که چند تن از نمایندگان که به پارلمان رسیده بودند در جلسه رأی اعتماد شرکت نکردند.

حسان دیاب در نطق خود در مجلس بیشترین تأکید را بر بحران اقتصادی کشور داشت و گفت کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند مانع از سقوط اقتصادی و خشم مردم شوند، اشتباه می‌کنند: «ما باید درک کنیم که اعتمادسازیِ دوباره فقط با اقدامات و دستاوردهای ملموس به‌دست می‌آید.»

دیاب گفت قصد دولت تمرکز بر برنامه کاری اضطراری است که تا پایان ماه ارائه خواهد شد که او قول تسریع در اجرای آن را داده است.

او همچنین برقراری ارتباط مستقیم با مردم معترض را ضروری دانست و متعهد به اجرای اصلاحات ارائه شده در کنفرانس آوریل ۲۰۱۸ شد، اصلاحاتی که به‌اجرا در نیامده است.

در رابطه با بحران مالی، نخست‌وزیر متعهد شد راهکاری برای حمایت از سپرده‌گذاران که هنوز هم با کنترل سرمایه روبه‌رو هستند، بیابد و در برنامه اصلاحات نیز بازسازی بخش برق عمومی را وعده داد.

حسان دیاب در باره سیاست خارجی دولت خود گفت لبنان باید سیاستی مستقل پیشه کند. او همان سیاست لبنان در قبال اسرائیل را تکرار کرد و گفت اسرائیل باید به قطعنامه ۱۷۰۱ پایبند باشد.

شورای امنیت در اوت ۲۰۰۶ قطعنامه ۱۷۰۱ را به‌منظور پایان دادن به جنگ ۳۳ روزه میان اسرائیلو حزب‌الله لبنان تصویب کرد.

معترضان سیاستمداران لبنانی را عامل اصلی بحران جدی اقتصادی در این کشور می‌دانند که به ورشکستگی مالی کشانده شده است. آن‌ها همچنین سیاستمداران را متهم به فساد می‌کنند و خواهان تشکیل حکومت غیرفرقه‌ای و متشکل از نخبگان هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.