ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا و آلمان مکالمه‌های ۱۳۰ کشور از جمله ایران را شنود کرده‌اند

شبکه ZDF آلمان از عملیات مشترک جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکا و آلمان در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۳ برای شنود مکالمه‌های تلفنی پرده برداشت.

شبکه ZDF آلمان با انتشار گزارشی از یک عملیات مشترک اطلاعاتی میان آلمان و ایالات متحده در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۳ پرده برداشت. این گزارش نشان می‌دهد سرویس اطلاعاتی فدرال BND و سرویس اطلاعاتی آمریکا، CIA با دستکاری یک فن‌آوری سوئیسی، ارتباطات مخابراتی ۱۳۰ کشور، از جمله ایران را شنود کرده‌اند.

سازمان اطلاعاتی فدرال آلمان ( Bundesnachrichtendienst) و سازمان سیا دهه‌ها مخابرات ۱۳۰ کشور از جمله ایران را شنود کرده‌اند (عکس از John MACDOUGALL / AFP)

شبکه ZDF آلمان سه‌شنبه ۱۱ فوریه/۲۲ بهمن گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد سرویس اطلاعاتی فدرال BND (سرویس اطلاعات برون‌مرزی آلمان) و سرویس اطلاعاتی آمریکا، CIA در طول چندین دهه ارتباطات مخابراتی دولت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها را شنود و درباره این کشورها جاسوسی کرده‌اند. این گزارش با اتکا بر اسناد مرتبط و تحقیقات انجام شده مشترک با واشنگتن پست و شبکه تلویزیونی SFR سوئیس و تحت عنوان «کریپتولیکس Cryptoleaks» منتشر شده است.

براساس این گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آلمان و ایالات متحده، از یک فن‌آوری رمزگذاری متعلق به شرکت سوئیسی «Crypto AG» برای جاسوسی استفاده کرده و آن‌را طوری دستکاری کرده‌اند که قادر به شنود ارتباطات مشتریان این فن‌آوری (۱۳۰ دولت و سرویس اطلاعاتی) بوده‌ است.

در میان این کشورها که متحدان وقت ایالات متحده آمریکا و آلمان را نیز شامل می‌شوند، نام ایران، عربستان سعودی، مصر، الجزیره، نیجریه، آفریقای جنوبی، یوگوسلاوی، ایرلند، اسپانیا، پرتقال، ایتالیا و همچنین ترکیه به چشم می‌خورد.

براساس گزارش کریپتولیکس، این کشورها از دستکاری این فن‌آوری و قابلیت شنود آن، بی‌اطلاع بوده‌اند. اسناد موجود درباره عملیات مشترک اطلاعاتی آلمان و ایالات متحده آمریکا که «روبیکن، Rubikon» نام داشته مربوط به سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۳ است و سیا در سال ۱۹۹۳ از این پروژه کناره‌گیری کرده است. براساس شواهد، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا و آلمان علاوه بر موارد دیگر، قتل‌عام‌های دولتی را نیز مسکوت گذاشته بودند.

شبکه ZDF آلمان با انتشار این گزارش اعلام کرد در ماه‌های اخیر با کسانی که در اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی به صورت مستقیم در این عملیات نقش داشته‌ یا تحت تاثیر آن قرار داشته‌اند و همچنین کارشناسان امر گفتگو کرده است. بسیاری از آن‌ها تنها با شرط فاش نشدن نامشان حاضر به گفتگو بوده‌اند اما پیش‌قدم شدن برخی از آن‌ها برای اعلام عمومی اطلاعاتشان، زمینه انتشار این گزارش را فراهم کرده است.

سرویس اطلاعات فدرال آلمان از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است. با این‌وجود اشمیدباور، یکی از وزرای سابق در مصاحبه با ZDF وجود این عملیات را تایید و ادعا کرد عملیات روبیکن به امنیت دنیا کمک کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جاسوسی آمریکا و آلمان از ایران»؛ ۹۰ درصد مکالمات جنگ خوانده می‌شد‎

    جاسوسی آمریکا و آلمان از ایران»؛ ۹۰ درصد مکالمات جنگ خوانده می‌شد‎ بر اساس گزارش‌هایی که در واشینگتن‌پست و دو رسانه آلمانی و سوئیسی به صورت همزمان منتشر شده است، سرویس‌های جاسوسی آمریکا و آلمان برای دهه‌ها توسط یک شرکت رمزنگاری سوئیسی از کشورهای مختلف از جمله ایران جاسوسی می‌کرده‌اند. با این حال این شرکت سوئیسی گزارش‌ها را باعث «تشویش‌» اذهان خوانده و گفته «ما هیچ ارتباطی با سی‌آی‌ای یا آژانس اطلاعات فدرال آلمان نداریم». بر اساس این گزارش‌ها، شرکت «کریپتو‌ای جی» سوئیس، ارائه دهنده دستگاه‌های رمزنگاری و خدمات مربوط به پنهان نگاه داشتن مکالمات محرمانه، دستگاه‌ها و خدمات خود را از زمان جنگ جهانی دوم به حدود ۱۲۰ کشور از جمله ایران، آمریکای لاتین، هند و پاکستان فروخته بود، اما در واقع این شرکت متعلق به سازمان جاسوسی آمریکا (سی‌آی‌ای) و آژانس اطلاعات فدرال (سازمان جاسوسی برون‌مرزی آلمان) بوده است. آمریکا و آلمان غربی با اطلاعاتی که از شرکت «کریپتو‌ای جی» در رابطه با دستگاه‌های رمزنگاری و خدماتش به کشورها می‌گرفته‌اند، به آسانی مکالمات رمزی دیپلماتیک و نظامی دیگر کشورها را رصد می‌کرده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها، در حالی که شرکت «کریپتو‌ای جی» میلیون‌ها دلار از مشتریان خود دریافت می‌کرد، به سرویس‌های آمریکایی و آلمانی اجازه دسترسی به اطلاعات محرمانه آنها را نیز می‌داده است. واشینگتن‌پست بر اساس اطلاعات محرمانه داخلی سی‌آی‌ای، استفاده از این شرکت سوئیسی را «کودتای اطلاعاتی قرن» نامیده است. سو‌ء‌ظن‌ها درباره این شرکت سوئیسی دهه‌ها قبل نیز مطرح شده بود، اما هرگز ثابت نشده بود. با این‌حال این گزارش‌ها حاکی است که روسیه و چین هرگز از این شرکت سوئیسی خدمات و دستگاه‌های رمزنگاری نخریدند. ... واشینگتن‌پست در گزارش مفصل بیش از ده صفحه‌ای خود می‌گوید در جریان گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در ایران بعد از انقلاب نیز سازمان جاسوسی آمریکا از طریق همین خدمات و دستگاه‌های فروخته شده توسط شرکت «کریپتو‌ای جی» به ایران، مکالمات محرمانه ایرانی‌ها را رصد می‌کرده است. به گفته این روزنامه، سی‌آی‌ای مکالمات ایران و الجزایر را که واسطه میان آمریکا و جمهوری اسلامی شده بود به راحتی رصد می‌کرد، چرا که هر دو دولت از دستگاه‌های رمز‌نگاری شرکت «کریپتو‌ای جی» استفاده می‌کردند. در اوایل دهه ۸۰ میلادی عربستان بزرگترین مشتری این شرکت سوئیسی بوده و بعد از آن ایران، ایتالیا، اندونزی، عراق، لیبی، اردن، کره جنوبی و دیگران قرار داشتند. بر اساس این گزارش، دولت رونالد ریگان با همین دستگاه‌ها دست داشتن دولت معمر قذافی در بمب‌گذاری در یک باشگاه شبانه تفریحی در آلمان غربی در سال ۱۹۸۶ را کشف کرده بود. به گفته واشینگتن‌پست، ایران بعد از این حادثه به امنیت استفاده از دستگاه‌های رمزنگاری شرکت سوئیسی مظنون شد، اما تا شش سال بعد استفاده از این دستگاه‌ها برای مکالمات محرمانه را ادامه داد. بر اساس این گزارش، آمریکایی‌ها حدود ۱۹ هزار پیام محرمانه ایرانی‌ها در دوره جنگ با عراق را با همین روش بازخوانی کردند و ۸۰ تا ۹۰ درصد کل مکالمات سری ایرانی‌ها در آن دوره توسط آمریکا خوانده می‌شد. ... ر اساس این گزارش، تجهیزات رمزگذاری طوری دستکاری می‌شدند که به دستگاه‌های اطلاعاتی امکان رمزشکنی می‌داد. یک سند طبقه بندی شده سیا که به دست روزنامه نگاران رسیده، این عملیات را کودتای اطلاعاتی قرن نام نهاده است. طبق این سند، این تجهیزات در ۴۰ درصد ارتباطات دیپلماتیک و دیگر تماس‌های بین دولت‌ها به کار می‌رفته است.