ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا و طالبان به توافق نزدیک شدند

توافق اولیه می‌بایست زمینه‌ساز توافق آتش‌بس بین آمریکا و طالبان و همچنین سرآغازی برای گفت‌وگوهای بین افغان باشد. وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا به کابل می‌روند.

ایالات متحده آمریکا و طالبان در مذاکرات دوحه قطر به حصول توافق درباره کاهش خشونت‌ها در افغانستان نزدیک شدند. این توافق اولیه می‌بایست زمینه‌ساز توافق آتش‌بس بین آمریکا و طالبان و همچنین سرآغازی برای گفت‌وگوهای بین افغان باشد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان ـ عکس از آرشیو

یک منبع که در جریان روند مذاکرات دوحه قرار دارد با اعلام این خبر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت طرفین توافق کردند که به مدت یک هفته خشونت‌ها در افغانستان را کاهش دهند. چنانچه کاهش خشونت‌ها پایدار بماند، انتظار می‌رود که آمریکا و طالبان توافق آتش‌بس را امضاء کنند و سپس مذاکرات بین افغان آغاز شود. طالبان اعلام آمادگی کرده است که با کسانی که در دولت افغانستان حضور دارند اما رسماً دولت را نمایندگی نمی‌کنند بر سر میز مذاکره بنشینند. طالبان همچنان هرگونه مذاکره با مقامات رسمی دولت افغانستان را رد می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که مذاکرات با طالبان در دوحه قطر همچنان ادامه دارد اما درباره توافق احتمالی و جزئیات آن ترجیح داد سکوت کند. یکی از موارد ابهام این است:  آیا «کاهش خشونت‌ها» شامل شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده افغانستان نیز می‌شود؟

نخستین بر در اواسط دسامبر ۲۰۱۹ در دوحه بحث «کاهش خشونت» به جای «آتش‌بس» مطرح شد. امرالله صالح، رئیس سابق سازمان استخباراتی افغانستان (ریاست عمومی امنیت ملی) و از مشاوران محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری آن کشور با انتشار پیامی در توییتر در انتقاد از عبارت «کاهش خشونت‌ها» نوشته بود:

«طرح حکومت افغانستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح، تأمین آتش‌بس است. کاهش خشونت معنای دقیق نظامی، حقوقی و جنبه‌ عملی ندارد. هدف ما از آتش‌بس، همانند آتش‌بسی است که دو سال پیش، در روزهای عید در کشور برقرار شد و تعریف واضح داشت.»

سه‌شنبه ۱۱ فوریه/ ۲۲ بهمن اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اما اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی از احتمال حصول توافق با طالبان درباره «کاهش خشونت‌ها» به مدت یک هفته او را مطلع کرده است. غنی گفت:

«آقای وزیر پیشنهاد طالبان برای کاهش خشونت‌ها را به اطلاع من رساند.»

غنی، پمپئو و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در هفته جاری در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

طالبان در سه ماه آخر سال ۲۰۱۹ در مجموع ۸۲۰۴ حمله انجام دادند. حجم حملات طالبان به این ترتیب در مقایسه با سال ۲۰۱۸  حدود ۱۷ درصد افزایش داشت. در سال ۲۰۱۹ جنگنده‌های آمریکایی نیز ۷۴۲۳ بمب بر سر افغانستان ریختند. حجم بمباران ارتش آمریکا بیش و کم با حجم بمباران‌ها در سال ۲۰۱۸ یکسان بود.

توافق احتمالی صلح بین آمریکا و طالبان امکان خروج بخشی از سربازان آمریکایی از افغانستان را فراهم می‌کند. این موضوع یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ است. از هم‌اکنون نیز مدتی است که خروج سربازان آمریکایی از افغانستان آغاز شده. در حال حاضر ۱۳ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان حضور دارند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که نیروهای نظامی این کشور می‌توانند به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یابند و مأموریت اصلی مبارزه با تروریسم و ​​همچنین مشاوره و آموزش محدود نیروهای افغان را پیش ببرند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • منوچهر

    جنگ افغانستان هیچ وقت قرار نیست تمام بشود. این جنگی است که در دوران "جنگهای بی انتها"(Endless Wars) و "جنگهای تمام عیار" (Full Spectrum Wars) یعنی پس از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز گشته است و تا زمانی که روابط و مناسبات جهانی تغییری ریشه ای و اساسی نکند, این جنگ نیز پایانی نخواهد دید. از روز اول حملهء نظامی آمریکا به افغانستان و حمایتش از نیروهای به غایت فاسد و متحجری مانند "اتلاف شمال" (احمد شاه مسعود,...) معلوم بود که اشغال نظامی آمریکا نتیجه ای جز تقویت طلبان نخواهد داشت. یک دلیل اصلی روی آوردن اولیهء مردم افغانستان به طالبان جنگهای داخلی مابین خود "مجاهدین" و درجهء بالای فساد آنان بود. فسادی که تا به امروز نه تنها بهبودی نیافته, بلکه گسترده تر و فقط بدتر و بیشتر تقویت (و تا حدی نهادینه) شده است. تا زمانی که این فساد پابرجاست نیروها و گرایشاتی مانند "طالبان" و صد برابر بدتر از طالبان نیز وجود خواهند داشت و فقط گسترده تر و قویتر خواهند شد. همانگونه که در ۱۹ سال گذشته قوی تر و گسترده تر شده اند. ---------------- این افسانه که "شاه خودش از ایران رفت," هیچ پایه ای در حقیقت و تاریخ ندارد و تمامی کسانی که از نزدیک با شاه در تماس و مراوده بودند, همگی می دانند و گفته و نوشته اند که آمریکا شاه را از ایران بیرون کرد. نگرانی اصلی آمریکا و متحدینش در ایران نه از ج.ا است, بلکه بابت این است که مبادا روزی یک نظام واقعا مردمسالار و دمکراتیک در ایران به قدرت برسد, که مطمئن باشیم آمریکا و متحدینش (در منطقه و اروپا) از هیچ کارشکنی و اقدام برای سرنگونی حکومتی واقعا مردمسالار و دمکراتیک در ایران کوتاهی نخواهند کرد. دقیقا همان بلایی که بر سر حکومت مصدق آوردند.

  • سفیر آمریکا گفت شاه به "تعطیلات" برود!

    سرهنگ مرتضی عشقی پور، فرمانده حفاظت کاخ نیاوران در زمان پادشاه پیشین، می گوید: ویلیام سولیوان، سفیر آمریکا در ایران، در دی ماه ۱۳۵۷، در آخرین روزهای حضور محمدرضا شاه در ایران، نزد شاه آمد و به وی گفت به "تعطیلات" برود! ***

  • آمریکا دم شاه را گرفت و مثل یک موش مرده او را بیرون انداخت. ژنرال هایزر مأموریت داشت ترتیب ورود خمینی را به ایران بدهد.

    سپهبد امیرحسین ربیعی، فرمانده نیروی هوایی شاهنشاهی ایران در زمان انقلاب ۱۳۵۷: «آمریکا دم شاه را گرفت و مثل یک موش مرده او را بیرون انداخت. ژنرال هایزر مأموریت داشت ترتیب ورود خمینی را به ایران بدهد." توضیح اینکه ژنرال رابرت هایزر، معاون فرمانده کل نیروهای «ناتو» و فرستاده ی ویژه ی دولت آمریکا به ایران بود که در ۱۴ دی ۱۳۵۷ به ایران آمد و تا ۱۴ بهمن همان سال در این کشور ماند. هایزر کوشید تا فرماندهان ارتش پادشاهی را از ایستادگی در برابر روح الله خمینی منصرف و به پیروی از خمینی تشویق کند. سپهبد ربیعی در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸، به حکم صادق خلخالی، در زندان قصر تهران اعدام شد.

  • حقیقتگو

    چقدر وچه نهایتی خواسته های طالبان ها شباهت صددرصدی به خواسته های خمینی و آخوندها ازامریکا واروپا دارد که فقط وفقط ما باید حکومت کنیم که همان شد و برای شستشوی کامل ایران از رد بود حکومت پهلوی و مردمان ازادی خواه و آگاهی که آخوندها چه درطینت و چه ذات پلیدشان می شناختند و حاضر به تن دادن به حکومت خمینی نبودند چوخه های اعدام برپا شد و قشیر کثیری چه عناصرحکومتی پهلوی وچه نظامیون وچه مردم عادی با برچسب طاغوتی وشاهی تیرباران شدند و به درون زندانهای مخوف افکنده شدند ...امریکا واروپای آن زمان هم عمدا" وهدفمند برآنچه درایران رخ داده بود چشم فروبستن و سکوت کردند و حتی اجازه دادند که اروپا بسیاری طعمه ترور حکومت آخوندی شوند ودرحقیقت امتیاز طویل المدت حکومت درایران را به خمینی و انقلاب زهرآگینش دادند که همچنان این امتیاز برقرار است !!! حالا باردیگر امریکا واروپا درصدد دادن چنین امتیازی به طالبان ها هستند و فقط طالیبان باید منافع امریکا واروپا بدون حضور این دوابرقدرت درافغانستان بپذیرد !1تابهال حضورامریکا درافغانستان نه برای خشکاندن ریشه طالبان ها وارتجاعیون جنایتگر بوده است برای حضور قشون نظامی و آموزش آنها در شرایط حقیقی نظامی درشرایط حقیقی و نه آموززش های غیرواقعی درفلان منطقه امریکا ...بله امریکا واروپا برای دوم درصدد چنین توافقی تمام جنایت بار و آنهم بدون درنظرگرفتن خواسته ها و آزادی ورفاه وخشکاندن ومعدوم کردن تمدن و هویت مردم انجام میدهند...اگر فلان کارخانه خارجی امتیازتولید وفروش کالایش را به فردی و یا قشونی درکشوری واگذارمی کند فقط منافع این کارخانه طبق امتیاز باید براورده شود و دیگرموردی برای دخالت درامورفروش وچگونگی فروش ندارد...درهمان دوران اقامت خمینی درپاریس هم بدفعات مکرر امریکا واروپا مذاکرات این چنینی با خمینی وشرکاء ازجمله صادق قطب زاده و یزدی و شرکاء انجام دادند و شاه هم دانسته که با چنین مذاکراتی با خمینی شانس ماندن درایران را ندارد ایران را ترک کرد...درحقیقت محض منافع بیکران امریکا واروپا و بانک هایشان ازقشون اسلامی تامین میشود ونه ازحکومت های مردمی دراین کشورها !!