ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال نزدیکی به «پایداری» به عنوان «اتفاق تاریخی» جا زده شد

علت اصلی اختلاف جناح‌های مختلف اصول‌گرایان سهم‌خواهی از کرسی‌های مجلس است. این احتمال وجود دارد که حداد عادل یک قدم به طرفداران مصباح یزدی نزدیک شود.

 سهم‌خواهی‌های جبهه پایداری و اصول‌گرایان از پرده بیرون افتاده و اختلافات بالا گرفته و کار حتی به جدال‌های قلمی کشیده بود. خبرگزاری امنیتی فارس اکنون از یک احتمال خبر داده است: احتمال نزدیکی اصول‌گرایان به جبهه پایداری برای ارائه دادن یک لیست مشترک انتخاباتی. احتمال کنار آمدن حدادعادل با پیروان مصباح یزدی در رسانه نزدیک به سپاه به عنوان یک گام «فراتر از ائتلاف» و «وحدت‌بخش» و یک رویداد تاریخی جلوه داده شده. اختلافات بر سر سهم‌خواهی از کرسی‌های مجلس پابرجاست. چه اتفاق تازه‌ای افتاده است؟

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم و مجلس خبرگان در قم ـ عکس از محمدعلی مریزاد ـ خبرگزاری فارس

محسن مهدیان، از مسئولان خبرگزاری فارس در یادداشتی به‌تاریخ چهارشنبه ۲۳ بهمن نوشته است: «در خبرها آمده بود که احتمال لیست مشترک ائتلاف اصول‌گرایان با جمعیت پایداری افزایش یافته است. اتفاق بزرگی است. (...) اگر این مهم رقم بخورد امری فراتر از ائتلاف شکل گرفته است که بدون شک تاریخی است.»

در حالی‌که ۹ روز بیشتر تا انتخابات مجلس یازدهم باقی نمانده است، دست‌کم پنج لیست قطعی اصول‌گرا شامل «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» (شانا) به رهبری غلامعلی حداد عادل، جبهه پایداری، طرفداران محمود احمدی‌نژاد، لیست غلامرضا مصباحی مقدم از جامعه روحانیت مبارز و لیست ائتلاف «جوانان انقلابی ایران»، وجود دارد.

قرار بر این بود که اصول‌گرایان حول محور شورای ائتلاف گرد هم آیند اما این اتفاق نیفتاد.

دوشنبه ۲۱ بهمن لیست ۳۰ نفره شورای ائتلاف برای تهران با رأی اکثریت اعضای شورای انتخاب رسمی شد و بحث‌هایی را در میان اصول‌گرایان دامن زد. اشاره محسن مهدیان احتمالاً به همین لیست است. انتشار این لیست که در صدر آن نام محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران قرار داشت، موجی از انتقادها را در پی داشت. اما بعد اکانت توییتری منتسب به محمدباقر قالیباف با لیست شورای ائتلاف مخالفت کرد.

محمد صالح مفتاح، مدیرمسئول سایت فردا نیوز، نزدیک به قالیباف نیز گفت لیست ۳۰ نفره شورای ائتلاف انتظارات را برآورده نمی‌کند و «تنها کسی که می‌تواند برای لیست نو و انقلابی نقش محوری داشته باشد کسی جز محمدباقر قالیباف نیست». مفتاح گفت قالیباف باید لیستی ارائه کند که در نهایت مسئول کیفیت و پاسخگوی آن باشد و «این چیزی است که در لیست شورای ائتلاف وجود ندارد».

محسن مهدیان در یادداشت خود لیست مشترک ائتلاف اصول‌گرایان با جبهه پایداری را با اهمیت توصیف کرد و نوشت: «اهمیت این ماجرا را باید در تفاوت این ائتلاف با نمونه‌های مشابه در گذشته دید. برای اولین بار است که ائتلاف در رأس، می‌تواند وحدت در بدنه را نیز فراهم سازد. وحدت در بدنه گمشده جریان انقلاب در تمام انتخابات گذشته است.»

به‌گفته مهدیان «این دستاورد اگر رقم بخورد از اصل پیروزی در انتخابات مهم‌تر است (...) هر میزان انتظار داریم با پیروزی در انتخابات مؤثر باشیم، با این وحدت گفتمانی و جریانی می‌توانیم انتظار یک قدرت بلامنازع داشته باشیم. قدرتی که ناشی از وحدت جبهه‌ای است نه ائتلاف سیاسی و ظاهری. ائتلاف ممکن است قدرت‌ساز باشد، باشد یا نباشد؛ اما وحدت، خودش ظهور و بروز قدرت است».

شورای ائتلاف ابتدا لیستی ۱۵۹ نفره و سپس ۹۰ نفره برای تهران ارائه کرد. همزمان جبهه پایداری نیز لیستی ۶۰ نفره در تهران داد. این دو لیست ۲۴ عضو مشترک داشتند که ظاهراً جبهه پایداری پیشنهاد داد این ۲۴ نفر در لیست نهایی باشند اما شورای ائتلاف آن را رد کرد و حداد عادل و مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری با یکدیگر نامه‌نگاری‌های تندی کردند و موضوع منتفی شد. به این ترتیب شورای ائتلاف در لیست نهایی خود روی نام ۱۶ نفر از ۲۴ عضو مشترک خط قرمز کشید؛ لیستی که قالیباف در رأس آن قرار داشت.

جبهه پایداری که حاضر به همکاری با طیف احمدی‌نژادی‌ها نیست راه خود را از سایر اصول‌گریان جدا کرده است. دو لیست جبهه پایداری و طرفداران محمد باقر قالیباف که تا قبل از این ۲۴ عضو مشترک داشت، اکنون در لیست نهایی فقط ۸ عضو مشترک دارد.

از سوی دیگر دوشنبه ۲۱ بهمن گروهی از مدیران دولت‌های نهم و دهم در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که تحت عنوان «ائتلاف مردم» با لیست جداگانه‌ای در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کنند. نام داوطلبان هنوز اعلام نشده است.

طیف‌های اصول‌گرایان در یک فضای تک‌قطبی عملاً ۱۴۰ کرسی از کرسی‌های مجلس شورای اسلامی را قبل از برگزاری انتخابات در اختیار دارند. از مجموع ۷۶۲ نامزد ثبت نام کرده اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس، تنها صلاحیت ۴۴ نماینده تأیید شده است.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرده به دلیل رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلام‌شهر، شمیرانات و پردیس عملاً امکان حضور ندارد.

جدا از جناح‌های مختلف در درون حکومت ایران، گرایش به تحریم انتخابات نیز در این دوره بیشتر شده است. ۱۶۴ فعال سیاسی و مدنی خارج از ایران هفته گذشته با امضای بیانیه‌ای با عنوان «اسفند بدون رأی» تحریم انتخابات را فرصت مناسبی برای تداوم اعتراضات و ایجاد «یک جنبش اجتماعی توانمند و فراگیر» دانستند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    تنها در حکومت قرون وسطایی شبه داعشی اتفاق می افتد: - رئیس حراست دانشگاه تهران؟! دلیل بازداشت بهاره هدایت، امیرمحمد شریفی و معین زارعیان را حضور آنها در اعتراض‌های هفته آخر آبان اعلام کرد!. اسماعیل سلیمانی گفت: «این دانشجویان به علت حضور در تجمعات اخیر و شعارهای تند و ساختارشکنانه‌ای!؟ که سر داده‌اند، بازداشت شده‌اند!». - حسین دکمه‌چی،‌ رئیس اتحادیه خرازی فروشان ۲۳ بهمن اعلام کرد که به دستور اداره اماکن، فروش بادکنک در روز والنتاین ممنوع شد!. - گلشید امیدیان بازیکن تیم ملی بسکتبال زنان به برنامه صبح بخیر ایران شبکه اول دعوت شده بودند اما در کمال تعجب حراست اجازه ورود به وی رو نداده و گفته شلوارت تنگه!!!! - عباس تبریزیان، مدرس حوزه که خود را «پدر طب‌ اسلامی» می‌نامد و به تازگی کتاب مرجع آموزش پزشکی هاریسون را در برابر دوربین به آتش کشید، اعلام کرد سه پزشک معترض به عمل وی با شکایت او به اتهام «توهین از طریق فضای مجازی» هر یک به ۶۰ ضربه شلاق توسط دادگاه؟ مشهد محکوم شده‌اند! تا «دیگر شاهد تکرار پیام‌هایی از این قبیل نسبت به موضوع طب‌ اسلامی نباشیم!». - سفیر بازداشتی انگلیس، در مراسم ساندیسی ۲۲ بهمن و پیروزی ملاها با شعف شرکت کرد و با روحانی عکس یادگاری گرفت!