ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا معافیت عراق از تحریم ایران را تمدید کرد

اما فقط به مدت ۴۵ روز با این پیشنهاد که اگر عراق جدول زمانی کاهش وابستگی از انرژی ایران را دهد، معافیت‌ها به مدت طولانی‌تری تمدید می‌شوند.

آمریکا معافیت عراق از تحریم گاز و برق ایران را به مدت ۴۵ روز دیگر تمدید کرد. ایالات متحده به عراق پیشنهاد داده که چنانچه جدول زمانی کاهش وابستگی خود به واردات گاز از ایران را ارائه دهد ممکن است معافیت‌ها را به مدت طولانی‌تری تمدید کند. چنین جدولی فعلاً در چشم‌انداز نیست.

آمریکا معافیت عراق از تحریم ایران را تمدید کرد (آرشیو)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دو مقام عراقی که مایل نبودند نامشان افشا شود از تمدید معافیت آن کشور از تحریم‌ها در یک بازه زمانی ۴۵ روزه خبر دادند. مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا به دولت عراق برای واردات گاز و برق از ایران تا پایان جمعه این هفته منقضی می‌شود.

در اکتبر ۲۰۱۹/ مهر ۹۸ آمریکا به مدت ۱۲۰ روز معافیت عراق از تحریم گاز و برق ایران را تمدید کرده بود. در آن زمان هم دولت آمریکا از عراق خواسته بود وابستگی‌اش به منابع انرژی در ایران را کاهش دهد. مذاکراتی هم با عربستان سعودی و اردن انجام شده بود اما به نتیجه نرسید. یکی دیگر از گزینه‌هایی که آمریکا در برابر دولت عراق قرار داده، بنا بر یافته‌های وال‌استریت ژورنال، توافق ۵۰ میلیارد دلاری با شرکت «اکسان موبیل» آمریکاست. یک مقام عراقی به آسوشیتدپرس گفت:

«ایالات متحده آمریکا با یک دوره ۴۵ روزه از معافیت‌ها موافقت کرد و اگر ما یک چارچوب زمانی در زمینه سرمایه‌گذاری گازی عراق ارائه کنیم، این دوره زمانی ممکن است تمدید شود. ما تا حالا اما چنین چارچوب زمانی در اختیار آن‌ها قرار نداده‌ایم.»

فقدان سرمایه‌گذاری کافی برای بازسازی زیرساخت‌های برق، سبب وابستگی این کشور به منابع تأمین گاز و برق از ایران شده است. این وابستگی در جنوب عراق بیشتر است. قطعی برق به ویژه در فصل تابستان به نارضایتی‌های اجتماعی در جنوب عراق دامن زده بود. تخمین زده می‌شود که با تحریم گاز و برق وارداتی از ایران، ۳۰ درصد از خانوارهای عراقی از این منابع انرژی محروم بمانند. عراق روزانه هزار و ۳۰۰ مگاوات برق و ۲۸ میلیون متر مکعب گاز که آن هم برای تولید برق به مصرف می‌رسد از ایران وارد می‌کند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی بهمن سال گذشته در یک نشست خبری پربازتاب با اشاره به اینکه ایران هر ماه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌کند، گفته بود دولت عراق از پرداخت پول گاز به ایران خودداری می‌کند و ایران ۲ میلیارد دلار هم بابت صادرات گاز و برق از این کشور طلب دارد. برای وصول این پول بود که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به همراه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران سال گذشته برای نخستین بار به عراق سفر کرد. مقامات بلندپایه عراقی در آن زمان اعلام کرده بودند که کاخ سفید خواهان رویکرد سختگیرانه‌تر عراق نسبت به جمهوری اسلامی ایران است. وزیر خارجه ایران اما از عراقی‌ها خواسته بود روزی «اسب بازنده شرط‌بندی نکنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.