ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماهواره «مصباح»: ۱۴ سال در انتظار پرتاب به فضا

ماهواره مخابراتی مصباح با طول عمر مفید سه سال، به علت تحریم‌های ایران در ایتالیا بلوکه شده است. مدیر پروژه مصباح هنوز امیدوار است که این ماهواره روزی راهی فضا شود.

ماهواره مخابراتی مصباح با طول عمر مفید سه سال، ۱۴ سال است که در انتظار پرتاب به فضا است. مصباح به علت تحریم‌های ایران در ایتالیا بلوکه شده، اما مدیرپروژه آن هنوز امیدوار است که این ماهواره یک روز در مدار هزارکیلومتری قرار بگیرد؛ شاید به کمک موشک‌های ایرانی.

رئیس سازمان فضایی کشور سه سال پیش گفته بود که ماهواره مصباح به جای پرتاب به فضا به موزه منتقل خواهد شد.

در سال ۸۰ یک تیم پژوهشی فضایی از ایران با همکاری سازمان فضایی اروپا ماهواره مصباح ۱ را طراحی کرد که قرار بود موشک‌های اروپایی آن را در مدار هزار کیلومتری قرار دهند. اما با آغاز تحریم‌های ایران، نخستین ماهواره عملیاتی ایران در ایتالیا بلوکه شد و هنوز منتظر پرواز به فضا است.

مصباح با وزن ۷۰ کیلومتر یک ماهواره مخابراتی غیرهمزمان است و برای ارتباطات راه دور همچون خواندن کنتور و ارتباطات غیرهمزمان بین مشترکین طراحی شده است. طول عمر این ماهواره در مدار هزار کیلومتری زمین سه سال است.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، محمدحسن انتظاری، مدیر پروژه مصباح گفته است که ۶۰ مهندس ایرانی از رشته‌های مختلف در این پروژه همکاری داشته اند که برخی از آنها از کشور رفته اند.

انتظاری در پاسخ به سوال ایرنا درباره قدیمی شدن تکنولوژی این ماهواره گفته که در ساخت آن از تکنولوژی قابل اعتماد و غیرقابل جایگزینی استفاده شده است. او همچنین ابراز امیدواری کرد که مصباح روزی با موشک‌های ایرانی به فضا پرتاب شوند.

محسن بهرامی، رئیس سازمان فضایی ایران، سه سال پیش از انتقال ماهواره مصباح به موزه فناوری فضایی خبر داده و گفته بود که به خاطر گذشت زمان طولانی این ماهواره برای پرتاب به بازبینی زیادی نیاز دارد و هزینه‌بر است، بنابراین سازمان فضایی ایران تصمیم گرفته آن را به جای پرتاب به فضا به موزه منتقل کند.

ایران هنوز موشک ماهواره‌انداز با قابلیت پرتاب به مدار ۱۰۰۰ کیلومتری نساخته است. همچنین این کشور ماهواره‌های مخابراتی متعددی طراحی کرده اما در پرتاب این ماهواره‌ها هنوز موفق نبوده است.

سازمان فضایی ایران در آخرین تلاش خود برای فرستادن ماهواره به فضا هفته پیش شکست خورد. ماهواره ناکام «ظفر» حامل تصویر قاسم سلیمانی قرار بود وظیفه نقشه‌برداری از اراضی ملی و به روز رسانه نقشه‌های ساختاری را انجام دهد. این ماهواره ساخت دانشگاه علم و صنعت برای قرار گرفتن در مداری با فاصله ۵۳۰ کیلومتری از زمین طراحی شده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.