ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس امنیتی مونیخ آغاز به کار كرد

«جهان بدون غرب» از مهم‌ترین موضوعات کنفرانس امنیتی مونیخ است. تنش ایران و آمریکا و همینطور بحران لیبی و سوریه نیز به بحث گذاشته می‌شود.

کنفرانس امنیتی مونیخ جمعه ۱۴ فوریه/ ۲۵ بهمن در مرکز شهر مونیخ در ایالت باواریای آلمان با حضور سران ۳۵ کشور و ۵۰۰ سیاستمدار از سراسر جهان نفر آغاز به کار کرد. علاوه بر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و همینطور مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران حضور دارند. یکشنبه ۱۶ فوریه/ ۲۷ بهمن وزیران خارجه کشورهای شرکت‌کننده در مهم‌ترین کنفرانس امنیتی جهان سخنانی ایراد می‌کنند: فرصتی برای تبادل نظر و گفت‌وگو با امید کاهش تنش‌ در بین طرف‌‌های متخاصم.

کنفرانس امنیتی مونیخ آغاز به کار می‌کند

جنگ لیبی و یمن، درگیری نظامی ارتش ترکیه با ارتش سوریه در استان ادلب، محاصره کشمیر توسط ارتش هند از مهم‌ترین تنش‌ها و درگیری‌ها در سطح جهان است که در کنفرانس امنیتی مونیخ به بحث گذاشته می‌شود.

جهان بدون غرب؟

یکی از موضوعات محوری کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۲۰ «جهان بدون غرب» است: جلوه‌ای از بحرانی که غرب اخیراً برای یافتن جایگاه خود در یک نظم جهانی تازه با فاصله گرفتن آمریکا از اتحادیه اروپا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ با آن مواجه شده است.

امنیت اروپا با توجه به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و شکل‌گیری جریان‌های ناسیونالیستی با گرایش راست در کشورهای اروپایی در چارچوب موضوع «جهان بدون غرب» به بحث گذاشته می‌شود. کنفرانس امنیتی مونیخ این پرسش را در برابر شرکت‌کنندگان قرار داده است: چنانچه قدرت‌های غربی اهمیت خود را از دست دهند، امنیت جهان به چه شکل درخواهد آمد. در بیانیه‌ای که کنفرانس امنیتی مونیخ در اختیار رسانه‌ها قرار داده آمده است:

«طی دهه‌های گذشته [در سال‌های بعد از جنگ جهای دوم] پاسخ به این سؤال که چه چیزی غرب را در کنار هم نگه می‌دارد ساده بود: تعهد به نظام دموکراسی لیبرال و حقوق بشر، به اقتصاد مبتنی بر بازار و همکاری در چارچوب نهادهای بین‌المللی. امروز، اما نقش غرب به طور فزاینده‌ای به چالش کشیده می‌شود.»

مجادلات سیاسی دامنه‌دار

ایوالد-هاینریش فون کلیست-اشمنسین، افسر سابق ارتش آلمان که در یک تلاش ناکام برای ترور آدولف هیتلر شرکت کرده بود در سال ۱۹۶۳ – ۱۳۴۲ کنفرانس امنیتی مونیخ را با هدف گفت‌وگو درباره ناتو و روابط بین قدرت‌های اروپایی با آمریکا بنیان گذاشت. در این مدت به تدریج نشست سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ در هتل «بایریشه هوف» به محلی برای سخنرانی‌ها و مجادلات سیاسی بدل شد. در سال ۲۰۰۷ ولادیمیر پوتین در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، ایالات متحده آمریکا را به دلیل عبور از «همه مرزهای خود در همه حوزه‌ها» محکوم کرد.

سال گذشته، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در مورد توافق هسته‌ای ایران با معاون رئیس جمهوری ایالات متحده درگیر شد و فشار آمریکا بر قدرت‌های اروپایی برای خروج از این توافق را رد کرد. مرکل در سال جاری در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت نمی‌کند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به جای صدراعظم در این کنفرانس حضور دارد. در این مدت ایران هم در پنج گام تعهدات خود در برجام را متوقف کرده اما بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز توافق را نقض نکرده است. اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که فعلاً مکانیسم ماشه را فعال نمی‌کند. در سال جاری آلمان در پی یافتن نقش خود در فرآیند ایجاد صلح در بحران لیبی است.

ترور قاسم سلیمانی و تنش ایران و آمریکا

این احتمال وجود دارد که در کنفرانس امنیتی مونیخ با توجه به ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در بغداد در پی حمله به پایگاه آمریکا در کرکوک که خطر یک درگیری نظامی در منطقه را افزایش داد یک بار دیگر تنش ایران و آمریکا در خاورمیانه به بحث گذاشته شود. شامگاه گذشته، در آستانه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ یک بار دیگر پایگاه آمریکا در کرکوک هدف موشک کاتیوشا قرار گرفت. همزمان کشتی یو‌اس‌اس نورمندی در چارچوب مأموریت دریایی خود برای تأمین امنیت ناوبری در منطقه تحت پوشش سنتکام یک قایق را توقیف و تفتیش و مقادیر زیادی سلاح ساخت ایران را کشف کرد و ایالات متحده آمریکا هم از سازمان ملل خواست که تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند. فرانسه نیز بعد از پرتاب ناموفق ماهواره ظفر از ایران خواست که توسعه برنانه موشک‌های بالستیک خود را متوقف سازد.

آندریاس کریگ، استادیار کالج کینگ لندن در مصاحبع با شبکه الجزیره گفت:

«در بیشتر بخش‌ها، این کنفرانس معمولاً به جای اینکه زمینه‌ای برای حل مسائل امنیتی فراهم کند، زمینه‌ای به وجود می‌آورد برای بحث‌ها داغ بر سر اختلافات فی‌مابین»

به گفته این کارشناس به همین سبب کنفرانس امنیتی مونیخ فضایی برای محمد جواد ظریف و هیدت همراه فراهم می‌کند که نظر خود را درباره تحولات منطقه با حضور نمایندگانی از اسرائیل و ایالات متحده مطرح کنند. کریگ در ادامه این مصاحبه گفت:

«هیچ‌کس انتظار ندارد که ایالات متحده و ایران از این کنفرانس برای باز کردن کانال‌های پشت پرده برای مذاکره استفاده کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    - آلمان ظریف را به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت کرده! و در پی حفظ توافق الکی برجام برای پس گرفتن میلیاردها اعتبارات داده شده به حکومت اسلامی میباشند؟! اروپا و حزب دموکرات خانم پلوسی حزب الهی و تلویزیونهای فارسی مستقر لندن با صرف هزینه میلیاردی از جیب مالیات دهندگان اروپایی ؛ با ندیده گرفتن کشتار و زندانی کردن هزارها ایرانی و ادامه موشک و بمب سازی ؛ همچنان پشیبان حکومت متحجر قرون وسطایی طالبانی تهران میباشند؟! - رادیو فردا بعداز بی بی سی و صدای آمریکا کامنت گذاری خوانندگان را حذف کردند. این شباهت به قطع اینترنت توسط حکومت تهران در آبان ماه گذشته است ورادیو زمانه کشتن سلیمانی را ترور مینامد؟!. - در کیفرخواست تازه‌ واشنگتن در۲۴ بهمن ، شرکت هواوی چین متهم شده «با نصب ادوات جاسوسی، از جمله ادوات مورد نیاز برای رصد، تشخیص هویت و بازداشت معترضان، در جریان اعتراضات سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) در تهران به دولت ایران یاری رسانده است».

  • farid

    ترور قاسم سلیمانی???!!!