ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان توافق کاهش خشونت را نقض کردند

نیروهای دولتی افغانستان و شورشیان طالبان در ۲۴ ساعت گذشته با یکدیگر در بلخ و در قندوز درگیر شدند.

وزیر دفاع آمریکا از توافق کاهش خشونت با طالبان در مذاکرات دوحه قطر خبر داده بود. این توافق نقض شد: نیروهای دولتی افغانستان و شورشیان طالبان در ۲۴ ساعت گذشته در بلخ و قندوز با یکدیگر درگیر شدند.

نیروهای ارتش افغانستان در ولایت بلخ (عکس: آرشیو)

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا پنجشنبه ۱۳ فوریه/ ۲۴ بهمن در حاشیه برگزاری اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل در جمع خبرنگاران اعلام کرد ایالات متحده و طالبان بر سر پیشنهاد کاهش خشونت به مدت ۷ روز توافق کردند. در حالی که مذاکرات صلح دوحه قطر همچنان ادامه دارد شورشیان طالبان و ارتش افغانستان از وقوع درگیری‌هایی در بلخ و قندوز خبر دادند.

وزارت دفاع ملی افغانستان جمعه ۱۴ فوریه/ ۲۵ بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد شامگاه پنجشنبه در یک حمله هوایی یک فرمانده ارشد طالبان در استان بلخ را کشته است. در بیانیه وزارت دفاع ملی افغانستان آمده است:

«در پی یك حمله هوایی هدفمند توسط نیروهای هوایی افغانستان، مولوی سردار محمد، یكی از اعضای اصلی شورای نظامی طالبان به همراه هشت نفر دیگر كشته شد.»

طالبان حمله هوایی ارتش افغانستان را تأیید نکردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز جمعه ۱۴ فوریه/ ۲۵ بهمن اعلام کرد که شورشیان طالبان در حمله به یک مقر ارتش افغانستان در ولایت قندوز شش نظامی افغانستانی از جمله دو افسر ارتش آن کشور را کشتند.

وزارت دفاع ملی افغانستان اما با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ظاهراً نیروی هوایی ارتش افغانستان موفق شده قبل از انفجار دو دستگاه موتورسیکلت حاوی مواد انفجاری با انهدام این موتورسیکلت‌ها از حمله طالبان جلوگیری کند. بر اساس اطلاعیه وزارت دفاع ملی افغانستان در روستای «چوراق» ولسوالی «چهار دره» حدود ساعت چهار بامداد جمعه یک موتورسیکلت حاوی مواد انفجاری دیگر طالبان پیش از رسیدن به هدف منهدم شده است.

قندوز از ولایت‌های ناامن در شمال‌ شرق افغانستان است و طالبان در برخی از ولسوالی‌هایی این ولایت حضور گسترده دارند. هدف آمریکا از توافق «کاهش خشونت»  با طالبان به مدت ۷ روز این است که توانایی شورشیان طالبان در عمل در جلوگیری از خشونت را به سنجش بگذارد و سپس زمینه را برای گفت‌وگوهای بین افغان با هدف برقراری آتش‌بس پایدار فراهم کند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در بروکسل در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند ۷ روز برای پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان کافی است گفته بود: «نظر ما این است که فعلاً ۷ روز کافی است.»

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته تأیید کرده بود که طالبان و آمریکا در مذاکرات دوحه قطر به توافق نزدیک شده‌اند. یکی از موارد ابهام این است:  آیا «کاهش خشونت‌» شامل شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده افغانستان نیز می‌شود؟

قرار است که رئیس جمهوری افغانستان با مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفت‌وگو کند. عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان سه‌شنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با پمپئو از «پیشرفت در امر کاهش خشونت» در مذاکرات میان آمریکا و طالبان استقبال کرده و از آن به عنوان گامی برای امضای توافق‌نامه بین آمریکا و طالبان و شروع مذاکرات بین‌ افغان حمایت کرده بود.  کنفرانس امنیتی مونیخ صبح جمعه در شهر مونیخ در استان باواریای آلمان آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.