ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: نیروهای ترکیه در ادلب یک بالگرد ارتش سوریه را سرنگون کردند

یک بالگرد ارتش سوریه در استان ادلب سرنگون شد و دو سرنشین آن کشته شدند. در پی حمله ارتش دولت دمشق به این استان تحت کنترل مخالفان، تا کنون ۸۰۰ هزار تن آواره شده اند.

یک بالگرد ارتش سوریه در استان ادلب در شمال غربی این کشور سرنگون شد و دو سرنشین آن کشته شدند. برخی گزارش‌ها مسئولیت این حمله را متوجه نیروهای ترکیه‌ای مستقر در ادلب می‌دانند.

چند سوری در حال بررسی لاشه بالگرد ساقط‌شده ارتش سوریه در ادلب،‌ جمعه ۱۴ فوریه / ۲۵ بهمن ــ‌ Omar HAJ KADOUR / AFP

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، یک مقام نظامی سوری به رسانه‌ دولتی این کشور گفته است که بالگرد ارتش جمعه ۱۴ فوریه / ۲۵ بهمن در اثر اصابت «راکت دشمن» در غرب ادلب در روستای «دارة عزة» منهدم شد.

این دومین باری است که یک بالگرد ارتش سوریه در ادلب سرنگون می‌شود.

هنوز مسئولیت این حمله دقیقاً مشخص نیست. اگرچه مخالفان دمشق مظنونان اصلی قلمداد می‌شوند، اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه اعلام کرد که نیروهای نظامی ترکیه‌، مستقر در ادلب، این بالگرد را هدف قرار داده اند.

ترکیه واکنشی به این خبر نشان نداده است. اما آنکارا حامی گروه‌های شورشی احرار شام و ارتش آزاد سوریه، از جمله ترکمن‌های مخالف اسد است که در ادلب مناطقی را در دست دارند. این کشور با هیأت تحریر شام نیز رایزنی می‌کرد و ارتباط داشت.

بخش قابل توجهی از «شورشیان اسلام‌گرا» در ادلب به هیأت تحریر شام ــ جبهه النصره سابق،‌ یک شاخه پیشین القاعده ــ تعلق دارند. ترکیه این گروه را اوت ۲۰۱۸ در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

ادلب آخرین استان تحت کنترل مخالفان اسد است. بر اساس توافق‌های سه‌جانبه بین تهران، مسکو و آنکارا، چندین منطقه کاهش تنش در سوریه برای توقف درگیری‌ها در این کشور در نظر گرفته شد. ادلب یکی از این مناطق بود. روسیه و سوریه و ایران اما به توافق‌های کاهش تنش وفادار نماندند و با حمله به استان‌های مختلف، آنها را از دست مخالفان خارج کردند.

ترکیه خود نیز سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به منطقه‌های تحت کنترل «نیروهای سوریه دموکراتیک» به رهبری کردها حمله کرد و بخشی از این مناطق را به کنترل خود درآورد.

سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری نسبت به فاجعه انسانی و بحران پناهجویی تازه در پی حمله به ادلب هشدار داده اند.

سه میلیون تن در استان تحت کنترل مخالفان عمدتاً اسلام‌گرای دولت دمشق در وضعیتی نامطلوب زندگی می‌کنند. از اول دسامبر تا کنون که حملات ارتش بشار اسد، رئیس دولت دمشق به ادلب شدت گرفته، ۸۰۰ هزار تن آواره شده اند.

احتمال ورود پناهجویان سوری بیشتر به ترکیه یکی از عوامل مخالفت ترکیه با جنگ در ادلب است.

بر اساس آخرین توافق میان مسکو و آنکارا در سال ۲۰۱۸ در سوچی، ادلب در شمال سوریه «منطقه کاهش تنش» و حمله به این منطقه صراحتاً ممنوع اعلام شده است. روسیه اما ترکیه را متهم کرده که به توافق آستانه و سوچی برای تفکیک شورشیان مسلح از غیر مسلح عمل نکرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.