ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: نمی‌توانیم اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را خارج کنیم اما آن را تحویل نمی‌دهیم

محمدجواد ظریف در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا از تحویل ندادن جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری اوکراین دفاع کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است ایران نمی‌تواند اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را استخراج کند اما آن را در اختیار دولت‌های خارجی قرار نخواهد داد.

بررسی قطعات به جای مانده از هواپیمای مسافربری اوکراینی و بازخوانی جعبه سیاه ممکن است حقیقت را آشکار کند

ظریف در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا از تحویل ندادن جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی دفاع کرده است.

وزیر خارجه ایران گفته:

«چیزهای نامعلوم زیادی وجود دارد و به همین خاطر است که ما بیشتر از هر کس دیگری خواهان این هستیم که محتوای جعبه سیاه را بدانیم.»

او گفته:‌

«طبق قانون هوانوردی بین‌المللی، ایران حق این را داشت که هدایت تحقیق درباره ساقط شدن هواپیما را بر عهده بگیرد، اما ایران به نرم‌افزارها و تجهیزات خاصی از آمریکا یا کشورهای غربی احتیاج دارد تا بتواند اطلاعات درون جعبه سیاه را رمزگشایی کند.»

وزیر خارجه ایران، واشنگتن را متهم کرده که این تجهیزات را به ایران ارسال نمی‌کند:

«ما درخواست کمک کردیم. چرا آمریکا به ما کمک نکرده است؟ این یک مساله بشر دوستانه است. چرا به ما نرم‌افزار ندادند؟ چرا تجهیزات لازم را به ما ندادند؟»

 ظریف در عین حال گفته که ایران بدون حضور تمامی طرف‌های درگیر در این مسئله، به جعبه‌های سیاه دست نخواهد زد.

دی ماه امسال یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر با دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. ظریف در مصاحبه خود، سقوط این هواپیما را یک فاجعه خوانده و گفته است بیشتر جان‌باختگان، گذرنامه‌های ایرانی و بستگانی در ایران داشتند.

 ۵۷ تبعه کانادا نیز در این هواپیما بودند و تعدادی نیز شهروند سوئد و اوکراین بودند. کانادا و اوکراین خواهان ارسال جعبه سیاه به فرانسه شده‌اند اما ایران از ارسال دو جعبه سیاه هواپیما به خارج کشور خودداری کرده است.

ظریف در این مصاحبه همچنین تاکید کرده که تا سه روز بعد از سرنگونی و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین این هواپیما از علت این سقوط اطلاع نداشته است:

«من ظهر جمعه، چند ساعت پیش از اعلام رسمی شلیک موشک‌‌های سپاه پاسداران به هواپیما از این خبر مطلع شدم. پیش از آن به من گفته شده بود یک ایراد فنی بوده است.»

۱۰ روز قبل با انتشار مکالمه خلبان هواپیمایی آسمان با برج مراقبت فرودگاه در لحظه اصابت موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی مشخص شد سازمان هواپیمایی کشوری ایران که جزو دولت است از همان ابتدا از هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی اطلاع داشته است.

ظریف اما با دفاع از تاخیر سه روزه ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه پاسداران در اعلام شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی گفته است:

«آن‌ها باید تحقیق می‌کردند. این تحقیقات ادامه دارد.»

او همچنین گفته:

«هنوز نمی‌دانیم چرا فردی که پشت سامانه دفاع هوایی بود، فکر کرده یک موشک نزدیک می‌شود. او این فکر را می‌کرده. این فرد اکنون در بازداشت و تحت بازجویی است و این چیزی است که می‌گوید.»

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • طاهر

      پس ميخواهيد چكار كنيد؟ خواندن جعبه سياه در ايران يا كشور ديگر چه فرقي ميكند؟ اگر منظور بدست آوردن محتواي ضبط شده است مكان استخراج چه تفاوتي با ايران خواهد داشت ؟ مگر خودتان ناظر نيستيد؟ دوستانتان را هم ببريد،روسيه وچين را هم بعنوان داوران و ناظرين صادق وخيرخواه كشور ايران دعوت كنيد كه كسي خداي ناكرده كلاه سرتان نگذارد ،اين چه توجيهي است كه هواپيماي كشور ديگري را در خاك خود ساقط كنيد وجعبه ضبط مكالمات مربوط به آن هواپيما را به آن كشور يا سازمانهاي معتبر ندهيد؟تنها دليلتان ميتواند اين باشد كه نتيجه را به نفع شما ارائه نكنند و مسئله اي غير از اشتباه ناخواسته اپراتور پدافند مطرح باشد،اگر چنين هم باشد از ندادن جعبه سياه بدتر نيست واينكار رسوايي بيشتري دارد.

    • مومن

      آقای ظریف، اگر شما و آخوندهای بی سواد که علم و تخصصی برای  خواندن  اطلاعات جعبه سیاه ندارید،  پس ... زیادی میخورید که آن را نگه داشته اید و در روند پیشرفت این جنایت  آشکار کارشکنی میکنید  

    • فرج سرکوهی,

      آقای عباس صالحی، وزیر سانسور و ارشاد اسلامی، در توئیتی نوشته‌است« یاد جان‌باختگان عزیز هواپیمای اوکراین در جان‌مان می‌ماند» در پاسخ او نوشتم: نه آقای وزیر سانسور! نه «یاد جان‌باختگان» که داغ قاتل بودن تا ابدالآباد بر پیشانی شمایان می‌ماند خون همه کسانی که در این چهل سال کشتید بر دست‌های شما و فریاد همه کسانی که در این چهل سال شکنجه کردید آویزه گوش‌های شما می‌ماند داغ ننگ ابدی لعنت مردم هرگز از چهره شمایان پاک نمی‌شود

    • لجن تعلیق!

      لجن تعلیق! ▪️اردوی کار: در واکنش به اشاره محمد جواد ظریف وزیر خارجه در مورد ناتوانی از خواند جعبه سیاه هواپیمای اکراینی و مخالفت با ارسال آن به کانادا یا کشور دیگر، محمد جواد اکبرین درتوئیتر جمهوری اسلامی را لجنزار تعلیق نامیده و نوشته: «نه بلدیم جعبه سیاه را بخوانیم نه جعبه را به کسی می‌دهیم بخواند. نه می‌جنگیم نه مذاکره می‌کنیم. نه می‌توانیم کشور را مثل آدم اداره کنیم نه می‌گذاریم آدم‌ها اداره‌اش کنند. نه راه می‌رویم نه راه می‌دهیم. منطقِ کرم‌هایی که فقط در لجنِ تعلیق می‌لولند و #ایران را با خود به لجن می‌کشند.