ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بالا گرفتن انتقادها از نخست وزیر کانادا به دلیل دیدار با محمدجواد ظریف

محمد‌جواد ظریف روز جمعه ۱۴ فوریه/ ۲۶ بهمن ماه با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و فرانسوا فیلیپ شامپانی، همتای کانادایی خود در دیدار کرد. این دیدار انتقادهایی را نسبت به نخست وزیر کانادا را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته به نحوی که مقامات کانادایی در واکنش به این انتقادها اعلام کردند هدف ترودو از دیدار با وزیر امور خارجه ایران نشان دادن جدیت او برای پیگیری تحقیقات در مورد پرونده ساقط شدن هواپیمای اوکراینی بوده است.

دیدار وزیر امور خارجه ایران و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در کنفرانس امنیتی مونیخ حاشیه هایی را در پی داشته است. محمد‌جواد ظریف روز جمعه ۱۴ فوریه/ ۲۶ بهمن ماه با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و فرانسوا فیلیپ شامپانی، همتای کانادایی خود در دیدار کرد. این دیدار انتقادهایی را نسبت به نخست وزیر کانادا را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته به نحوی که مقامات کانادایی در واکنش به این انتقادها اعلام کردند هدف ترودو از دیدار با وزیر امور خارجه ایران نشان دادن جدیت او برای پیگیری تحقیقات در مورد پرونده ساقط شدن هواپیمای اوکراینی بوده است.

ترودو تاکنون بارها در مجامع رسمی خواستار انجام تحقیقات کامل و شفاف در خصوص پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی شده است

انتقادها از ترودو در حالی است که او روز ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی‌ ماه در مراسم بزرگداشت جان‌باختگان هواپیمای ساقط شده اوکراینی در دانشگاه ادمونتون کانادا اعلام کرد تا اجرای کامل عدالت در کنار خانواده‌های قربانیان این رویداد خواهد ایستاد.

او تاکنون بارها در مجامع رسمی خواستار انجام تحقیقات کامل و شفاف در خصوص پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی شده است.

پیشتر و در روز ۱۷ ژانویه/ ۲۷ دی ماه وزاری خارجه ایران و کانادا در مسقط، پایتخت عمان درباره پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی و انجام تحقیقات بی‌طرفانه در این زمینه دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

جاستین ترودو اوایل بهمن ماه نیز خواستار ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی از ایران به فرانسه شد. او دلیل این خواسته خود را نبود فن‌آوری لازم در ایران برای بازخوانی و رمزگشایی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی عنوان کرده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اما روز شنبه ۲۶ بهمن ماه در یک گفت‌‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی در واکنش به این درخواست دولت کانادا اعلام کرد که علی‌رغم اینکه ایران توانایی بارگذاری اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را ندارد، اما دولت ایران جعبه سیاه را به دولت‌های خارجی تحویل نخواهد داد.

او در عین حال تصریح کرد که ایران برای بازخوانی و رمزگشایی از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به نرم‌افزارها و تجهیزات به خصوصی از آمریکا یا دیگر کشورهای غربی احتیاج دارد.

ظریف در این گفت‌وگو خطاب به دولت آمریکا و دیگر دولت‌های غربی گفت:

«ما درخواست کمک کردیم، چرا آمریکا به ما کمک نکرده است؟ این یک مساله بشر دوستانه است. چرا به ما نرم‌افزار ندادند؟ چرا تجهیزات لازم را به ما ندادند؟»

وزیر امور خارجه ایران همچنین وعده داد که دولت ایران بدون حضور تمام طرف‌های درگیر در پرونده سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، اقدام به رمزگشایی و بررسی جعبه سیاه این هواپیما نخواهد کرد.

هواپیمای مسافربری نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین، از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد.

در جریان این رویداد تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند. دست‌کم ۱۳۹ نفر از مسافران هواپیما ایرانی و ۵۷ نفر از آنها ایرانی-کانادایی بودند. مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، در نهایت روز ۲۱ دی ماه به شلیک موشک پدافندی سپاه پاسداران به سوی این هواپیما به دلیل «خطای انسانی» اعتراف کردند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • فرشیدقاسمی

      درود بر شرف ایران زمینان ....شما چه انتظاری از رژیم دیکتاتور داعش اسلام شیعه یهودی دارید.....شما از داعشی دست نشانده هست تا ایران اشغال شده با گروگان گیری مردم حکومت میکند‌ و برای گول زدن افکار مردم دنیا از خودش ظاهری به مثال همسو هست از خودش نشان میدهد انتظار نداشته باشید جعبه سیاه نشان دادن واقعیت جنایت بر ۴۱ سال حکومت شان هست تحویل بدهند ....نکته های هست داخل جعبه سیاه نشان میدهد سینما رکس ابادان و سایر جنایت شان را و هدفشان چیزی جز از بین بردن فرهنگ انسانیت ایران باستان چیزدیگری نیس.........ت.